Педагогика

Социална педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна/задочна/самостоятелна - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Програмата осигурява съдържателно-методически условия за придобиване на изследователски компетенции и квалификация в областта на социалната педагогика на осмо ниво по националната квалификационна рамка. Тя позволява подготовка в направленията на социалната педагогика: гражданско-интегративно; превантивно и ресоциализационно; оздравително-интегративно.

В съответствие със съществуващото законодателство основните цели на докторската програма са:

  • Подготовка на висококвалифицирани специалисти за изследователи, преподаватели и експерти в област на висше образование 1. Педагогически науки, ПН 1.2. Теория на възпитанието и дидактика с научна специалност по социална педагогика
  • Развитие на задълбочени компетенции за научно-теоретична, изследователска, практико-приложна и иновационна дейност с сферата на социалната педагогика и социално-педагогическата практика.
  • Усвояване на съвременни научно-теоретични и практико-приложни знания, н професионални умения и компетентности за самостоятелна научноизследователска и преподавателска дейност, за работа в екип и за прилагане на съвременни, проверени и иновационни подходи и информационни технологии в изследванията в различни области на социалната педагогика
  • Формиране на задълбочена методологически и изследователска култура за ориентиране и взимане на решения при проучване на съвременни концептуални социално-педагогически проблеми със сложни социално-политически, етнокултурни и футурологически измерения.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

1. Знания (теоретически и/или фактологически)

  • Владее методологически и специализирани и систематизирани знания за откриване, критичен анализ и генериране на нови идеи в областта на теорията (социалната педагогика) и практиката на социалното възпитание в различен социален и културен контекст;
  • Познава и умее да прилага количествени и качествени методи на научни изследвания в областта на социалната педагогика,
  • Умее да представя научно, да извършва статистически и съдържателен анализ на резултати от научни изследвания в областта на теорията и практиката на социалното възпитание;
  • Има компетенции да работи със специализирана научна и научно-приложна информация, отразена в класически и съвременни източници, в областта на социалната педагогика (открива, систематизира, анализира, синтезира, оценява) от различни информационни източници;
  • Познава научните достижения в социалната педагогика и притежава способност за тяхното методологическо и съдържателно анализиран, за преконструиране и обогатяване;
  • Може да извлича и обогатява знания в областта на социалната педагогика в гранични научни области с психологията, социологията, етиката, правото, философията и пр.;
  • Притежава развити методологически и професионални умения да решава и преодолява критични проблеми в изследвания с теоретичен и практико-приложен характер от областта на социалната педагогика и практиката на възпитанието и обучението;
  • Може да проектира, организира и осъществява собствени теоретични и емпирични изследвания в областта на социалната педагогика, да интерпретира адекватно получените резултати и да извлича валидни приложими изводи за практиката;
  • Познава изследвания в гранични педагогически области, може да ползва резултати и методи на изследвания и да ги интегрира в собствени изследвания от областта на социалната педагогика или такива с колективен проектен характер.

2. Умения (познавателни и/или практически)

  • Притежава знания и развити умения за създаване и ръководене на екипи от изследователи в областта на социалната педагогика или гранични области; може да разпределя задачи и отговорности, да управлява времеви, технически, финансови и социални ресурси при изследване и решаване на комплексни теоретични и практически проблеми, прилагайки познати и/или нови изследователски методи, средства и съвременни информационни технологии;
  • Проявява бързина, находчивост и изобретателност, критичност и самокритичност при търсенето на валидна и обективна информация за провеждане на социално-педагогически изследвания;
  • Разкрива усет към значими за теорията и практиката проблеми от областта на социалната педагогика, може да ги оценява критично и да аргументира избор на изследователски теми, свързани с тези проблеми;
  • Демонстрира усет към спазване и издигане на стандартите за изследвания в областта на социалната педагогика, към спазване и утвърждаване на високи стандарти в областта на етиката на научните изследвания;
  • Владее методи за прогностични изследвания, може да провежда такива и да прогнозира обосновано промени в областта на теорията и практиката на научните изследвания по социална педагогика и възможните приложения на получените резултати;
  • Проявява изобретателност и иновативност при провеждане на собствени научни социално-педагогически изследвания или при работа в екип;
  • Показва умения за предприемчивост и изследователска гъвкавост, за асертивност и автономност при избор на проблеми за изследване, при тяхното провеждане или при осъществяване на иновативни инициативи в изследванията в своята професионална област.

3. Самостоятелност и отговорност

  • Разкрива развита лична позиция, готовност и опит да изгражда, анализира и интерпретира нови знания чрез собствени теоретични и/или емпирични изследвания в областта на социалната педагогика, педагогическите и социални науки свързани с практиката на социалното възпитание, социализацията или друга научна дейност
  • Умее самостоятелно да обогатява и разширява полетата на познание в областта на социалната педагогика и педагогическите науки, да представя резултати от своите изследвания пред различни научни форуми (конференции, симпозиуми, конгреси) е в научни издания;
  • Притежава способности лично критично и конструктивно да оценява организацията, изпълнението и резултатите от собствени научни изследвания в професионалната си дейност, както и да подобрява собствената си изследователска техника, социални умения и култура;
  • Умее да проектира, организира и изпълнява собствени теоретични и емпирични проучвания в областта на социалната педагогика, както и да адаптира и обогатява съвременни концепции, методи, техники и да прилага информационни технологии за изследване с проверена познавателно-научна стойност и устойчивост

4. Компетентност за учене

  • Демонстрира усвоени знания, умения и мотивация за самостоятелно, постоянно и систематично търсене, придобиване, анализиране и разбиране на знания, базирани на собствени съвременни изследвания или на други такива с национален или световен характер от областта на
  • (1) социалната педагогика,
  • (2) други области от педагогиката,
  • (3) социалните и хуманитарните науки.

5. Комуникативни и социални компетентности

  • Проявява комуникативност и диалогичност, умения да разбира и подкрепя, да мотивира и направлява хора, с които работи като изследовател в областта на теорията и практиката на социалната педагогика;
  • Умее да взима адекватни професионални решения в условия на когнитивен конфликт, когнитивна депривация и сложни социални ситуации, както и да аргументира и убеждава в своите решения;
  • Може да работи в условия на проекта дейност с хора от образователни, социално-педагогически, административни и други структури при изследвания или осъществяване на иновации в областта на социалната педагогика и педагогическата практика;
  • Има развити езикови умения и може да общува в различна социокултурна среда относно изследвания, проекти, социални инициативни, организиране на научни форуми и други дейности в областта на социалната педагогика

6. Професионални компетентности

  • Разбира подходи, концепции, методи и средства, прилагани в различни по сложност и характер научни социално-педагогически изследвания     количествени и качествени; лонгитюдни и срезови; исторически и проективни);
  • Може обосновано и концептуално да взима решения, свързани с проблематика и тематика на изследвания в областта на социалната педагогика в сложни социокултурни и изследователски ситуации, да предлага обосновани решения на познавателно-практически проблеми;
  • Разкрива мотивация и компетентности за устойчиво и продължаващо професионално-иследователско развитие; следи водещи изследвания, адаптира и прилага чужди и свои концепции и подходи при изследванията си, обогатява собствената си изследователска култура и етика и допринася за издигане на същите в професионалната си област.

Сфери на професионална реализация

Завършилите образователната и научна степен "доктор" по докторска програма "Социална педагогика" намират своята реализация като: изследователи в научни центрове и звена, преподаватели във висше училище, държавни експерти, консултанти в училища и в центрове, консултанти и експерти в масмедиите, в частни и неправителствени организации и др., където се изисква съответното образование и квалификация.

Предучилищна педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна, самостоятелна, задочна - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Докторската програма "Предучилищна педагогика" при катедра "Предучилищнa и начaлна училищна педагогика" на Факултета по педагогика e предназначена за докторанти в редовна, задочна и самостоятелна форма на обучение. Продължителността на подготовката на докторанти в редовна и самостоятелна форма на обучение е 3 години, а в задочна форма - 4 години. Обучението приключва със защита на докторска дисертация. Завършилите получават образователната и научната степен "доктор".

Цели на докторската програма

  1. Задълбочено изучаване на методологическите и теоретическите основи на предучилищната педагогика и развитие на уменията за тяхното интерпретиране и прилагане според научната проблематика на различни изследвания (свои и чужди).
  2. Овладяване на методологията, методиката и инструментариума на провеждане на научни изследвания в областта на науката предучилищна педагогика (теория и практика).
  3. Формиране на професионалната субектност и творческите способности като условие за успешно осъществяване на самостоятелна и ръководна научноизследователска, преподавателска и експертна дейност.
  4. Усъвършенстване на владеенето на чужд език, ориентирано към осигуряване на личната информационна осведоменост, професионална реализация и улесняване на контактите с учени от други страни.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

Докторантът по докторска програма "Предучилищна педагогика" в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейност придобива професионални качества и компетентности:

  • знания и разбиране за интегративния междудисциплинарен характер на науката предучилищна педагогика;
  • знания и разбиране за спецификата на обогатяващото педагогическо взаимодействие в детската градина и семейството;
  • знания и разбиране на логиката и структурата на научните изследвания предучилищната педагогика;
  • умения да открива самостоятелно научни проблеми в областта на предучилищното образование, да си поставя научноизследователски цели и задачи и да постига тяхното разрешаване;
  • умения да проявява креативност като се отклонява от традиционните решения и намира нови нестандартни, подчинявайки се на законите на научното мислене;
  • самоуправление на своята изследователска дейност така, че тя да бъде резултативна и представена достойно в научната общност и при решаване на конкретни проблеми на педагогическата практика;
  • саморазвитие на базата на умението за критическа оценка на собствените научни постижения;
  • да притежава готовност да участва в работата на български и международни изследователски колективи при решаването на научни и научно-образователни задачи;
  • да общува пълноценно на български език и на някой/някои от най-разпространените европейски езици;
  • умения за академично писане и за свобода при създаване на различни жанрови разновидности на научния текст;
  • умения за дейност в екип и за сътрудничество с други учени на национално и международно равнище.

Обучението се осъществява по индивидуален работен план на докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини); научноизследователска дейност (разработване на проект на дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми); педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на студенти) и други дейности.

Задължителни учебни дисциплини:

Философски основи на педагогиката

Методология и методи на педагогическите изследвания

Подготовка и управление на проекти

Английски език

Избираемите учебни дисциплини се предлагат след формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.

Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за постигането на минималните национални изисквания за съответната научна област.

Условия за допускане до защита на докторска дисертация

Образователната и научна степен "доктор" се придобива след изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за придобиване на образователната и научна степен "доктор" от Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния университет "Неофит Рилски".

Сфери на професионална реализация

Докторът по предучилищна педагогика заема длъжности, при които той осъществява:

  • самостоятелна научноизследователска работа, изискваща широка фундаментална подготовка в областта на съвременната предучилищна педагогика (научноизследователски институти, изследователски центрове, центрове за иновации в предучилищното образование);
  • научно-преподавателска работа по предучилищна педагогика във висши училища;
  • управленческа работа на длъжности, изискващи съответното равнище на квалификация (директори на детски градини, длъжности в държавната административна структура, сътрудници към неправителствени организации);
  • експертна работа (редактори в педагогически издателства и масмедии, работа в социално-образователни институции за деца от предучилищна възраст и обединени детски центрове към читалищата).

Завършилият докторската програма може: да участва в конкурси за заемане на академични длъжности и за придобиване на научната степен доктор на науките; да участва в различни форми на продължаващо обучение по държавни и международни програми.

Педагогически технологии в детската градина

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна, самостоятелна, задочна - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Докторската програма "Педагогически технологии в детската градина" се организира от катедра "Предучилищна и начална училищна педагогика" на Факултета по педагогика. Тя осигурява третата степен на висше образование и повишава образователната и научноизследователската квалификация на докторанта.

Кандидатдокторантският изпит е по тази научна специалност, по която кандидатът желае да разработва тема на дисертационен труд - Педагогически технологии за опознаване на околната действителност, Педагогически технологии за овладяване на родния език, Педагогически технологии за овладяване на математическите дейности, Педагогически технологии за овладяване на игровата дейност, Педагогически технологии за овладяване на музикални дейности, Педагогически технологии за овладяване на словесно-изпълнителски дейности. Обучението е с продължителност 3 години в редовна и самостоятелна форма на обучение и 4 години - в задочна форма на обучение и приключва със защита на докторска дисертация. Завършилите получават образователната и научна степен "доктор" по педагогика.

Целта на обучението по докторска програма "Педагогически технологии в детската градина" е да се подготвят научни кадри с висока степен на квалификация и компетентност в сферата на частните дидактики, способни своевременно, бързо и надеждно да разрешават научни и образователни проблеми, да отговорят на новите тенденции в образованието, заложени в стратегията на Европейския съюз.

В докторската програма "Педагогически технологии в детската градина" се подготвят висококвалифицирани научни, изследователски и преподавателски кадри, специалисти по конкретни технологии в детската градина: Педагогически технологии за опознаване на околната действителност, Педагогически технологии за овладяване на родния език, Педагогически технологии за овладяване на математическите дейности, Педагогически технологии за овладяване на игровата дейност, Педагогически технологии за овладяване на музикални дейности, Педагогически технологии за овладяване на словесно-изпълнителски дейности.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

Докторантът по докторска програма "Педагогически технологии в детската градина" в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейностпридобива професионални качества и компетентности, а именно:

  • богата професионална култура и комуникативни умения;
  • методологически компетентности в сферата на научно-педагогическото познание;
  • компетентности в областта на методологията, методиката и инструментариума на научните педагогически и специализирани изследвания;
  • професионална подготовка за успешно осъществяване на регионални, национални и международни педагогически изследвания;
  • умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и внедряването им в педагогическата практика;
  • професионални умения за обогатяване на педагогическата теория и технология в областта на предучилищното обучение;
  • професионални компетентности за самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на образованието;
  • научноизследователски способности с висока степен на развитие и когнитивно мислене;
  • владеене на много добро равнище на чужд език и информационни технологии;
  • комуникативни умения и умения за работа в екип;
  • самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
  • социална активност, адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда, осигуряващи му реализация в конкретни социални условия.

Обучението се осъществява по индивидуален работен план на докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини); научноизследователска дейност (разработване на проект на дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми); педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на студенти) и други дейности.

Задължителни учебни дисциплини:

Философски основи на педагогиката

Методология и методи на педагогическите изследвания

Подготовка и управление на проекти

Английски език

Избираемите учебни дисциплини се предлагат след формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.

Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за постигането на минималните национални изисквания за съответната научна област.

Условия за допускане до защита на докторска дисертация

Образователната и научна степен "доктор" се придобива след изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за придобиване на образователната и научна степен "доктор" от Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния университет "Неофит Рилски".

Сфери на професионална реализация

Докторантът по докторска програма "Педагогически технологии в детската градина" в процеса на своето обучение и изследователска дейност се подготвя за:

  • самостоятелна научноизследователска дейност в областта на общата педагогика и специализираните педагогически технологии и практики, актуални за системата на съвременната педагогическа наука;
  • перманентно обогатяване и усъвършенстване на педагогическия процес в детската градина чрез внедряване на резултати от собствени изследвания;
  • научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни дисциплини, съответстващи на докторската програма "Педагогически технологии в детската градина" и сродни на тях;
  • управленческа дейност в образователната система, при длъжности, които изискват съответното равнище на педагогическа квалификация;
  • експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на изследователски и практически задачи в: научноизследователски институти и ВУ, РИО, медии, неправителствени организации и др.

Завършилият докторската програма може: да участва в различни форми на продължаващо обучение (постдокторантски програми за повишаване на професионалната квалификация и опит по научната специалност и в професионалната област); да участва в хабилитационни процедури и процедури за израстване в степен.

Начална училищна педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна, самостоятелна, задочна - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Подготовката на докторанти в докторска програма "Начална училищна педагогика" се осъществява в катедра "Предучилищна и начална училищна педагогика" към Факултета по педагогика при Югозападен университет "Неофит Рилски" - Благоевград. Третата степен на висшето образование предоставя възможност за повишаване на образователната квалификация и научноизследователската компетентност на обучаваните докторанти. Продължителността на обучението е три години в редовна форма на обучение и при самостоятелна подготовка, и четири години за задочна форма на обучение. Обучението приключва със защита на докторска дисертация. Защитилите успешно придобиват образователна и научна степен "доктор" по докторска програма "Начална училищна педагогика".

Цели на докторската програма

  1. Подготовка на висококвалифицирани учени, изследователи и преподаватели с компетенции и компетентности за осъществяване на научноизследователска дейност в областта на педагогическото познание по проблеми, свързани с теорията и практиката на началното образование.
  2. Издигане равнището на професионалната педагогическа компетентност и задълбочаване на цялостната научна подготовка за осъществяване на теоретични и експериментални изследвания в областта на началната училищна педагогика.
  3. Формиране на съвременни научно-теоретични и практико-приложни знания, умения и компетентности за самостоятелна научноизследователска и преподавателска дейност, за работа в екип, за прилагане на иновационни и технологични постижения в теорията и практиката на началното образование.
  4. Обогатяване на методологическите знания, умения, компетенции и компетентности за планиране, осъществяване на научни изследвания, както и за анализ, представяне и популяризиране на получените резултати сред научната педагогическа общност.

Обща квалификация и специализация на програмата

В процеса на образователната и научна подготовка в рамките на докторска програма "Начална училищна педагогика" докторантът изгражда на концептуално мислене по въпроси от методологически и изследователски характер в областта на началната училищна педагогика. Предоставя се възможност за овладяване на методологията, методиката, инструментариума и техниките на провеждане на научни изследвания в областта на началната училищна педагогика и практиката на обучението, възпитанието, развитието и социализацията на учениците от начална училищна възраст. В хода на своята подготовка докторантът изгражда умения и професионални компетенции за планиране, организация и успешно осъществяване на самостоятелна научноизследователска дейност. Образователната и научната дейност стимулира развитие на нагласи и умения за преподавателска, проектна и експертна дейност в областта на началната училищна педагогика. Създават се нагласи и се формират умения за непрекъснато самообразование и самоусъвършенстване в процеса на научното и професионалното развитие на докторантите.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

Докторантът по докторска програма "Начална училищна педагогика" в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейност придобива професионални качества и компетентности, а именно:

  • притежава  и използва специализирани и систематизирани знания за извършване на критичен анализ и за синтезиране на нови идеи в областта на педагогическото познание - в теорията на възпитанието и дидактиката, началната училищна педагогика и методиките на обучение в началното училище;
  • владее методите на научните изследвания в областта педагогическите науки;
  • владее научния стил на изложение на идеи, тези и резултати от изследвания;
  • изгражда педагогически умения за преподавателската работа във висше училище;
  • развива умения и мотивация за професионална комуникация и адаптивност;
  • развива умения за работа с научна литература;
  • развива умения за презентиране (включително на основни моменти от концепцията по своята докторска теза);
  • представя качества и преносими умения, изискващи проявяване на висока лична отговорност, самостоятелна инициативност в сложни и непредвидими обстоятелства, както и в професионална или еквивалентна среда;
  • пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски езици;
  • детайлно разбира техники, прилагани за научни изследвания и сложни академични проучвания.

Обучението се осъществява по индивидуален работен план на докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини); научноизследователска дейност (разработване на проект на дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми); педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на студенти) и други дейности.

Задължителни учебни дисциплини:

Философски основи на педагогиката

Методология и методи на педагогическите изследвания

Подготовка и управление на проекти

Английски език

Избираемите учебни дисциплини се предлагат след формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.

Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за постигането на минималните национални изисквания за съответната научна област.

Условия за допускане до защита на докторска дисертация

Образователната и научна степен "доктор" се придобива след изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за придобиване на образователната и научна степен "доктор" от Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния университет "Неофит Рилски".

Сфери на професионална реализация

Придобилият образователна и научна степен «доктор» по докторска програма "Начална училищна педагогика" има възможност да се реализира като: преподавател във висше училище, колеж и други образователни и научни институции; ръководител на образователни институции и организации; научен работник в изследователски институти и центрове; експерт и консултант в образователни, културни и други социални институции.

Методики на обучението в началните класове

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна, самостоятелна, задочна - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Докторската програма "Методики на обучението в началните класове" се организира от катедра "Предучилищна и начална училищна педагогика" на Факултета по педагогика. Тя осигурява третата степен на висше образование и повишава образователната и научноизследователската квалификация на докторанта.

Кандидатдокторантският изпит е по тази методика, по която кандидатът желае да разработва тема на дисертационен труд - Методика на обучението по български език и литература или Методика на обучението по математика или Методика на обучението по родинознание и природознание. Обучението е с продължителност 3 години в редовна и самостоятелна форма на обучение и 4 години - в задочна форма на обучение и приключва със защита на докторска дисертация. Завършилите получават образователната и научна степен "доктор" по педагогика.

Целта на обучението по докторска програма "Методики на обучението в началните класове" е да се подготвят научни кадри с висока степен на квалификация и компетентност в сферата на частните дидактики, способни своевременно, бързо и надеждно да разрешават научни и образователни проблеми, да отговорят на новите тенденции в образованието, заложени в стратегията на Европейския съюз.

В докторската програма "Методики на обучението в началните класове" се подготвят висококвалифицирани научни, изследователски и преподавателски кадри, специалисти по конкретни методики в началните класове: Методика на обучението по български език и литература, Методика на обучението по математика и Методика на обучението по родинознание и природознание.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

Докторантът по докторска програма "Методики на обучението в началните класове" в процеса на своето обучение, педагогическа и изследователска дейностпридобива професионални качества и компетентности, а именно:

  • богата професионална култура и комуникативни умения;
  • методологически компетентности в сферата на научно-педагогическото познание;
  • компетентности в областта на методологията, методиката и инструментариума на научните педагогически и специализирани изследвания;
  • професионална подготовка за успешно осъществяване на регионални, национални и международни педагогически изследвания;
  • умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и внедряването им в педагогическата практика;
  • професионални умения за обогатяване на педагогическата теория и технология в областта на предучилищното и училищно обучение;
  • професионални компетентности за самостоятелна преподавателска и експертна дейност в областта на образованието, училищната политика и администрацията;
  • научноизследователски способности с висока степен на развитие и когнитивно мислене;
  • владеене на много добро равнище на чужд език и информационни технологии;
  • комуникативни умения и умения за работа в екип;
  • самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
  • социална активност, адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда, осигуряващи му реализация в конкретни социални условия.

Обучението се осъществява по индивидуален работен план на докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската програма и тематиката на докторантското изследване и включва: образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини); научноизследователска дейност (разработване на проект на дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми); педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на студенти) и други дейности.

Задължителни учебни дисциплини:

Философски основи на педагогиката

Методология и методи на педагогическите изследвания

Подготовка и управление на проекти

Английски език

Избираемите учебни дисциплини се предлагат след формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.

Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за постигането на минималните национални изисквания за съответната научна област.

Условия за допускане до защита на докторска дисертация

Образователната и научна степен "доктор" се придобива след изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за придобиване на образователната и научна степен "доктор" от Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния университет "Неофит Рилски".

Сфери на професионална реализация

Докторантът по докторска програма "Методики на обучението в началните класове" в процеса на своето обучение и изследователска дейност се подготвя за:

  • самостоятелна научноизследователска дейност в областта на общата педагогика и специализираните педагогически технологии и практики, актуални за системата на съвременната педагогическа наука;
  • перманентно обогатяване и усъвършенстване на педагогическия процес в началните класове чрез внедряване на резултати от собствени изследвания;
  • научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни дисциплини, съответстващи на докторската програма "Методики на обучението в началните класове" и сродни на тях;
  • управленческа дейност в образователната система, при длъжности, които изискват съответното равнище на педагогическа квалификация;
  • експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на изследователски и практически задачи в: научноизследователски институти и ВУ, РИО, медии, неправителствени организации и др.

Завършилият докторската програма може: да участва в различни форми на продължаващо обучение (постдокторантски програми за повишаване на професионалната квалификация и опит по научната специалност и в професионалната област); да участва в хабилитационни процедури и процедури за израстване в степен.

Специална педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна/задочна/самостоятелна - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Докторантската програма в професионално направление Педагогика, научна специалност Специална педагогика е фокусирана към подготовка на изследователи, които да могат да осъществяват:

  • Научноизследователска дейност в областта на специалното образование.
  • Научно-преподавателска дейност в областта на специалната педагогика, включително и във ВУ.
  • Консултативна работа в сферата на системата от образователни изследвания и образователни услуги в обществената практика.
  • Експертна дейност в системата на специално-педагогическите институции, държавната администрация, неправителствени организации, сдружения на хора с увреждания и др.

В съответствие със съществуващото законодателство основните цели на докторската програма са да:

  • Подготвя висококвалифицирани научни, изследователски и преподавателски кадри с опит в експерименталната дейност в областта на Педагогическите науки, професионално направление Педагогика, научна специалност Специална педагогика, в която е докторската програма.
  • Увеличава самостоятелността и инициативността, ориентирани към осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
  • Задълбочава фундаменталната и професионалната компетентност за научноизследователска, практико-приложна и преподавателска дейност в сферата на Специалната педагогика.
  • Формира съвременни научно-теоретични и практико-приложни знания, умения и компетентности за самостоятелна научноизследователска и преподавателска дейност, за работа в екип, за прилагане на иновационни и технологични постижения в областта на Специалната педагогика.
  • Изгражда методологически опит в анализиране на резултатите от научното изследване и в обосноваване на препоръките, свързани с обследването, диагностиката и корекционната работа с лица (деца и възрастни хора) със специални образователни потребности в общообразователна среда, специални училища, специализирани институции, дневни центрове и др.
  • Усъвършенства езиковата подготовка по избрания чужд език във връзка с използването му в професионалната дейност на докторанта.
  • Повишава социалната активност, адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда, осигуряващи му реализация в конкретни социални условия.

Усвоени знания, умения и компетентности съгласно националната квалификационна рамка

1. Знания

  • задълбочени знания за теоретичните основи на педагогическата наука и в частност на специалната педагогика;
  • знания, свързани с методологията на научното изследване в областта на специалната педагогика;
  • знания за съвременни методи, методики и технологии и тяхното приложение при изследване на особеностите на различните типове дизонтогении ;
  • специализирани и систематизирани знания за извършване на критичен анализ и за синтезиране на нови идеи;
  • в процеса на научното изследване представя знания и разбиране на най-високо равнище не само в конкретната научна област и направление, но и в близки научни области.

2. Умения

  • подбира, открива и проучва литературни източници, свързани с изследователския проблем; бързо намира, извлича, синтезира и оценява необходимата информация от различни източници;
  • събира, анализира, класифицира и систематизира информация в определена последователност и логика;
  • интерпретира научни тези (собствени и чужди) и ги внедрява в педагогическата практика
  • аргументирано и обосновано с доказателства анализира и защитава тези, свързани със специалната педагогика;
  • търси иновативни решения чрез комбиниране на различни стратегии и технологии; подобрява стандартните модели и подходи;
  • аналитично и критично оценява собствените експериментални резултати, свързани с установяване на определени закономерности при изследване на явленията в специалната педагогика;
  • организира и планира собствената си научна дейност (с оглед на: време, точност на обекта на изследване, яснота на целите и задачите, конкретност на изградените хипотези и пр.).

3. Самостоятелност и отговорност

  • създава и интерпретира нови знания чрез собствени изследвания или друга научна дейност;
  • демонстрира умения за разширяване на обхвата на досега познатата научна област и преценява необходимостта от актуални публикации;
  • притежава способност за самооценка на постиженията на изследователския труд
  • притежава способности да съставя, проектира, изпълнява и адаптира съвременен изследователски процес с научна стабилност

4. Компетентност за учене

  • показва капацитет за систематично придобиване и разбиране на значително количество знания от най-съвременните научни постижения или от областта на специално педагогическата практика

5. Комуникативни и социални компетентности

  • има изграден стил на научно общуване (в разговори, при консултации и дебати, за защита на научни позиции, работа в екип и пр.);
  • показва капацитет за систематично придобиване и разбиране на значителен обем знания от най-съвременните научни постижения или от областта на специалната педагогика и професионалната практика;
  • пълноценно общува на български език и на някой/някои от най- разпространените европейски езици.

6. Професионални компетентности

  • има готовност за самостоятелна научноизследователска, експериментална и практико-приложна дейност;
  • идентифицира ресурси и възможности за научни изследвания и проектна дейност; аргументирано взема решения и адаптира проектния дизайн към непредвидено възникващи обстоятелства;
  • демонстрира общи способности да концептуализира, проектира и изпълнява проекти за генериране на нови знания, прилагане или разбиране на най-модерните достижения, както и да адаптира проектния дизайн към непредвидено възникващи обстоятелства;
  • осигурява трансфер на собствените резултати при решаване на други проблеми от дадената научна област;
  • ясно формулира нови проблеми - теоретични и практически.

Сфери на професионална реализация

Докторантът по научната специалност Специална педагогика в процеса на своето обучение и изследователска дейност се подготвя за:

  • самостоятелна научно-изследователска дейност в областта на специалната педагогика, основаваща се на придобитото широкопрофилна и фундаментална подготовка относно системата на съвременната педагогика;
  • перманентно обогатяване и усъвършенстване на педагогическия процес за различните образователни степени чрез внедряване на резултати от собствени изследвания;
  • научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни дисциплини от специалност Специална педагогика;
  • управленческа дейност в образователната система, при длъжности, които изискват съответното равнище на специално-педагогическа квалификация;
  • експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на изследователски и практически задачи в: научноизследователски институти и ВУ, училищната политика, държавната администрация, масмедиите, неправителствени организации и др.
  • участие в различни форми на продължаващо обучение (постдокторантски програми за повишаване на професионалната квалификация и опит по научната специалност и в професионалната област.