Педагогика на обучението по

Техника, технологии и предприемачество

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

В своето историческо развитие специалността е преминала през различни съдържателни трансформации и промени в наименованието си. Създадена е  с Постановление № 8 от 28.03.1983 г. на МС в рамките на бившия Трудово-политехнически  факултет към ВПИ - Благоевград. Понастоящем специалността е в структурата на Факултета по педагогика при ЮЗУ "Неофит Рилски", а наименованието "Техника,технологии и предприемачество" е утвърдено на заседание на   Академичния съвет, състояло се на 30.01.2013 г, Протокол № 14.

Специалността е първата по своята специфика в системата на висшето образование в България, която осигурява развиване на лични и професионални компетентности  на студентите в областта на обучението по технологии и предприемачество. Завършилите специалността придобиват образователно-квалификационна степен "бакалавър", която съответства на ниво 6 по Европейската квалификационна рамка и подниво 6 Б по Националната квалификационна рамка.

Професионалната квалификация на завършилите специалността е "учител по техника, технологии и предприемачество", с която могат  да извършват учебно-възпитателна, научно-изследователска, методическа и организационно-управленческа дейности, свързани с обучението по техника, технологии и предприемачество в системата на училищното образование, да заемат длъжности и да извършват дейности  в държавни, частни и общински институции, за които се изисква педагогическо образование.

Завършилите специалността "Техника, технологии  и предприемачество"" са компетентни да избират подходящи форми и програми за продължаващо обучение в професионални направления от областта на техниката, технологиите и предприемачеството, обучението на възрастни и кариерното развитие, съответстващи на Европейската квалификационна рамка и на Националната квалификационна рамка.

Учебният план отговаря на Държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационната степен "бакалавър", съобразен е със Закона за висшето образование,  Наредбата на МОН за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища, с Инструкция № 2 на МОН за заемане на длъжността "учител" или "възпитател" съобразно придобитото образование, професионална квалификация и правоспособност, Системата за оценяване и поддържане качеството на обучението в ЮЗУ, Правилника за образователните дейности на ЮЗУ.

Учебният план е с общ хорариум от 2400 часа - 1665 ч. за задължителните и 735 ч. за избираемите учебни дисциплини. В хорариума са включени и формите за практическа подготовка: технологични практикуми, педагогически практикуми, хоспитиране, текуща педагогическа практика, преддипломна педагогическа практика.

Общият брой на учебните дисциплини и форми за практическа подготовка е 46, от които 33 задължителни и 13 избираеми.

Избираемите дисциплини са обособени в 5 модула: Приложни социални науки и дейности; Технически и природни науки; Приложни психолого-педагогически науки и дейности; Специализиращи образователни технологии и Специални методики.  Общият им брой е 28, разпределени по курсове и семестри, от които студентите избират 13 за целия курс на обучение.

Студентите могат да избират и факултативни дисциплини през целия курс на обучение от всички дисциплини, изучавани по учебен план на всяка от специалностите в ЮЗУ "Неофит Рилски".

Обучението завършва с Държавен практико-приложен изпит по техника, технологии и предприемачество и Държавен теоретичен писмен и устен изпит по техника, технологии и предприемачество или Защита на дипломна работа при ред и условия определени в правилника за образователните дейности на ЮЗУ "Неофит Рилски" и с решения на Факултетния съвет на Факултета по педагогика.

Обучението се извършва от хабилитирани и нехабилитирани преподаватели в съответното направление на катедра "Технологично обучение и професионално образование" и катедри от Природо-математическия факултет,  Философския факултет, Стопанския факултет и Техническия колеж към ЮЗУ "Неофит Рилски".

Физическо възпитание и спорт

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Реклама на специалността в YouTube

Спе­ци­ал­но­ст­та "Физическо възпитание и спорт" е разкрита  съобразно  Закона за ака­де­ми­ч­на­та ав­то­но­мия с про­то­кол № 4 на АС от 13.XI.1991 г. Ква­ли­фи­ка­ци­он­на­та ха­ра­к­те­ри­с­ти­ка, уче­б­ният план и уче­б­ни­те про­г­ра­ми са в съ­о­т­ве­т­с­т­вие със ЗВО и ДОИ. Настоящото наименованието на специалността е утвърдено на заседание на Академичния съвет от 30.01.2013 г., протокол № 14.

Об­ра­зо­ва­тел­ните це­ли на спе­ци­ал­но­стта­ са насочени към по­д­го­то­в­ка­та и ре­а­ли­за­цията на сту­ден­ти­те като учители в раз­ли­ч­ни­те зве­на и сте­пе­ни на об­ра­зо­ва­тел­на­та си­с­те­ма (в СОУ, про­фе­си­о­нал­ни гим­на­зии, спе­ци­ал­ни учи­ли­ща и др.). Спе­ци­ал­но­ст­та е ак­ре­ди­ти­ра­на и про­ве­ж­да обу­че­ние по об­ра­зо­ва­тел­но-ква­ли­фи­ка­ци­он­на сте­пен ба­ка­ла­вър­ и магистър, а така също и по об­ра­зо­ва­тел­но-на­у­ч­на сте­пен "до­к­тор". Oбу­ча­ват се сту­ден­ти от вси­ч­ки ре­ги­о­ни на стра­на­та, от съседни държави и страни членки на ЕС. Ос­но­вен по­т­ре­би­тел на спе­ци­а­ли­с­ти­те в България е Министерството на образованието и науката.

Учебният план и учебните програми на специалност "Физическо възпитание и спорт" са разработени съобразно приетите стандарти в областта на професионалната подготовка на спортните педагози у нас и отговарят на изискванията на Закона за висшето образование.

Обучението по специалността е с продължителност 4 години (8 семестъра). Учебният план е с общ хорариум аудиторна заетост 2400 ч. и дава общо 240 ЕСТS кредита, разпределени поравно за всеки от осемте семестъра в съответствие с държавните изисквания. .

В структурно отношение специалността включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини. Общият хо­ра­ри­ум е 2400 часа от задължителни и избираеми дисциплини и 180 часа от факултативни.

Студентите се дипломират след полагане на държавен практико-приложен изпит и държавен теоретичен изпит (или защита на дипломна работа), за което придобиват 10 кредита (чл. 10 на Наредба № 21 от 30.09.2004 г.).

Обучението в бакалавърската програма по "Физическо възпитание и спорт" има за цел да подготви специалисти с образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност за пълноценна реализация в различните звена и степени на образователната система в Република България

Завършилите специалността "Физическо възпитание и спорт" получават:

  • общонаучна и об­що­пе­да­го­ги­че­с­ка по­д­го­то­в­ка, вклю­ч­ва­ща изу­ча­ване на по­ня­тий­ния апа­рат, ме­то­до­ло­ги­я­та и за­ко­но­мер­но­с­ти­те на про­це­си­те и яв­ле­ни­я­та чрез пре­д­ме­ти­те фи­ло­со­фия, пе­да­го­ги­ка, пси­хо­ло­гия, и др. Тук се вклю­ч­ва и не­об­хо­ди­ма­та за съ­в­ре­мен­ния учи­тел по­д­го­то­в­ка по ин­фор­ма­ти­ка, чужд език, ау­ди­о­ви­зу­ал­ни те­х­но­ло­гии на обу­че­ни­е­то;
  • обща по­д­го­то­в­ка по ме­ди­ко-био­ло­ги­ч­ни­те на­у­ки ка­то фун­к­ци­о­нал­на ана­то­мия, въз­ра­с­то­ва мор­фо­ло­гия, фи­зи­о­ло­гия на чо­ве­ка. Спе­ци­ал­на по­д­го­то­в­ка по ме­ди­ко-био­ло­ги­ч­ни­те на­у­ки, пря­ко свър­за­ни с въз­дей­с­т­ви­е­то на фи­зи­че­с­ки­те уп­ра­ж­не­ния вър­ху чо­ве­ш­кия ор­га­ни­зъм, ка­то Фи­зи­о­ло­гия на фи­зи­че­с­ки­те уп­ра­ж­не­ния, Био­хи­мия на фи­зи­че­с­ки­те уп­ра­ж­не­ния, Био­ме­ха­ни­ка на фи­зи­че­с­ки­те уп­ра­ж­не­ния, Био­ки­бер­не­ти­ка и уп­ра­в­ле­ние на фи­зи­че­с­ки­те уп­ра­ж­не­ния, Спор­т­на ме­ди­ци­на и хи­ги­е­на, Ки­не­зи­те­ра­пия, Ва­ле­о­ло­гия и др.;
  • специална те­о­ре­ти­ко-ме­то­ди­че­с­ка по­д­го­то­в­ка по на­у­ч­ни­те ди­с­ци­п­ли­ни, пря­ко свър­за­ни с изу­ча­ва­не за­ко­но­мер­но­с­ти­те на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние и спор­та. То­ва оз­на­ча­ва ус­во­я­ва­не на по­ня­тий­ния апа­рат, те­о­ри­я­та и ме­то­до­ло­ги­я­та на на­у­ч­ни­те ди­с­ци­п­ли­ни, ка­то: Те­о­рия на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние, Ме­то­ди­ка на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние, Те­о­рия и ме­то­ди­ка на спор­т­ния по­д­бор, Методология на на­у­ч­но-из­с­ле­до­ва­тел­с­ка­та ра­бо­та в об­ла­ст­та на спор­та, Пси­хо­ло­гия на спор­та, Спор­т­на фи­зи­о­ло­гия и ре­к­ре­а­ция, Со­ци­о­ло­гия на спор­та, Ме­ни­дж­мънт на спор­та, Управление на проекти, Олимпизъм и олимпийско движение и др.;
  • методико-практическа подготовка - Ов­ла­дя­ва­не на ме­то­ди­че­с­ки уме­ния за обу­че­ние по ос­но­в­ни­те спор­т­ни ди­с­ци­п­ли­ни, а съ­що и пра­к­ти­че­с­ки уме­ния за из­пъл­не­ние на спор­т­но-те­х­ни­че­с­ки­те дви­га­тел­ни дей­с­т­вия от спор­то­ве­те: ле­ка ат­ле­ти­ка, гим­на­с­ти­ка, плу­ва­не, спор­т­ни иг­ри (ба­с­ке­т­бол, фу­т­бол, во­лей­бол и хан­д­бал). Усвояване на ме­то­ди­ко-пра­к­ти­че­с­ки уме­ния, свър­за­ни с обу­че­ни­е­то по тан­ци и по­д­ви­ж­ни иг­ри;
  • специализиращата ме­то­ди­ко-пра­к­ти­че­с­ка по­д­го­то­в­ка се ре­а­ли­зи­ра в ос­но­в­ния курс по Ме­то­ди­ка на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние (за началния и про­гим­на­зи­ал­ния етап на ос­но­в­на­та об­ра­зо­ва­тел­на сте­пен и за сре­д­на­та об­ра­зо­ва­тел­на сте­пен), и чрез из­би­ра­е­ми­те ди­с­ци­п­ли­ни: Ме­то­ди­ка на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние в пре­ду­чи­ли­щ­ни­те за­ве­де­ния, Ме­то­ди­ка на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние в спе­ци­ал­ни­те уче­б­ни за­ве­де­ния (СУЗ).

Спортна подготовка - При­те­жа­ват уме­ния от спор­то­ве­те - лека атлетика, гимнастика, спортни игри, те­нис на корт, те­нис на ма­са, фи­т­нес и бо­ди­бил­динг, бор­ба, ху­до­же­с­т­ве­на гим­на­с­ти­ка, и др, включени в учебните програми на СОУ. Специализирана по­д­го­то­в­ка /учебен курс/ по спор­то­ве­те - ски, во­д­ни спор­то­ве, ори­ен­ти­ра­не, ту­ри­зъм и ла­гер­но де­ло, ко­и­то на­ми­рат мя­с­то в из­вън­к­ла­с­ни фор­ми на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние.

Специалистът с образователно-квалификационна степен "бакалавър по физическо възпитание" се подготвя основно за реализация в различните звена и степени на образователната система в Република България: учител по физическо възпитание, инструктор по различните спортове и организационен работник в областта на физическото възпитание и спорта.

Той реализира разнообразните задачи на физическото възпитание и спорта на учениците от различните степени на училището, както в уроците по физическо възпитание и спорт, така и в другите ( извънурочни) форми и занимания с физически упражнения и спорт: утринна гимнастика, спортни секции, училищни състезания, туристически походи и др.

Педагогика на обучението по география и история

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 Анотация

Основна цел на обучението за придобиването на ОКС "бакалавър" по специалността "Педагогика на обучението по география и история" е завършващите да са подготвени за преподаване на съответните предмети в българското училище и съдържанието на учебния план е съобразено с Държавните образователни изисквания за учебно съдържание в отделните класове.

Структурата и съдържанието на учебния план осигуряват на студентите широкопрофилна теоретична подготовка по основни географски, исторически и педагогически дисциплини, обособени в три самостоятелни модула, всеки от които включва задължителни и избираеми лекционни курсове. По време на обучението си студентите получават и специализирана практическа подготовка и придобиват педагогически умения за упражняване на учителска професия по време на задължителните педагогически практики.

Усвоените знания и умения гарантират успешната реализация на завършилите специалността в съответствие с нуждите на социалната практика, главно в сферата на образованието като учители в средните училища на страната, а също така като експерти по история и география към регионалните инспекторати на МОН. Те могат да намерят професионална реализация в администрации на посетителски центрове, музеи, архиви и в други научни и културни институции, за които се изисква бакалавърска степен и подготовка по география или история, както и в областта на опазването на околната среда или на регионалното развитие и териториалното устройство.

Завършилите могат да продължат образованието си в магистърска степен на специалностите география или история, след което да кандидатстват и в конкурси за докторантура.

Обучението по специалността завършва с полагането на писмени държавни изпити по география и по история, както и държавни практико-приложни изпити под формата на открити уроци по география и по история.

Обучението се осъществява от висококвалифицирани преподаватели от Природо-математическия, Правно-историческия и Педагогическия факултети на Университета. Качеството на получената подготовка съответства на обществените очаквания и на целите на обучението по специалността.

Педагогика на обучението по химия и физика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 Анотация

В специалност "Химия и физика" - ОКС "Бакалавър" се  подготвят  специалисти, които могат да се реализират в различни области: образование, икономика, управление, научно-приложни дейности, консултиране и др. Завършващите специалността са висококвалифицирани кадри, притежаващи широка теоретична и практико-приложна подготовка. Те могат да работят във всички степени на образователната система като учители по "Химия и опазване на околната среда", по "Физика и астрономия", и по "Човекът и природата". Освен това те могат успешно да работят и да заемат отговорни длъжности, изискващи по-специфични знания в научни и производствени, публични и частни предприятия и организации с нестопанска цел, лаборатории и др.

Обучението е в рамките на 8 семестъра (4 години), осигурява се главно от катедра "Химия" и от други катедри от ПМФ и ФП на ЮЗУ.

Педагогика на обучението по физика и математика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 

 Обучение

 Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 

 Анотация

Завършилите специалността "Педагогика на обучението по физика и математика" следва да знаят да организират и провеждат учебно-възпитателен процес по физика, математика и интегрирани с физиката дисциплини в класните и извънкласните форми на работа и да извършват работа на класен ръководител. При това те трябва да могат да откриват и развиват творчески способности на учениците, необходими за решаване на научни, производствени и други проблеми, да ги ориентират правилно професионално, да развиват у тях практическо-експериментални и интелектуални умения. Тези специалисти трябва още да знаят да провеждат експерименти, да си служат с учебна лабораторна и микропроцесорна техника.

Педагогика на обучението по технологии и предприемачество

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Редовно - 8 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Технически факултет.

 Анотация

В своето историческо развитие специалността е преминала през различни съдържателни трансформации и промени в наименованието си. Създадена е  с Постановление № 8 от 28.03.1983 г. на МС в рамките на бившия Трудово-политехнически  факултет към ВПИ - Благоевград. Понастоящем специалността е в структурата на Техническия факултет при ЮЗУ "Неофит Рилски", а наименованието "Педагогика на обучението по технологии и предприемачество" е утвърдено на заседание на   Академичния съвет, състояло се на 05. 07. 2017 г., Протокол № 20.

Специалността е първата по своята специфика в системата на висшето образование в България, която осигурява развиване на лични и професионални компетентности  на студентите в областта на обучението по технологии и предприемачество. Завършилите специалността придобиват образователно-квалификационна степен "бакалавър", която съответства на ниво 6 по Европейската квалификационна рамка и подниво 6 Б по Националната квалификационна рамка.

Професионалната квалификация на завършилите специалността е "учител по технологии и предприемачество", с която могат  да извършват учебно-възпитателна, научно-изследователска, методическа и организационно-управленческа дейности, свързани с обучението по общообразователния учебен предмет "Технологии и предприемачество" в системата на училищното образование, да заемат длъжности и да извършват дейности  в държавни, частни и общински институции, за които се изисква висше педагогическо образование.

Завършилите специалността "Педагогика на обучението по технологии и предприемачество" са компетентни да избират подходящи форми и програми за продължаващо обучение в професионални направления от областта на техниката, технологиите и предприемачеството, обучението на възрастни и кариерното развитие, съответстващи на Европейската квалификационна рамка и на Националната квалификационна рамка.

Учебният план отговаря на Държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационната степен "бакалавър", съобразен е със Закона за висшето образование,  Наредбата на МОН за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища, Закона за предучилищното и училищното образование, с Наредбата на МОН за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, Наредбата на МОН за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител", Системата за оценяване и поддържане качеството на обучението в ЮЗУ, Правилника за образователните дейности на ЮЗУ.

Учебният план е с общ хорариум от 2580 часа - 1830 ч. за задължителните, 735 ч. за избираемите и 15 ч. за факултативните  учебни дисциплини. В хорариума са включени и формите за практическа подготовка: технологични практикуми, педагогически практикуми, хоспитиране, текуща педагогическа практика и стажантска практика. Общият брой кредити е 242.

Общият брой на учебните дисциплини и форми за практическа подготовка е 49, от които 35 задължителни,13 избираеми и 1 избираема факултативна.

Избираемите дисциплини са обособени в 5 модула: Икономика и предприемачество; Интердисциплинарни и приложно-експериментални дисциплини; Психологически, педагогически и частно-дидактически дисциплини; Специализиращи образователни технологии и Специални методики.  Общият им брой е 27, разпределени по курсове и семестри, от които студентите избират 13 за целия курс на обучение.

Студентите задължително избират една факултативна дисциплина от предложените в учебния план  през целия курс на обучение. Те могат да избират и други факултативни дисциплини, изучавани по учебен план на всяка от специалностите в ЮЗУ "Неофит Рилски".

Обучението завършва с Държавен практико-приложен изпит по технологии и предприемачество и Държавен теоретичен писмен изпит по технологии и предприемачество или Защита на дипломна работа при ред и условия, определени в правилника за образователните дейности на ЮЗУ "Неофит Рилски" и с решения на Факултетния съвет на Техническия факултет.

Обучението се извършва от хабилитирани и нехабилитирани преподаватели в съответното направление на катедра "Технологично обучение и професионално образование", и катедри от Техническия факултет,  Природо-математическия факултет,  Философския факултет, Стопанския факултет, Филологическия факултет, Факултет "Обществено здраве, здравни грижи и спорт" и Факултета по педагогика към ЮЗУ "Неофит Рилски".