Педагогика на обучението по

Педагогика на музикалното изкуство

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Предназначение на специалиста. Завършилите специалност "Педагогика на музикалното изкуство" са подготвени за работа в съвременните условия на общообразователното училище, детските заведения, извънкласните форми на занимания с музика, детските музикални школи. Специалистите са предназначени за:

  • Преподаватели по музика в начален, среден и горен курс на ОУ;
  • Директори на учебни заведения, провеждащи обучение по музика;
  • Ръководители на вокални групи и оркестрови формации;
  • Преподаватели по музикален инструмент или пеене;

Завършилите бакалавърската образователно-квалификационна степен по специалност "Педагогика на музикалното изкуство"  придобиват:

  1. Широко профилна теоретична подготовка, която включва:
    • Общо научна и общо педагогическа подготовка за изучаване на понятийния апарат, методологията и закономерностите на науките: педагогика /теория на възпитанието и дидактика/ и Психология /обща, възрастова и педагогическа/. Тук се включва и необходимата за всеки съвременен учител подготовка по информационни технологии и чужд език;
  2. Специализирана подготовка, която включва:
    • Музикално-практическите дисциплини като: специален предмет, задължително пиано, задължителен акордеон,  свирене на партитури;
    • Дирижиране хор от клавир, дирижиране на оркестър от клавир;
    • Оркестрация, камерни състави, аранжименти за училищни хорови състави;
  3. Практико-приложна подготовка, която включва:
    • Методика на обучението по музика;
    • Хоспитиране;
    • Педагогическа практика и пред дипломна педагогическа практика в различните степени на общообразователното училище;

Получената подготовка в специалност "Педагогика на музикалното изкуство" дава възможност на придобилите образователно-квалификационна степен "бакалавър" да продължават обучението си в следващи  образователни научни степени, както и да участват в различни форми на продължаващо обучение през целия живот.

Педагогика на обучението по изобразително изкуство

 Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Специалност "Педагогика на обучението по изобразително изкуство" е открита през 1992 година. Квалификационната характеристика, учебния план и учебните програми са в съответствие със Закона за Висшето обазование и държавните образователни изисквания на професионално направление 1.3. "Педагогика на обучението по...". Образователните цели на специалност "Педагогика на обучението по изобразително изкуство" са насочени към специализирана подготовка и реализация на студентите като учители във всички степени на средното общо-образователно училище, специализирани училища и паралелки с изучаване на изобразително изкуство. Специалността е акредитирана с оценка 9,40 за срок от ШЕСТ години и провежда обучение в образователно-квалификационна степен "Бакалавър" и "Магистър" Обучават се студенти от всички региони на странта, както и от съседни държави.

ОРГАНИЗАЦИЯ НА ОБУЧЕНИЕТО. Учебният план и учебните програми за специалност "Педагогика на обучението по изобразително изкуство", образователно квалификациона степен  "Бакалавър" са разработени съобразно Националните стандарти и изиствания на Закона за висшето образование. Задължителните учебни дисциплини са свързани с придобиване на обща и специализирана подготовка, осигуряваща фундаментална и специална подготовка. Включени са учебни дисциплини като: Педагогика, Теория на изобразителното изкуство, Психология, История на световното изобразително изкуство, История на българското изобразително изкуство, Изкуството на ХХ век, Естетика и Анализ и тълкуване на художествени произведения. Избираемите учебни дисциплини са свързани със специфични области от Изобразителното изкуство и допълват компетенциите на студентите - бъдещи учители. Студентите се дипломират след полагане на Държавен практико-приложен изпит в училище и Държавен изпит - писмен и устен, или разработка и защите на дипломна работа. Факултативните учебни дисциплини дават възможност за получаване на допълни знания по различните видове изобразителни изкуства.

ОБРАЗОВАТЕЛНИ ЦЕЛИ. Обучението в бакалавърската порграма на специалност "Педагогика на обучението по изобразително изкуство" има за цел да подготвя специалисти с подходяща квалификация и възможности, чрез които студентите да могат да се реализират пълноценно като учители по изобразително изкуство и в други области - свързани с изобразителното изкуство, а също и като художници на свободна практика. Теоритико-методическата и практическа подготовка на специалиста, бъдещ учител по изобразително изкуство, дава възможности да разработва учебна документация относно предвидения материал в обучението по изобразително изкуство, регламентиран от Държавните образователни изисквания, като се съобразява с правилата и изискванията на съответното училище. Учителят по изобразително изкуство получава необходимата практическа подготовка, особено важна в учителската му дейност. Той придобива умения и възможности, които да прилага в класната и извънкласни дейности. Чрез тях създава положително отношение у учениците към художествените дейности, което е предпоставка за изграждане на трайна естетическа култура, необходима за възгледите на всеки млад човек.

Изобразително изкуство

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Тази програма е в процес на акредитиране, поради изтичане на срока на предходна акредитация.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Специалността "Педагогика на обучението по изобразително изкуство" съчетава класическите и съвременните тенденции в подготовката на учителя по изобразително изкуство като високо квалифициран специалист, който провежда учебния процес по изобразително изкуство урочна, извън урочни и извънучилищни форми на възпитание в различните степени на общообразователното училище, в паралелките с разширено изучаване на изобразително изкуство, в специализираните му училища с изучаване на изобразително изкуство и др. Завършилият специалност "Педагогика на обучението по изобразително изкуство" е подготвен да провежда учебно-възпитателна, художествено-творческа и научно-изследователска дейност в областта на образованието и културата. Завършилите специалност "Педагогика на обучението по изобразително изкуство" получават квалификация "Учител по изобразително изкуство " и могат да се реализират като:  учители по изобразително изкуство в общообразователното училище - начален, среден и горен курс;  преподавател по изобразително изкуство в паралелките с разширено изучаване на изобразително изкуство;  директори на учебни заведения, провеждащи обучение по изобразително изкуство;  Преподаватели в школи по изобразителни изкуства  Художници, упражняващи, изобразително изкуство на свободна практика  Те могат да преподават още в културни домове, центрове или комплекси за работа с деца, читалища и т.н. Освен това те са подготвени да ръководят ученически групи за извънкласна и извънучилищна дейност.. Целта на обучението на специалността "Педагогика на обучението по Изобразително изкуство " е подготвянето на кадри с висок професионализъм и широк спектър на реализация в училището и извън него. Тази цел на специалността се осъществява чрез следните образователни, научно изследователски и културни цели:  подготвяне на учители по изобразително изкуство с висше образование, отговарящо на развитието на обществото и постоянно усъвършенстващата се образователна система;  осъществяване на съвременно широко профилно и хуманитарно образование, създаващо у учителите по изобразително изкуство стремеж към непрекъснато самоусъвършенстване, самообразование и саморегулация;  изграждане на професионално личностни качества, художествено изобразителна и учебно-изследователска компетентност, осигуряващи стратегията за самостоятелно учене и професионална отговорност;  разгръщане на художествено-творческа и научно-изследователска дейност, осигуряваща съвременна подготовка на бъдещите учители по изобразително изкуство и развитието на научен потенциал;  1 разработване и реализиране на активни форми и методи на обучение, съответстващи на съвременните постижения в изкуствознанието и художествената практика, от областта на изобразителното изкуство, гарантиращи необходимия обем от знания и умения за бързото реализиране и адаптиране на учителя по изобразително изкуство към изискванията на съвременното училище.

Педагогика на обучението по български език и чужд език (английски, руски, гръцки, китайски)

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Филологически факултет.

 Анотация

В специалността Педагогика на обучението по български език и чужд език (английски, руски, гръцки, китайски) се подготвят бакалаври по български език и по чужди езици с професионална квалификация, която им позволява да се реализират в следните области: учители по български език и литература и по чужд език в средните училища; преподаватели във висшите училища; преподаватели в езикови училища и школи; сътрудници в научни институти, библиотеки и архиви; журналисти в печатни и електронни медии; преводачи в сферата на бизнеса и на държавната администрация и пр.

Срокът на обучение е 4 години. Студентите придобиват теоретични знания и практически умения както в областта на историята и съвременното състояние на българския език и литература, така и за историята и съвременното състояние на съответния чужд език и литература. Обучението по съответния  чужд език започва от нулево ниво. Широкият спектър от знания и умения, придобити по време на обучението, правят студентите от тази специалност особено конкурентни в съвременния динамичен пазар на труда.

В съответствие с Правилника за образователните дейности на ЮЗУ "Неофит Рилски" студентите от специалност Български език и чужд език имат право паралелно да се обучават и по друга специалност - след завършване на първи курс и успешно положен съответен кандидатстудентски изпит.

Обучението в образователно-квалификационната степен "бакалавър" завършва със задължителни писмени държавни изпити по български език и литература и по чужд език и устни държавни изпити по български език и литература и по чужд език или защита на дипломна работа, и с практико-приложен изпит интегрален държавен изпит за придобиване на професионална квалификация "учител по български език и литература и по чужд език".

Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно/задочно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 Анотация

Специалност "Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии" е от Професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по .... Обучението по специалността за образователно - квалификационна степен "Бакалавър" е с продължителност 4 години. Завършилите бакалаври по тази специалност придобиват професионална квалификация "Учител по математика, по информатика и по информационни технологии".

ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПОДГОТОВКАТА НА СПЕЦИАЛИСТА

Специалност "Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии", чрез задължителните дисциплини, включени в учебния план, осигурява фундаментална широкопрофилна подготовка на студентите, а чрез избираемите и факултативните дисциплини по-задълбочени знания в областите на математиката, психологията, педагогиката и методиката на преподаването на математика, информатика и информационни технологии, както и други области като икономиката, екологията, бизнес, правото и др. Завършилите тази специалност притежават фундаментални знания в математическите области като алгебра, геометрия, математически анализ, диференциални уравнения, вероятности и статистика, числени методи, математическо оптимиране, както и знания в информатичните области като обектно-ориентирано програмиране, структури от данни и алгоритми,  информационни технологии и други. Бакалаврите по математика, информатика и информационни технологии имат и задълбочени теоретични знания по психология, педагогика и методика на преподаването на математиката, информатиката и информационните технологии в училище, както и знания и умения за извършване на педагогически експерименти и анализиране на резултатите от тях. В учебния процес студентите придобиват умения и знания за самостоятелно търсене на необходимата им научна информация от литературни източници, мултимедийно презентиране на различни проекти, доклади и съобщения. Доброто владеене на английски език е необходимо условие за тяхната успешната професионална реализация.

ПРОФЕСИОНАЛНИ УМЕНИЯ И КОМПЕТЕНТНОСТ

След завършване на бакалавърската степен на специалността, студентът трябва да притежава следните знания и умения:

  • Знания за основните математически теории, принципи и резултати в отделните области на математиката;
  • Да построява строги математически доказателства и показва владеене на различни методи на математическо доказателство;
  • Знания за основните принципи на информатиката, програмирането, алгоритми,  да познава  и успешно да си служи с информационните технологии;
  • Да познава основните принципи на педагогиката и методиката на преподаване на математика и информатика, и да може да ги прилага в своята педагогическа практика.

Всеки дипломиран учител по математика, информатика и информационни технологии трябва да е придобил следните ключови умения: да формулира математически твърдения, да представя доказателства на тези твърдения, да познава основите на информатиката и информационните технологии.

Основните знания, които ще оформят компетенциите на учител по математика и информатика са:

  • Владеене основите на елементарната и висшата математика и творчески им прилагане в работата;
  • Организиране на експериментални изследвания, анализиране на данните от тях, моделиране на ситуация; работа с математиката в интердисциплинарен контекст; използване на изчислителни инструменти за получаване на информация;
  • Абстрактно-логическо мислене, умение за възпитаване в себе си на количественото и качественото анализиране на проблемите, свързани с професионалната му реализация;
  • Способност да извлича качествена информация от количествени данни;
  • Организиране на експериментални изследвания, анализиране на данни от тях и  моделиране ситуации от педагогически и методически характер;
  • Да ползва в своята работа специализирани програмни езици и софтуер;
  • Знания по английски език и възможност да ги използва за получаване на нови знания и успешна професионална реализация.

ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ

Специалистите от специалност "Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии" са подготвени да извършват учебно-педагогическа и възпитателна работа във всички видове и степени на учебно-възпитателни заведения и институти на образователната система.

Завършилите специалността  се подготвят теоретично и практически да работят като учители по математика, по информатика и по информационни технологии във всички видове средни учебни заведения и като възпитатели в занимални, общежития и други, да организират и провеждат учебно-възпитателен процес по математика, информатика и информационни технологии, както и интегрирани с математиката дисциплини в класните и извънкласните форми на работа.  Учителите по специалността могат да откриват и развиват творчески способности на учениците, необходими за решаване на научни, производствени и други проблеми, да ги ориентират правилно професионално, да развиват у тях практическо-експериментални и интелектуални умения. Тези специалисти могат да провеждат експерименти, да си служат с учебна лабораторна и компютърна техника, да работят като преподаватели в университети и изследователи в институтите на БАН.

ГЪВКАВОСТ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО СПЕЦИАЛНОСТТА

В Природо-математически факултет са осигурени параметрите, гарантиращи гъвкавостта на избраната специалност:

  • придобиване на втора или на нова специалност в рамките на обучението по една образователна степен;
  • преминаване от обучение в една образователна степен към обучение в друга; придобиване на по-висока образователна степен;
  • предсрочно завършване на обучението при желание от страна обучаваните;
  • придобиване на нова специалност;
  • преместване в друго висше училище, факултет, специалност и форма на обучение;
  • прекъсване на обучението от страна на студентите, както и продължаването му след това;
  • избор на преподавател от студентите, когато по една дисциплина обучението се води от повече преподаватели.

УСЛОВИЯ ЗА ПРИЕМ ПО СПЕЦИАЛНОСТТА

Знанията, уменията и способностите, които се изискват на конкурсните изпити, са дадени в програмите за кандидатстудентските изпити по математика. Тази информация присъства в кандидатстудентския справочник на ЮЗУ "Неофит Рилски".  Кандидат-студентите се явяват на приемен изпит и след неговото успешно издържане участват в класирането за желаните от тях специалности.