Филология

Фолклористика и етнология

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна

 Акредитация

Тази програма е в процес на акредитиране, поради изтичане на срока на предходна акредитация.

 Обучение

Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

В докторантската програма по Фолкористика и етнология се обучават студенти, завършили магистърски програми по филология или специализирали етнология, доколкото фолклористичното знание е част от задължителния блок в обучението на студентите филолози.

Обучението се извършва от специалисти етнолози от Катедра "Етнология и балканистика" и има за цел да подготви бъдещи изследователи с аналитични умения, висока степен на теоретична подготовка и умения за самостоятелно провеждане на теренна работа. Бъдещият учен ще бъде в състояние самостоятелно да прилага етноложките методи за събиране, обработване и анализиране на емпиричен материал, ще притежава висока езикова и комуникационна култура, ще може свободно да ползва антропологична литература и на английски език, което е гаранция за богата библиографска компетенция в подготовката на дисертационния труд. Чуждоезиковата компетентност на бъдещия млад учен е задължителна в днешните усоловия на глобализация и на интеграционните процеси, които протичат в Европейския съюз. Тя му позволява свободно да кандидатсва за участие в международни проекти.

Освен провеждане на самостоятелни теренни етноложки изследвания, студентът ще може да ползва и богат фолклорен и етноложки архив в Лабораторията по етнология и фолклористика към Филологическия факултет.

Образователно-квалификационната степен "Доктор" позволява на бъдещия специалист да работи в научно-изследователски институти, в етнографски музеи и центрове, в университети като преподавател по фолклористика и етнология, както и за реализация в държавни и частни организации, свързани с работа в областта на културното наследство, с работа с малцинствени групи или с експертна дейност в областта на етничните и религиозните въпроси.

Немски език

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно
  • задочно

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2023 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

Докторската програма Немски език в научно направление 2.1. Филология е предназначена за магистри със завършена филологическа специалност с немски език. Продължителността на програмата е три години, формата на обучение - редовна.

Целта на докторската програма Немски език е да подготви кадри с висока квалификация и достатъчен научен потенциал за различни сфери на обществено-политическия и икономическия живот в страната и чужбина: наука, образование, култура, туризъм, управление, връзки с обществеността и много други, където защитилите своите докторски дисертации могат да намерят своята професионална реализация.

В процеса на обучение се прилагат съвременни изследователски подходи, базирани на нови научни теории за постигане на високо ниво на фундаменталната теоретична подготовка на бъдещите доктори по специалността. На студентите се осигуряват необходимите условия (достъп до непрекъснато обновявани бази данни, налична специализирана литература, консултации с изявени учени в научната област, възможности за участие в научни форуми и за публикуване на резултати от научни изследвания и др.) за своевременно завършване на обучението.

Английски език

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно
  • задочно

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2024 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

Докторската програма Английски език в научно направление 2.1. Филология е предназначена за магистри, които са завършили филологически специалности с английски език.

Обучението в докторската програма Английски език е основен начин за подготовка на висококвалифицирани кадри с висок научен потенциал в областта на англицистиката в България.

Основен приоритет на програмата е развитието на иновативно теоретично мислене, основано на богата общо филологическа и частно лингвистична култура в областта на английския език. В процеса на обучението се използват съвременни изследователски подходи, прилагат се нови теории, методи и форми на езиков анализ.

Чрез обучението се осигурява разширяване на фундаменталната теоретико-професионална подготовка на докторантите чрез разработване на дисертационен труд по основополагащ и/или приложен проблем в областта на английския език както в синхронен, така и в диахронен тип изследвания, който да съответства на съвременнитестандарти в световната англицистика.

В духа на изискванията на Болонския процес научните ръководители на докторантите по тази програма последователно работят за задълбочено усвояване на систематизирани знания в областта на английското и съпоставителното езикознание и за овладяване на основните умения и методи за провеждане на самостоятелни научни изследвания. Специално внимание се отделя на формирането у докторантите на съзнанието, че са млади учени, притежаващи способността свободно да комуникират с колеги от професионалната общност, както и с по-широка аудитория.

Защитилите докторска степен могат да се реализират в множество области на съвременния живот у нас и чужбина: наука, образование, културна сфера, управленски дейности, проектна дейност и т.н.

Теория и практика на превода

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна

 Акредитация

Тази програма е в процес на акредитиране, поради изтичане на срока на предходна акредитация.

 Обучение

Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

Кратка анотация: Програмата има теоретично-изследователски и приложен характер в областта на теорията и практиката на превода. Интердисциплинарността дава възможност за разработване на дисертации в редица области на преводознанието върху материал от различни езици. Обучението се извършва съвместно с други катедри и включва семинари, конференции, участия в международни проекти и други научни форуми. Програмата има за цел да подготви високо компетентни изследователи и преподаватели в интердисциплинарната област на теорията на превода.

Получавана квалификация: Завършилите програмата могат да участват в конкурси за редовни асистенти и научни сътрудници във всички висши научни средища.

Компетенции на завършилите програмата: Задълбочени познания в избраната изследователска сфера, умения за самостоятелен анализ и научно изследване в областта на теорията на превода, умения за формулиране и решаване на научен проблем, преподавателски умения за подготовка на бъдещи специалисти.

Учебен план
А) ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ДИСЦИПЛИНИ:
1) Подготовка и управление на проекти,
2) Английски език.
Б) ИЗБИРАЕМИ ДИСЦИПЛИНИ: Избираемите учебни дисциплини са свързани със специалността и се определят след формулиране на темата на дисертацията. Включват се в Индивидуалния учебен план и се утвърждават от научното звено. Докторантът избира три учебни дисциплини от докторската програма.
B) ФАКУЛТАТИВНИ ДИСЦИПЛИНИ: Докторант по научната специалност Теория и практика на превода може да изучава факултативно всяка учебна дисциплина, включена в докторски програми на ЮЗУ "Неофит Рилски", другите университети в страната и БАН в рамките на не по-малко от 30 учебни часа по учебен план, както да се обучава по международни научни програми в университети в чужбина.

Дипломиране:
- Полагане на изпити, участия в научни срещи, публикации по темата на дисертацията,
- Защита на докторска диссертация.

Славянски езици

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2023 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

Докторската програма по Славянски езици (руски, чешки, хърватски/сръбски език) е акредитирана до 2023 г. и има за цел да подготви компетентни, високо квалифицирани специалисти в областта на конкретния славянски език и на синхронното и диахронното съпоставително славянско езикознание с възможности за успешна реализация в конкурентна среда.

Обучението на докторанти се осъществява от катедрата по Славистика при Филологическия факултет и осигурява условия за задълбочена профилирана подготовка по избрания славянски език и пълноценна реализация в областта на научно-изследователската и преподавателската дейност в университети, научни институти, изследователски центрове и др.

Докторантите в програмата по Славянски езици имат възможност да работят един или два семестъра по темата на дисертационния си труд с научни консултанти от други европейски университети в рамките на договорите по програма Еразъм +, които Филологическият факултет има сключени с различни славистични институти и департаменти.

Програмата цели да подготви бъдещи изследователи и преподаватели със задълбочени познания в съответната научна област, с умения за аналитично критическо мислене и решаване на теоретични и практически проблеми, свързани с конкретен славянски език или в съпоставителен план. В процеса на своето обучение докторантът има възможност да придобие умения и компетентности за работа в екип, да подготвя и участва в проекти, да придобие международен опит чрез участие в научни конференции в чужбина, в специализации и мобилност в други европейски университети по различни програми и проекти.

Български език

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно
  • задочно

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2021 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

Докторската програма дава възможност на студенти, завършили магистърска степен, да задълбочат своите знания по отношение на българския език както на теоретично, така и на научно-изследователско практично ниво.

Тематиката на докторската програма варира в широк диапазон и включва въпроси от всички нива на българския език в синхрония и диахрония: фонетика и фонология, граматика (морфология и синтаксис), словообразуване, лексикология, фразеология и текстология.

Основната цел на докторска програма "Български език" е да създаде добре подготвени кадри, които да притежават комплекс от качества, необходими за компетентно осъществяване на научно-изследователска и преподавателска работа, свързана с различните аспекти на българското езикознание.

За реализирането на основната цел обучението е подчинено на изпълнението на следните основни задачи:

1) Създаване на подходящи условия за постигане на високо качество в процеса на обучението:

  • материална база (докторантски кабинет, оборудван с необходимите технически средства; достъп до университетската библиотека и до свободните онлайн ресурси и др.);
  • преподавателски състав, който да обезпечи заложените в учебния план курсове;
  • добра академична атмосфера и т.н.

2) Обучение за овладяване на теоретичните и методологичните постановки на научните изследвания.

3) Усъвършенстване на навиците и уменията за логическо, творческо и критическото мислене.

4) Обучение за създаване на текстове, които притежават особеностите на научния стил.

5) Изграждане на умения за преподаване и анализиране на научни факти, свързани с българския език.

Подготовката на докторантите в програмата дава възможност на бъдещите доктори да се реализират професионално като преподаватели и изследователи в университети, институти или други научни и образователни институции.

Обучението по докторската програма "Български език" е подчинено на иновативните образователни стандарти, посочени в Закона за развитието на академичния състав и основаните на него вътрешно-университетски и вътрешно-факултетски правилници и други документи. То е ориентирано към реалните потребности на социалната среда в регионален и национален мащаб и е в синхрон с възможностите за реализация на докторантите в други страни от Европейския съюз, където има развита славистика или българистика. Актуалната насоченост към най-атрактивните и най-продуктивни методи и изследователски обекти, от една страна, и подчертаната практико-приложна ориентация към реалните потребности на преподаването по български език във висшето и средното образование, от друга страна, определят предлаганата докторска програма като успешно вписващата се в съвременния социален и образователен контекст.