Педагогика на обучението по

Методика на обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна, самостоятелна, задочна - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2021 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Докторската програма "Методика на обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство" при катедра "Предучилищнa и начaлна училищна педагогика" на Факултета по педагогика e предназначена за докторанти в редовна, задочна и самостоятелна форма на обучение. Продължителността на подготовката на докторанти в редовна и самостоятелна форма на обучение е 3 години, а в задочна форма 4 години.

Обучението приключва със защита на докторска дисертация. Завършилите получават образователната и научната степен "доктор".

Цели на докторската програма

  1. Задълбочено изучаване на методологическите и теоретическите основи на словесно-изпълнителското и театралното изкуство, както и развитие на уменията за тяхното интерпретиране и прилагане според научната проблематика на различни изследвания (свои и чужди).
  2. Овладяване на методологията, методиката и инструментариума на провеждане на научни изследвания в областта на словесно-изпълнителското и театралното изкуство (теория и практика).
  3. Формиране на професионалната субектност и творческите способности като условие за успешно осъществяване на самостоятелна и ръководна научноизследователска, преподавателска и експертна дейност.
  4. Усъвършенстване на владеенето на чужд език, ориентирано към осигуряване на личната информационна осведоменост, професионална реализация и улесняване на контактите с учени от други страни.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

Докторантът по докторска програма "Методика на обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство" в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейност придобива професионални качества и компетентности:

  • знания и разбиране за интегративния междудисциплинарен характер на науката педагогика;
  • знания и разбиране за спецификата на словесно-изпълнителското и театралното изкуство;
  • знания за възрастово ориентиране, специфични методи на изследване в обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство;
  • умения да открива самостоятелно научни проблеми в областта на обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство, да си поставя научноизследователски цели и задачи и да постига тяхното разрешаване;
  • умения да синтезира и анализира постиженията в областта на Методиката на обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство, използвайки нейните собствени аргументи и основните постановки на другите науки (педагогика, психология на развитието, философия и др.);
  • умения за самоуправление на своята изследователска дейност така, че тя да бъде резултативна и представена достойно в научната общност и при решаване на конкретни проблеми на педагогическата практика;
  • саморазвитие на базата на умението за критическа оценка на собствените научни постижения;
  • да притежава готовност да участва в работата на български и международни изследователски колективи при решаването на научни и научно-образователни задачи;
  • да общува пълноценно на български език и на някой/някои от най-разпространените европейски езици.
  • умения за академично писане и за свобода при създаване на различни жанрови разновидности на научния текст;
  • умения за работа в екип и спазване принципите на академичната и научно-изследователска етика;
  • самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните контакти с български и чуждестранни учени.

Обучението се осъществява по индивидуален работен план на докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини); научноизследователска дейност (разработване на проект на дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми); педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на студенти) и други дейности.

Задължителни учебни дисциплини:

Философски основи на педагогиката

Методология и методи на педагогическите изследвания

Подготовка и управление на проекти

Английски език

Избираемите учебни дисциплини се предлагат след формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.

Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за постигането на минималните национални изисквания за съответната научна област.

Условия за допускане до защита на докторска дисертация

Образователната и научна степен "доктор" се придобива след изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за придобиване на образователната и научна степен "доктор" от Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния университет "Неофит Рилски".

Сфери на професионална реализация

Завършилият докторската програма заема длъжности, при които той осъществява:

  • самостоятелна научноизследователска работа, изискваща широка фундаментална подготовка в областта на обучението по словесно-изпълнителско и театрално изкуство (научноизследователски институти, изследователски центрове);
  • научно-преподавателска работа по словесно-изпълнителско и театрално изкуство във висши училища;
  • управленческа работа на длъжности, изискващи съответното равнище на квалификация;
  • експертна работа (редактори в педагогически издателства и масмедии, театрални школи, работа в социално-образователни институции и обединени детски центрове към читалищата).

Завършилият докторската програма може: да участва в конкурси за заемане на академични длъжности и за придобиване на научната степен «доктор на науките»; да участва в различни форми на продължаващо обучение по държавни и международни програми.

Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно, задочно, самостоятелна форма - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2021 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Докторската програма по "Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка" включва обучение по задължителни и избираеми учебни дисциплини. Задължителните дисциплини осигуряват подготовка по чужд език (английски език), управление на проекти, методология на научните изследвания, фундаментални научни проблеми в областта на философията на образованието, теорията и методиката на физическото възпитание. Избираемите дисциплини са две и осигуряват подготовка съобразно спецификата на дисертационната разработка.

Обучението се организира във форма на лекции, индивидуални консултации, възлагане на изследователски задачи, а резултатите се проверяват чрез изпит пред тричленна комисия, назначена със заповед на ректора.

В учебния план е включена педагогическа дейност - провеждане на семинарни занятия, хоспетиране, участие в изпитни дейности и учебни курсове.

Цели на докторската програма

Основна цел на докторска програма "Теория  на физическото възпитание и спортната тренировка" е да се реализира процес на задълбочена научноизследователска подготовка на кадри, които да придобият  професионални компетентности за осъществяване на научно-практическа и преподавателска дейност в областта на физическото възпитание и спортната тренировка. Областите на научно познание включват:

  • Теорията и методиката на физическото възпитание като целенсочен педагогически процес в различните образователни етапи и степени в образователната система;
  • Теория и методика на спортната тренировка като адаптационен процес;
  • Философски основи на педагогиката и конкретно на теорията на физическото възпитание;
  • Методология и метрология на спортно-педагогическите изследвания.

Целите на обучението по докторската програма са обосновани от формиране и овлядяване на изследователски компетентности и знания от осмо ниво на Националната квалификационна рамка: провеждане на самостоятелна изследователска дейност, изискваща фундаментална педагогическа подготовка; овладяване на компетенции за научно-преподавателска, експертна и управленска дейност в образователните организации.

Организация на обучението

Статут на докторант се придобива след конкурс или представяне на проект за докторска дисертация. На докторантите се определя научен ръководител.

Обучението в редовна и самостоятелна форма е със срок до три години, но не по-малко от две, а в задочна форма - до четири години

Докторската програма е предназначена за продължаване на образованието  и придобиване на образователната и научна степен "Доктор" по професионалното направление І.3. Педагогика на обучението по (Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка) на придобили ОНС "Магистър".

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

1. Общонаучна подготовка (задължителна):

Насочена е към придобиване на знания от философията, педагогиката, чужд език и други общообразователни и научни области.

2. Специална спортно-теоретическа подготовка (чрез избираема и научноизследователска подготовка):

Под формата на специализиращи избираеми учебни дисциплини и чрез НИД, програмата включва обучение по темата на дисертационния труд и по сродни учебни дисциплини като научни основи на ТМФВ, ТМСТ по вид спорт, биомеханика и моделиране на спортните движения, метрология на ФВС, спортна статистика, спортна физиология, спортна психология, социология на спорта, управление на физическото възпитание и спорта и др. В резултат на това завършилият докторската програма:

  • познава същността на физическото възпитание и спорта и неговите социални функции;
  • придобива знания за законовата и подзаконовата уредба за образованието и физическото възпитание и спорта и други правни норми, които имат отношение към дейността на доктора;
  • познава структурата, устройството и функциите на държавните и международни институции (МОН, ММС, спортни федерации, асоциации и др.), които администрират управлението на физическото възпитание и спорта;
  • познава анатомичните, физиологични и социално-психологически характеристики и особености на човешкия организъм и изменението им в резултат на физически въздействия (според темата на дисертационния труд);
  • има познания за възрастовата динамика в развитието на човешкия организъм под влияние на активна спортно-състезателна дейност;
  • познава общата и специфична моторика, съобразно избрания вид спорт (според темата на дисертационния труд);
  • познава теорията на физическото възпитание и спорта като система от научни знания (съдържание и структура на теорията и характеристиката на съвременните системи за физическо възпитание и спортна подготовка;
  • познава същността на спортната тренировка - като сложен многостранен адаптационен процес, тренировката като процес на управление;
  • познава същността на физическото натоварване, умората и възстановяването и спортната форма като специфичен адаптационен феномен;
  • запознат е със здравните, етичните и педагогическите аспекти на ФВС (спортен травматизъм, хранене ,възстановяване и др.);

Сфери на професионална реализация

Завършилите ОНС "Доктор" в докторската програма "Теория и методика на физическото възпитание и спортната тренировка)" в професионално направление І.3.Педагогика на обучението по..., с придобитите знания, умения и компетенции се реализират във висшето училище като преподаватели; учители по "Физическо възпитание и спорт" с първи клас квалификация; като треньори, спортни консултанти.

Докторантът се отчислява с право на защита при изпълнение на задълженията по учебния план. При успешно приключване на изследователската работа и след преценка на научния ръководител докторантът придобива право на защита на дисертационния труд. Защитата се осъществява пред научно жури.

Методика на обучението по техника и технологии

 Форма на обучение / Информационен пакет

Редовна форма: 6 семестъра; Задочна форма: 8 семестъра; Самостоятелна подготовка: 6 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Технически факултет.

 Анотация

Обучението по докторската програма "Методика на обучението по техника и технологии" се организира от катедра "Технологично обучение и професионално образование"  като първично научно звено към Техническия факултет.

Основната цел на програмата е развиване на компетентностите за самостоятелна научна и експертна дейност, чрез разширяване на фундаменталната образователна подготовка и задълбочаване на познанията на докторантите от областта на съвременната дидактика и методика на технологичното обучение в  основното и средното образование, професионалното и продължаващото обучение, методиките на обучение по технически дисциплини в системата на висшето образование.

Докторантите по всички форми на докторантурата изпълняват докторантската програма, която включва следните дейности:

  1. Научноизследователска  дейност, включително участие в научни проекти
  2. Посещение и участие в учебни курсове (лекции, семинари, тюториали и др.)
  3. Преподавателска и експертна дейност, участие в научни форуми на национално и международно равнище
  4. Изпити, предвидени в индивидуалния учебен план
  5. Защита на докторска дисертация

Обучението на докторантите се осъществява по индивидуален учебен план, който се изготвя от докторанта и научния му ръководител, приема се на катедрен съвет и се утвърждава от факултетния съвет. Индивидуалният учебен план се изготвя на базата на учебния план на акредитираната от НАОА докторантска програма. С него се определя насочеността на докторантурата и се детайлизират по години дейностите, които трябва да бъдат извършени. Информацията, свързана с обучението по докторската програма се съхранява в Портфолио на докторанта.

Учебните дисциплини в индивидуалния учебен план са задължителни, избираеми и факултативни.

Докторантът придобива право на защита на дисертационния си труд след изпълнение на дейностите по обучението, успешно полагане на изпитите, определени в индивидуалния учебен план и изпълнение на критериите и показателите за отчитане на готовността за придобиване на образователната и научна степен "Доктор".

Методика на обучението по музика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2027 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Учебната, научно-изследователската и педагогическа дейност на докторанта е разпределена по семестри и гарантира набирането на 180 (редовно обучение и обучение на самостоятелна подготовка) и 240 кредита (задочно обучение)- по 30 кредита за всеки учебен семестър. Структурата  на учебния план и съдържанието на учебните дисциплини осигуряват висока степен на научно - педагогическа и специализирана компетентност, самостоятелност и възможност за изява на лично отношение и творческа позиция в процеса на обучението, изследванията и подготовката на докторския труд. Разпределението на учебните дисциплини е съобразено с изискването за постигане на равномерно съотношение между образователна, изследователска и педагогическа дейност на докторанта: I и II семестър са предвидени за учебна дейност, III и IV - приоритетно за изследователска  и педагогическа дейност и представяне на части от дисертационния труд, а през V и VI семестър докторантът обобщава, цялостно оформя проекта за дисертационен труд  и го представя за апробация.

Докторантът по професионално направление Педагогика на обучението по музика в процеса на своето обучение и изследователска дейност се подготвя за:

  • самостоятелна научно-изследователска дейност в областта на общата педагогика и специализираните педагогически технологии и практики, актуални за  системата на съвременната педагогическа наука;
  • перманентно обогатяване и усъвършенстване на музикално-педагогическия процес  за различните образователни степени чрез внедряване на резултати от собствени изследвания;
  • научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни дисциплини, съответстващи на научната специалност Методика на обучението по музика и сродни на тях;
  • управленческа дейност в образователната система, при длъжности, които изискват съответното равнище на педагогическа квалификация;
  • експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на

изследователски и практически задачи в: научно-изследователски

институти и ВУ, РИО, медии, неправителствени организации и др.

Учебният план позволява на всеки докторант профилирано да се възлагат  образователни и научно-изследователски задачи, които да съответстват на спецификата на изследователската област и научна теза, по която той се подготвя персонално.

Компетенции на завършилите програмата:

Докторантът по професионално направление Педагогика на обучението по музика в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейностпридобива следните професионални качества и компетенции:

  • богата професионална култура и комуникативни умения;
  • методологически компетенции в сферата на научно - педагогическото познание;
  • компетенции в областта на методологията, методиката и инструментариума на научните педагогически и специализирани изследвания;
  • професионална подготовка за успешно осъществяване на регионални, национални и международни педагогически изследвания;
  • умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и внедряването им в педагогическата практика;
  • професионални умения за обогатяване на педагогическата теория и технология в областта на обучението по музика;
  • професионални компетенции за самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на образованието, училищната политика и администрацията;
  • научно-изследователски способности с висока степен на развитие и когнитивно мислене;
  • владеене на много добро равнище на чужд език и информационни технологии;
  • комуникативни умения и умения за работа в екип;
  • самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
  • социална активност, адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда, осигуряващи му реализация в конкретни социални условия.

ДИПЛОМИРАНЕ:

Образователната и научна степен "доктор" по професионално направление Педагогика на обучението по музика се дава на докторант, който е положил изпитите предвидени в учебния план, и е защитил дисертационен труд при условията и по реда на Закона за развитие на академическия състав.

Методика на обучението по математика и информатика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Акредитация

Тази програма е в процес на акредитиране, поради изтичане на срока на предходна акредитация.

 Обучение

Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 Анотация

Подготовката на докторантите по докторската програма включва придобиване на научна квалификация - основа за постижения в областта на методиките на обучение по математика, информатика, за творческа изследователска работа, за академично преподаване.

Обучението на докторантите обезпечава овладяването на високи академични стандарти и комуникативни умения.. Подготовката им дава възможност за реализация в конкретна научноизследователска и експертна дейност.

Обучението се осъществява в редовна, задочна и самостоятелна форма на подготовка.

Компетенции на завършилите програмата:

  • богата професионална култура и комуникативни умения;
  • познава методологичните и теоретичните основи на педагогическата наука;
  • притежава научни компетенции в областта на методологията, методиката и инструментариума на научните педагогически и специализирани изследвания в областта на обучението по математика и/или информатика;
  • умения за успешно осъществяване на регионални, национални и международни педагогически изследвания;
  • притежава умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и внедряването им в педагогическата практика;
  • квалифициран е за самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на обучението по математика и информатика;
  • владеене на добро равнище на чужд език и информационни технологии;
  • умения за работа в екип;

Учебен план:

Обучението се осъществява по индивидуален учебен план, в съответствие с типовия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: здължителни, избираеми и факултативни дисциплини; учебна дейност; публикационна дейност.

Примерни курсове

Учебният план включва

  • Задължителните дисциплини
    1. Методология и методи на педагогическите изследвания
    2. Чужд език
    3. Разработване и управление на образователни и научни проекти
    4. Частни дидактически технологии (Методика на обучението по математика и информатика )
  • Избираеми дисциплини -съобразени с тематиката на дсертационния труд;
  • Факултативни - всеки докторант по желание може да избере дисциплина от друга докторска програма

Дипломиране:

Полагане на изпити от Индивидуалния учебен план и Защита на докторска дисертация

Методика на обучението по математика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Акредитация

Тази програма е в процес на акредитиране, поради изтичане на срока на предходна акредитация.

 Обучение

Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 Анотация

Подготовката на докторантите по докторската програма включва придобиване на научна квалификация - основа за постижения в областта на методиките на обучение по математика, за творческа изследователска работа, за академично преподаване.

Обучението на докторантите обезпечава овладяването на високи академични стандарти и комуникативни умения. Подготовката им дава възможност за реализация в конкретна научноизследователска и експертна дейност.

Обучението се осъществява в редовна, задочна и самостоятелна форма на подготовка.

Компетенции на завършилите програмата:

  • богата професионална култура и комуникативни умения;
  • познава методологичните и теоретичните основи на педагогическата наука;
  • притежава научни компетенции в областта на методологията, методиката и инструментариума на научните педагогически и специализирани изследвания в областта на обучението по математика;
  • умения за успешно осъществяване на регионални, национални и международни педагогически изследвания;
  • притежава умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и внедряването им в педагогическата практика;
  • квалифициран е за самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на обучението по математика;
  • владеене на добро равнище на чужд език и информационни технологии;
  • умения за работа в екип;

Учебен план:

Обучението се осъществява по индивидуален учебен план, в съответствие с типовия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: здължителни, избираеми и факултативни дисциплини; учебна дейност; публикационна дейност.

Примерни курсове
Учебният план включва

  • Задължителните дисциплини
    1. Методология и методи на педагогическите изследвания
    2. Чужд език
    3. Разработване и управление на образователни и научни проекти
    4. Частни дидактически технологии (Методика на обучението по математика)
  • Избираеми дисциплини -съобразени с тематиката на дсертационния труд;
  • Факултативни - всеки докторант по желание може да избере дисциплина от друга докторска програма

Дипломиране:

  • Полагане на изпити от Индивидуалния учебен план
  • Защита на докторска дисертация