Туризъм

Управление на туристическите агенции

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър”/“магистър“ по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм - 2 семестъра - инфопакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС "бакалавър"/“магистър“ по специалности извън професионално направление 3.9. "Туризъм" - 4 семестъра - инфопакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “професионален бакалавър по...” по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм  - 4 семестъра - инфопакет
 Акредитация

Програмата е акредитирана до 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Стопански факултет.

 Анотация

Стопанският факултет на Югозападния университет предлага обучение в магистърска програма „Управление на туристическите агенции“. Обучението е в редовна и задочна форма в срок от 2 семестъра за студенти, завършили професионално направление 3.9 Туризъм, и в срок от 4 семестъра за завършилите друго професионално направление.

Магистърската програма има за цел да задълбочи, обогати и допълни подготовката на обучаващите се, с цел да повиши капацитета им за организиране на собствен туристически бизнес и/или изпълнение на топ-мениджърски функции. Образователният пакет включва задължителна специализираща подготовка, избираеми дисциплини и факултативен блок. На тази база, в учебния план са включени дисциплини, които изграждат знания, свързани с управление и организация на дейността в туристическата агенция, маркетинга, глобалните резервационни системи, онлайн туристическите агенции, разработването и промотирането на туристически продукти, ценообразуване, логистика и пр.

Магистърската програма „Управление на туристическите агенции“ е съобразена с тенденциите на пазара на труда в България и Европейския съюз, както и със световните практики и опит, на базата на целенасочено проведени проучвания в тази насока. Завършилите я получават ключови управленски компетенции в дефиниране на концепциите за пътуване и туризъм и идентифициране на факторите, мотивиращи хората да пътуват, както и на причините да се избират посредници за пътуване. Това им позволява да се реализират успешно като мениджъри и други видове управленски персонал в областта на вътрешния и международния туризъм, в научни организации, институции и университети, в администрациите за управление на туристически дестинации и в частни и държавни дружества с предмет на дейност, идентичен с придобитите по време на обучението по специалността компетенции, в институции и организации на публичната администрация на ниво централна и местна власт, както и в международни организации от областта на туризма.

В рамките на образователния курс, са налице възможности за обучение и практика в ЕС чрез мобилност на студентите по програма Erasmus + в партньорската мрежа на ЮЗУ „Неофит Рилски“ за Стопанския факултет.

Иновации и предприемачество в туризма

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър”/“магистър“ по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм - 2 семестъра - инфопакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС "бакалавър"/“магистър“ по специалности извън професионално направление 3.9. "Туризъм" - 4 семестъра - инфопакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “професионален бакалавър по...” по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм  - 4 семестъра - инфопакет
 Акредитация

Програмата е акредитирана до 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Стопански факултет.

 Анотация

Стопанският факултет на Югозападния университет предлага обучение в магистърска програма „Иновации и предприемачество в туризма”. Обучението е в редовна и задочна форма в срок от 2 семестъра за студенти, завършили професионално направление 3.9 Туризъм, и в срок от 4 семестъра за завършилите друго професионално направление.

Завършилите магистърската програма по „Иновации и предприемачество в туризма” получават ключови знания, умения и управленски компетенции в практическото реализиране на различни предприемачески подходи. Фокусът е поставен върху усвояване на устойчиви бизнес модели и предприемаческо мислене, поведение и качества, способстващи реализацията на успешни предприемачески инициативи. Целта на обучението е да подготви специалисти за професионална изява в областта на предприемачеството, притежаващи иноваторски дух и инициативност.

Магистърската програма включва задължителна специализирана подготовка, избираеми и факултативни дисциплини, изучавани от обучаващите се. На тази база, има за задача да подготви висококвалифицирани, иновативни и конкурентоспособни специалисти в областта на предприемачеството, които да отговарят на технологичните промени и изисквания на бизнеса. За целите на обучението са привлечени и специалисти от практиката, които да предадат своя опит, умения и знания в подготовката на студентите. В хода на обучението се възлагат практико-приложни проекти, които да допринесат за прилагане на придобитите знания и умения в практическа среда.

Студентите, завършили обучението си в магистърска програма „Иновации и предприемачество в туризма”, придобиват квалификация, която ги прави конкурентоспособни на трудовия пазар и им гарантира успешна професионална реализация. Успешна трудова кариера завършилите реализират и като корпоративен и/или иновационен мениджър, индустриален предприемач, консултант, технологичен посредник, държавен експерт в министерства, ведомства, областни и общински администрации, производствен директор и др. Получените знания и уменията, формирани по време на обучението, са надеждна основа и за планиране, организиране и управление на собствен/иновационен бизнес.

Хотелиерски и ресторантьорски мениджмънт

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър”/“магистър“ по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм - 2 семестъра - инфопакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС "бакалавър"/“магистър“ по специалности извън професионално направление 3.9. "Туризъм" - 4 семестъра - инфопакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “професионален бакалавър по...” по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм  - 4 семестъра - инфопакет
 Акредитация

Програмата е акредитирана до 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Стопански факултет.

 Анотация

Стопанският факултет на Югозападния университет предлага обучение в магистърска програма „Хотелиерски и ресторантьорски мениджмънт”. Обучението е в редовна и задочна форма в срок от 2 семестъра за студенти, завършили професионално направление 3.9 Туризъм, и в срок от 4 семестъра за завършилите друго професионално направление.

Завършилите магистърската програма по „Хотелиерски и ресторантьорски мениджмънт”, получават ключови управленски компетенции в практически умения, даващи възможност за организиране на собствен хотелиерски или ресторантьорски бизнес и/или изпълнение на топ-мениджърски функции. В учебния план присъстват дисциплини, които изграждат базата от знания, свързани с управлението, планирането и технологията на хотелиерската и ресторантьорска дейност. Особено внимание е обърнато на специални дейности като дигитална дистрибуция в гостоприемството, управление на приходите в гостоприемството и управление на човешките ресурси и организационното поведение.

Магистърската програма по „Хотелиерски и ресторантьорски мениджмънт” предоставя задълбочени теоретични знания, умения и компетентности, свързани с управлението, планирането и технологията на хотелиерската и ресторантьорска дейност, уменията за продажби и маркетинговите подходи, както и финансовите инструменти използвани в сектора. Основната цел е да се постигне усвояване на съвкупност от специфични знания, свързани с особеностите на управлението, планирането и технологията на хотелиерската и ресторантьорска дейност. Особено внимание е обърнато на специални дейности с акцент върху дигитализацията и технологизацията на процесите в сферата на хотелиерството, управлението на луксозни хотели, хотелската анимация, кетъринга и сомелиерството.

Специалистите, завършили образователно-квалификационна степен "магистър" с професионална квалификация "Магистър по хотелиерски и ресторантьорски мениджмънт" притежават конкретни умения в областите на: управлението на процесите в хотелиерските и ресторантьорски обекти, спецификата на функциониране на хотелиерските и ресторантьорски вериги; управлението на активи в хотелските комплекси; логистичната и ресурсна осигуреност на хотелиерската и ресторантьорска дейност; кулинарния туризъм, кетъринга и сомелиерството, нормативната уредба в туризма.

Управление на събития (Event management)

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър”/“магистър“ по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм - 2 семестъра 
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС "бакалавър"/“магистър“ по специалности извън професионално направление 3.9. "Туризъм" - 4 семестъра
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “професионален бакалавър по...” по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм  - 4 семестъра
 
 Акредитация

Програмата е акредитирана до 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Стопански факултет.

 Анотация

 

1. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА  ПРОГРАМАТА

Настоящата квалификационна характеристика отразява обхвата и нивото на професионалните знания и умения, които трябва да придобият завършилите магистърска степен по програма „Управление на събитията (Event management)”, както и областите на тяхната бъдеща професионална реализация. Магистърската програма дава възможност на студентите да развият своите професионални умения и способности по отношение на мениджмънта на събития и тяхното маркетиране в съвременната конкурентна бизнес среда. Образователната програма е съобразена с изискванията на туристическия пазар и условията на съвременната конкурентна бизнес среда.

Завършилите магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)”, получават ключови управленски компетенции в практически умения, даващи възможност за организиране на собствен туристически бизнес и/или изпълнение на топ-мениджърски функции. Поради това, в учебния план присъстват дисциплини, които изграждат базата от знания, свързани с мениджмънта на събития, както и със съответната технологията и логистиката, финансовите инструменти приложими в ивент мениджмънта, уменията за продажби и маркетинговите подходи. Особено внимание е обърнато на специални дейности като проектиране на предприемачески екосистеми, събитийния кризисен мениджмънт, управлението на фестивали, спортни и корпоративни мероприятия.

2. ЦЕЛ НА ПОДГОТОВКАТА:

Посредством изучаване на комплекс от учебни дисциплини да се подготвят специалисти с качествени теоретични и свързани с практиката знания и умения, в състояние да изпълнят своите професионални задължения. Чрез придобиване на тази професионална квалификация завършилите ще могат да ръководят и участват в управленската, организационната, маркетинговата и иновационната дейност на фирмите от сектор туризъм и по конкретно в ивент мениджмънта.

Завършилите магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)” придобиват задълбочени теоретични знания и получават ключови компетентности и практически умения свързани с мениджмънта на събития, както и със съответната технология и логистиката, финансовите инструменти приложими в ивент мениджмънта, уменията за продажби и маркетинговите подходи.

Обучението на студентите по специалността включва задължителна специализираща подготовка, избираеми дисциплини и факултативен блок. На тази база се постига усвояване на съвкупност от специфични знания, свързани с особеностите на организирането на събития. Особен акцент е обърнато на специални дейности като проектиране на предприемачески екосистеми, събитиен кризисен мениджмънт, управление на фестивали, спортни и корпоративни мероприятия.

3. УСВОЕНИ ЗНАНИЯ, УМЕНИЯ И КОМПЕТЕНТНОСТИ СЪГЛАСНО НАЦИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА

Знания

Специалистът с образователно-квалификационна степен "магистър" от магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)” притежава висока организационна, социална и икономическа култура. Той притежава знания за процесите по ефективното организиране, провеждане и управляване на събития. Може да обяснява и интерпретира подробно изискванията за провеждане на различните видове събитие, потребностите на различните видове и категории клиенти, както и отделните етапи по планиране, организиране, провеждане и приключване на провежданите конгреси, конференции, работни срещи, кръгли маси, панаирни и фестивални прояви и други видове събитие. Особено внимание се отделя на знанията, свързан с владеенето на чуждестранни езици, включително специфичния лексикален състав и особеностите на бизнес комуникацията и кореспонденцията.

Умения

Специалистът, завършил образователно-квалификационна степен "магистър" с професионална квалификация "Магистър по управление на събитията (Event management)" по-конкретно умее:

- да води специализирана бизнес кореспонденция във връзка с планирането, организацията, провеждането и приключването на организираните събития;

- да планира, организира, провежда и приключва различни по видове, насоченост и обхват събития, както и да получава обратна връзка от участниците и заинтересованите страни от проведените събития;

- да организира, провежда и контролира необходимите маркетингови проучвания и да изготвя необходимите стратегии за осъществяване на маркетинговите действия във връзка с привличането на клиенти (участници) в подготвяните организирани събития;

- да планира, организира, провежда и контролира всички необходими действия във връзка с осигуряването на логистика и комуникация при планиране, организацията, провеждането и приключването на събитията;

- да подготвя и контролира необходимата документация във връзка с финансовото управление на събития;

- въз основа на наличните данни да анализира различни ситуации, проблеми и решения, свързани с практиката на провеждането на различните по вид и специализирани по тематика и насоченост събития.

 Специалистът също така, умее да проектира различните по вид и  специализирани по тематика и насоченост събития. Използва модерни информационни техники и системи за реклама и PR в рамките на събитието за осигуряване на необходимата му разгласа и популярност.

Компетентности

Компетентностите, които ще бъдат придобити в хода на обучението са дефиниране в съответствие с изискванията на Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка (НКР) и Европейската система за трансфер на кредити (ECTS) в съответствие с ниво 7 от ЕКР, респективно ниво 7 от НКР. В случая се очаква завършилите магистърската програма да притежават следните компетенции:

- Да притежават капацитет за подбор и сключване на договори с най-подходящите за целта доставчици на външни услуги (предоставяне на помещения или площ за провеждане на събитията; озвучаване, симултантен превод, транспорт и логистика, кетъринг и т.н.) във връзка с организирането на конкретни събития;

- Да подбира правилно мястото, времето и продължителността на провеждането на съответното събитие;

- В случай на участие в дадено събитие като спонсор или организация – участник да може да подбере правилния екип като брой хора и компетенции, като и да избере и ангажира съответната форма на участие (със самостоятелен щанд/павилион, със споделен щанд/павилион; участие единствено с участници/посетители на  събитието без ангажирането с ползването на конкретна материална база.

- Да притежава капацитет за подбор и наемане на най-подходящия за целта персонал във връзка организирането на конкретни събития;

- Да притежава капацитет за интегриране в екип и/или за сформиране на екипи от хора за работа при организиране на събития от микро или по-голям мащаб;

- Да могат самостоятелно да вземат и прилагат управленски решения по отношение на ежедневните бизнес операции и дейности, свързани с управлението на събития, както и за прилагане на законодателството за здраве и безопасност при труд, социална сигурност и защита на потребителите, по време на организиране и провеждане на микро събития или мащабни такива.

- Да осъществяват избор и адекватно и подходящо прилагане на принципите на бизнес етиката и съществуващото международно, европейско и национално законодателство и регулация в сферата на туризма;

- Да притежава капацитет за отговори по подходящ начин на потребностите на потребителите и за подбор на подходящи начини за тяхното удовлетворение, в съответствие с предлаганите продукти/услуги;

- Провеждане, самостоятелно или в екип, на проучвания на туристическите пазари или на аудиториите от заинтересовани лица и потребителите за организирането на корпоративни, публични и дестинационни събития;

- В случай на кризисни ситуация да поема отговорност и да взима решения по ангажиране и използване на наличните в организацията, провеждаща събитието, ресурси с цел справяне с възникналите кризи.

- Да притежава капацитета да управлява последователността и времето за изпълнение на отделните стъпки (етапи) по планирането, организирането, провеждането и/или участието в дадено събитие.

 4. ПРОФЕСИОНАЛНОТО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ НА СПЕЦИАЛИСТА

След завършването на обучението си по магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)”, в професионално направление 3.9 Туризъм, завършилите притежават теоретични и практически знания, умения и компетенции, които им позволяват да се реализират на различни длъжности в структурите на отрасъл Туризъм:

 - хотелиерски комплекси и вериги, на административни, изпълнителни и ръководни длъжности;

- обекти за хранене и развлечения;

- събирателни в туристическо отношение туристически обекти (тематични паркове, комплекси за забавление, туристически атракционни)

- туристически агенции и туроператорски компании, като организатори на събития;

- държавната, общинска и областна администрация и браншовите организации и други.

5. СФЕРИ НА ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ

Завършилите магистърска програма „Управление на събитията (Event management)” получават специализирана подготовка, позволяваща им да работят по Списъка на длъжностите в Националния класификатор на длъжностите и професиите (2011 г.) като:

1120 / 7045 Регионален мениджър;  1120 / 7048 Директор; 1120 / 7050 Директор регионално поделение; 1219 / 5005 Ръководител, направление; 1219 / 6007 Ръководител, отдел в бизнес услугите; 1219 / 6010 Ръководител/началник, административен отдел; 1219 / 6011 Ръководител звено; 1219 / 5012 Ръководител, група; 1219 / 6021 Ръководител/Началник/Мениджър отдел; 1219 / 6022 Директор дирекция; 1411 / 3001 Ръководител, отдел в хотел; 1411 / 3002 Управител, хотел; 1411 / 3003 Управител, мотел; 1412 / 3001 Управител, заведение за обществено хранене; 1412 / 2003 Управител, ресторант на самообслужване; 1412 / 3004 Управител, сладкарница / кафене; 1412 / 3005 Управител, бар; 1412 / 3006 Управител, ресторант; 1412 / 3007 Управител, стол; 1412/3008 Управител, приготвяне и доставяне на храна (кетъринг); 1412 / 3009 Ръководител, отдел в ресторант; 1412 / 3011 Съдържател, ресторант; 1431/3015 Управител, отдих; 1431/3017 Управител, казино; 1431 / 6020 Управител, развлекателни/увеселителни паркове; 1431 / 6021 Ръководител, отдел в културните дейности; 1431 / 6022 Ръководител отдел, отдих; 1431 / 6023 Ръководител отдел, спортни дейности; 1439 / 3001 Управител, заведение за обслужване на населението; 1439 / 6007 Началник отдел в туристически агенции; 1439 / 3008 Управител, контакт център; 1439 / 3009 Управител, конферентен център; 1439 / 3003 Управител, къмпинг; 1439 / 3004 Управител, туристическа агенция; 1439 / 3005 Управител, бюро за услуги; 1439 / 3006 Управител, хижа; 1439 / 6007 Ръководител, отдел в туристически агенции; 1439 / 3008 Ръководител, контактен център; 1439 / 3009 Ръководител, конферентен център; 2421 / 6001 Експерт, стопанска дейност; 2421 / 6002 Експерт, бизнес развитие; 2421 / 6011 Организатор, стопански дейности; 2421 / 6007 Бизнес консултант; 2421 / 6008 Консултант по управление; 2421 / 6009 Анализатор, ефективност на търговската дейност; 2421 / 5027 Мениджър, проекти; 2421 / 5028 Експерт, продажби; 2422 / 5039 Младши експерт, кметство; 2422 / 5040 Младши експерт; 2422 / 6041 Главен експерт; 2422 / 6046 Старши експерт; 2422 / 6051 Началник сектор, областно звено; 2422 / 6052 Старши инспектор, областно звено; 2422 / 6053 Инспектор, областно звено; 2422 / 6056 Експерт; 2422 / 6084 Експерт, стопанско управление; 4221 / 3001 Консултант, пътнически транспорт; 4221 / 3002 Организатор, пътнически транспорт; 4221 / 3003 Организатор, пътувания; 4221 / 5004 Специалист, туризъм; 4221 / 2005 Служител, издаване на пътнически билети; 4221 / 2006 Служител, информация за пътувания; 4221 / 2007 Служител, пътническа агенция/бюро; 4221 / 2008 Служител, резервации; 4221 / 2009 Служител, гише за регистрация на пътници и багажи; 4224 / 2001 Рецепционист, хотел; 4224 / 3002 Администратор, хотел;

УПРАВЛЕНИЕ НА СЪБИТИЯ (EVENT MANAGEMENT)

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър”/“магистър“ по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм - 2 семестъра 
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС "бакалавър"/“магистър“ по специалности извън професионално направление 3.9. "Туризъм" - 4 семестъра
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “професионален бакалавър по...” по специалности в професионално направление 3.9. Туризъм  - 4 семестър
 Акредитация

Програмата е акредитирана до 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Стопански факултет.

 Анотация

 

1. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ НА  ПРОГРАМАТА

Настоящата квалификационна характеристика отразява обхвата и нивото на професионалните знания и умения, които трябва да придобият завършилите магистърска степен по програма „Управление на събитията (Event management)”, както и областите на тяхната бъдеща професионална реализация. Магистърската програма дава възможност на студентите да развият своите професионални умения и способности по отношение на мениджмънта на събития и тяхното маркетиране в съвременната конкурентна бизнес среда. Образователната програма е съобразена с изискванията на туристическия пазар и условията на съвременната конкурентна бизнес среда.

Завършилите магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)”, получават ключови управленски компетенции в практически умения, даващи възможност за организиране на собствен туристически бизнес и/или изпълнение на топ-мениджърски функции. Поради това, в учебния план присъстват дисциплини, които изграждат базата от знания, свързани с мениджмънта на събития, както и със съответната технологията и логистиката, финансовите инструменти приложими в ивент мениджмънта, уменията за продажби и маркетинговите подходи. Особено внимание е обърнато на специални дейности като проектиране на предприемачески екосистеми, събитийния кризисен мениджмънт, управлението на фестивали, спортни и корпоративни мероприятия.

2. ЦЕЛ НА ПОДГОТОВКАТА:

Посредством изучаване на комплекс от учебни дисциплини да се подготвят специалисти с качествени теоретични и свързани с практиката знания и умения, в състояние да изпълнят своите професионални задължения. Чрез придобиване на тази професионална квалификация завършилите ще могат да ръководят и участват в управленската, организационната, маркетинговата и иновационната дейност на фирмите от сектор туризъм и по конкретно в ивент мениджмънта.

Завършилите магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)” придобиват задълбочени теоретични знания и получават ключови компетентности и практически умения свързани с мениджмънта на събития, както и със съответната технология и логистиката, финансовите инструменти приложими в ивент мениджмънта, уменията за продажби и маркетинговите подходи.

Обучението на студентите по специалността включва задължителна специализираща подготовка, избираеми дисциплини и факултативен блок. На тази база се постига усвояване на съвкупност от специфични знания, свързани с особеностите на организирането на събития. Особен акцент е обърнато на специални дейности като проектиране на предприемачески екосистеми, събитиен кризисен мениджмънт, управление на фестивали, спортни и корпоративни мероприятия.

3. УСВОЕНИ ЗНАНИЯ, УМЕНИЯ И КОМПЕТЕНТНОСТИ СЪГЛАСНО НАЦИОНАЛНАТА КВАЛИФИКАЦИОННА РАМКА

Знания

Специалистът с образователно-квалификационна степен "магистър" от магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)” притежава висока организационна, социална и икономическа култура. Той притежава знания за процесите по ефективното организиране, провеждане и управляване на събития. Може да обяснява и интерпретира подробно изискванията за провеждане на различните видове събитие, потребностите на различните видове и категории клиенти, както и отделните етапи по планиране, организиране, провеждане и приключване на провежданите конгреси, конференции, работни срещи, кръгли маси, панаирни и фестивални прояви и други видове събитие. Особено внимание се отделя на знанията, свързан с владеенето на чуждестранни езици, включително специфичния лексикален състав и особеностите на бизнес комуникацията и кореспонденцията.

Умения

Специалистът, завършил образователно-квалификационна степен "магистър" с професионална квалификация "Магистър по управление на събитията (Event management)" по-конкретно умее:

- да води специализирана бизнес кореспонденция във връзка с планирането, организацията, провеждането и приключването на организираните събития;

- да планира, организира, провежда и приключва различни по видове, насоченост и обхват събития, както и да получава обратна връзка от участниците и заинтересованите страни от проведените събития;

- да организира, провежда и контролира необходимите маркетингови проучвания и да изготвя необходимите стратегии за осъществяване на маркетинговите действия във връзка с привличането на клиенти (участници) в подготвяните организирани събития;

- да планира, организира, провежда и контролира всички необходими действия във връзка с осигуряването на логистика и комуникация при планиране, организацията, провеждането и приключването на събитията;

- да подготвя и контролира необходимата документация във връзка с финансовото управление на събития;

- въз основа на наличните данни да анализира различни ситуации, проблеми и решения, свързани с практиката на провеждането на различните по вид и специализирани по тематика и насоченост събития.

 Специалистът също така, умее да проектира различните по вид и  специализирани по тематика и насоченост събития. Използва модерни информационни техники и системи за реклама и PR в рамките на събитието за осигуряване на необходимата му разгласа и популярност.

Компетентности

Компетентностите, които ще бъдат придобити в хода на обучението са дефиниране в съответствие с изискванията на Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка (НКР) и Европейската система за трансфер на кредити (ECTS) в съответствие с ниво 7 от ЕКР, респективно ниво 7 от НКР. В случая се очаква завършилите магистърската програма да притежават следните компетенции:

- Да притежават капацитет за подбор и сключване на договори с най-подходящите за целта доставчици на външни услуги (предоставяне на помещения или площ за провеждане на събитията; озвучаване, симултантен превод, транспорт и логистика, кетъринг и т.н.) във връзка с организирането на конкретни събития;

- Да подбира правилно мястото, времето и продължителността на провеждането на съответното събитие;

- В случай на участие в дадено събитие като спонсор или организация – участник да може да подбере правилния екип като брой хора и компетенции, като и да избере и ангажира съответната форма на участие (със самостоятелен щанд/павилион, със споделен щанд/павилион; участие единствено с участници/посетители на  събитието без ангажирането с ползването на конкретна материална база.

- Да притежава капацитет за подбор и наемане на най-подходящия за целта персонал във връзка организирането на конкретни събития;

- Да притежава капацитет за интегриране в екип и/или за сформиране на екипи от хора за работа при организиране на събития от микро или по-голям мащаб;

- Да могат самостоятелно да вземат и прилагат управленски решения по отношение на ежедневните бизнес операции и дейности, свързани с управлението на събития, както и за прилагане на законодателството за здраве и безопасност при труд, социална сигурност и защита на потребителите, по време на организиране и провеждане на микро събития или мащабни такива.

- Да осъществяват избор и адекватно и подходящо прилагане на принципите на бизнес етиката и съществуващото международно, европейско и национално законодателство и регулация в сферата на туризма;

- Да притежава капацитет за отговори по подходящ начин на потребностите на потребителите и за подбор на подходящи начини за тяхното удовлетворение, в съответствие с предлаганите продукти/услуги;

- Провеждане, самостоятелно или в екип, на проучвания на туристическите пазари или на аудиториите от заинтересовани лица и потребителите за организирането на корпоративни, публични и дестинационни събития;

- В случай на кризисни ситуация да поема отговорност и да взима решения по ангажиране и използване на наличните в организацията, провеждаща събитието, ресурси с цел справяне с възникналите кризи.

- Да притежава капацитета да управлява последователността и времето за изпълнение на отделните стъпки (етапи) по планирането, организирането, провеждането и/или участието в дадено събитие.

 4. ПРОФЕСИОНАЛНОТО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ НА СПЕЦИАЛИСТА

След завършването на обучението си по магистърската програма по „Управление на събитията (Event management)”, в професионално направление 3.9 Туризъм, завършилите притежават теоретични и практически знания, умения и компетенции, които им позволяват да се реализират на различни длъжности в структурите на отрасъл Туризъм:

 - хотелиерски комплекси и вериги, на административни, изпълнителни и ръководни длъжности;

- обекти за хранене и развлечения;

- събирателни в туристическо отношение туристически обекти (тематични паркове, комплекси за забавление, туристически атракционни)

- туристически агенции и туроператорски компании, като организатори на събития;

- държавната, общинска и областна администрация и браншовите организации и други.

 

5. СФЕРИ НА ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ

Завършилите магистърска програма „Управление на събитията (Event management)” получават специализирана подготовка, позволяваща им да работят по Списъка на длъжностите в Националния класификатор на длъжностите и професиите (2011 г.) като:

1120 / 7045 Регионален мениджър;  1120 / 7048 Директор; 1120 / 7050 Директор регионално поделение; 1219 / 5005 Ръководител, направление; 1219 / 6007 Ръководител, отдел в бизнес услугите; 1219 / 6010 Ръководител/началник, административен отдел; 1219 / 6011 Ръководител звено; 1219 / 5012 Ръководител, група; 1219 / 6021 Ръководител/Началник/Мениджър отдел; 1219 / 6022 Директор дирекция; 1411 / 3001 Ръководител, отдел в хотел; 1411 / 3002 Управител, хотел; 1411 / 3003 Управител, мотел; 1412 / 3001 Управител, заведение за обществено хранене; 1412 / 2003 Управител, ресторант на самообслужване; 1412 / 3004 Управител, сладкарница / кафене; 1412 / 3005 Управител, бар; 1412 / 3006 Управител, ресторант; 1412 / 3007 Управител, стол; 1412/3008 Управител, приготвяне и доставяне на храна (кетъринг); 1412 / 3009 Ръководител, отдел в ресторант; 1412 / 3011 Съдържател, ресторант; 1431/3015 Управител, отдих; 1431/3017 Управител, казино; 1431 / 6020 Управител, развлекателни/увеселителни паркове; 1431 / 6021 Ръководител, отдел в културните дейности; 1431 / 6022 Ръководител отдел, отдих; 1431 / 6023 Ръководител отдел, спортни дейности; 1439 / 3001 Управител, заведение за обслужване на населението; 1439 / 6007 Началник отдел в туристически агенции; 1439 / 3008 Управител, контакт център; 1439 / 3009 Управител, конферентен център; 1439 / 3003 Управител, къмпинг; 1439 / 3004 Управител, туристическа агенция; 1439 / 3005 Управител, бюро за услуги; 1439 / 3006 Управител, хижа; 1439 / 6007 Ръководител, отдел в туристически агенции; 1439 / 3008 Ръководител, контактен център; 1439 / 3009 Ръководител, конферентен център; 2421 / 6001 Експерт, стопанска дейност; 2421 / 6002 Експерт, бизнес развитие; 2421 / 6011 Организатор, стопански дейности; 2421 / 6007 Бизнес консултант; 2421 / 6008 Консултант по управление; 2421 / 6009 Анализатор, ефективност на търговската дейност; 2421 / 5027 Мениджър, проекти; 2421 / 5028 Експерт, продажби; 2422 / 5039 Младши експерт, кметство; 2422 / 5040 Младши експерт; 2422 / 6041 Главен експерт; 2422 / 6046 Старши експерт; 2422 / 6051 Началник сектор, областно звено; 2422 / 6052 Старши инспектор, областно звено; 2422 / 6053 Инспектор, областно звено; 2422 / 6056 Експерт; 2422 / 6084 Експерт, стопанско управление; 4221 / 3001 Консултант, пътнически транспорт; 4221 / 3002 Организатор, пътнически транспорт; 4221 / 3003 Организатор, пътувания; 4221 / 5004 Специалист, туризъм; 4221 / 2005 Служител, издаване на пътнически билети; 4221 / 2006 Служител, информация за пътувания; 4221 / 2007 Служител, пътническа агенция/бюро; 4221 / 2008 Служител, резервации; 4221 / 2009 Служител, гише за регистрация на пътници и багажи; 4224 / 2001 Рецепционист, хотел; 4224 / 3002 Администратор, хотел;

Управление на устойчивия туризъм

 Форма на обучение / Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Стопански факултет.

 Анотация


Обучението е предназначено за  завършили ОКС "бакалавър" / "магистър" в професионалнo направлениe 3.9. Туризъм.

Настоящата квалификационна характеристика отразява обхвата и нивото на професионалните знания и умения, които трябва да придобият завършилите магистърска степен, както и областите на тяхната бъдеща професионална реализация.

Настоящата учебна програма е съобразена с изискванията на съвременния пазар на труда в България, както и на пазара на труда в Китай, Киргизстан и Виетнам, базирана на целенасочено проведени национални представителни проучвания в тези три страни по Програма Еразъм+ на ЕС и има за основен цел да отговори на нарастващите потребности от кадри в областта на устойчивия туризъм и устойчивото развитие на туризма. Завършилите магистърската програма по „УПРАВЛЕНИЕ НА УСТОЙЧИВИЯ ТУРИЗЪМ” получават ключови управленски компетенции в практическото приложение на концепцията за устойчиво развитие на ООН и Европейския съюз, както във всички международни и публични институции и организации, така и във всички предприятия на туристическата индустрия, която желае да приложи тази концепция. Могат да се реализират успешно като мениджъри и други видове управленски персонал в областта на вътрешния и международния туризъм, в научни организации, институции и университети, в администрациите на защитени територии, в администрациите за управление на туристически дестинации и в частни и държавни дружества с предмет на дейност, идентичен с придобитите по време на обучението по специалността компетенции, в институции и организации на публичната администрация на ниво централна и местна власт, както и в международни организации в областта на устойчивото развитие и устойчив туризъм

A. Изисквания към професионалната квалификация и компетенции на завършилите:

Магистърската степен е предназначена да осигури общи и специализирани теоретични знания и практически умения, позволяващи организирането на собствен туристически бизнес и/или изпълнението на висши управленски функции. Ето защо в учебната програма има дисциплини, които изграждат базата от знания, свързани с организацията и технологията на международния туризъм, финансовите инструменти, приложими в международния туризъм, туристическите алианси като най-важни представители на туристическата индустрия и международното сътрудничество като предпоставка за устойчиво развитие на туризма. Особено внимание се обръща на специални дейности като интелигентни дестинации, управление на отпадъците, екологични стандарти в туризма и дигитализация.

Б. Характеристика на компетенциите на завършилите магистърска програма „УПРАВЛЕНИЕ НА УСТОЙЧИВ ТУРИЗЪМ“:

Характеристики на компетентностите, които ще се усвояват съгласно изискванията на Европейската квалификационна рамка (ЕКР), Националната квалификационна рамка (НКР) и Европейската система за трансфер на кредити (ECTS):

Завършилите ОКС "Магистър", специалност "Управление на устойчивия туризъм" ще притежават следните професионални компетенции в съответствие с ниво 7 от ЕКР, съответно ниво 7 от НКР:

1. Да имат капацитета да използват свободно писмено и говоримо чужди езици при общуване с туристи и представители на бизнес партньори, контрагенти, международни организации и публични институции, осъществяващи националната политика в областта на туризма и регулиращи туристическата дейност като подбират подходящия стил на общуване, лексика и езиков регистър, отразяващ социалното положение и административното и делово ниво на общуване;

2. Да предлагат управленски решения за осигуряване на устойчивост на природни и антропогенни туристически ресурси, както и човешки и културни ресурси в съответствие с характеристиките на организацията и туристическата дестинация, за която или в която работят.

3. Да притежават необходимия капацитет за избор и изпълнение на управленски решения в съответствие и прилагане на международното, европейското и националното законодателство в областта на устойчивото развитие и устойчивото развитие на туризма, както и за прилагане на законодателството за здраве и безопасност при труд, социална сигурност и защита на потребителите в съответствие с концепцията за устойчиво развитие в дейността на организацията.

4. Да има способност самостоятелно да разработва и предлага управленски решения във връзка с ежедневните бизнес операции и дейности в областта на туризма в съответствие с изискванията за прилагане на концепцията за устойчиво развитие и опазване, особено на природните и антропогенни туристически ресурси;

5. Да умее да избира и прилага принципите на устойчивото развитие, устойчивото управление на туризма и бизнес етиката и съществуващото международно, европейско и национално законодателство и регулация в областта на туризма във вътрешните правила и нормативните документи на туристическите организации;

6. Да има капацитет да формира и организира екипи от хора за работа в сферата на преводаческите услуги и в сферата на туризма;

7. Да имат капацитета да управляват по подходящ начин нуждите на потребителите и да избират подходящите начини за тяхното задоволяване в съответствие с продуктите/услугите, предлагани от съответната организация/фирма;

8. Да имат капацитета да координират работата на отделни служители/отдели/подразделения в съответната организация/фирма;

9. Да организират и ръководят провеждането на качествени и количествени изследвания в областта на туризма;

10. Да имат капацитета да управляват връзките с местните общности на местно, общинско и национално ниво;

11. Да имат капацитета да планират, организират, контролират процесите по предлагане и подбор на подходящи идеи за разработване на нови туристически продукти и/или отделни нови услуги и производствени технологии в областта на туризма в съответствие с изискванията на концепцията за устойчиво развитие и устойчиво управление на туризма.

12. Да планира, организира, мотивира и контролира дейностите по извършване на проучвания на туристическите пазари или на публиките на заинтересовани лица и потребители в областта на туризма и устойчивото развитие на туризма.

13. Да притежава капацитет за управление на взаимодействието и взаимоотношенията между заинтересованите страни от функционирането на туристическите организации, независимо дали са бизнес, обществени или неправителствени организации в съответствие с изискванията на концепцията за устойчиво развитие и устойчиво управление. на туризма.

Завършилият магистърска програма специалист притежава специфични познания, свързани със спецификата на дейност на туристическите предприятия, в съответствие с концепцията за устойчиво развитие и опазване на ресурсите и в частност на туристическите ресурси – природни и антропогенни за бъдещите поколения. Специалистът с образователно-квалификационна степен "магистър" от програма "Управление на устойчивия туризъм" притежава знания, умения и компетенции за вземане на управленски решения с висока степен на автономност в управлението на организации от сектор "туризъм", като същевременно спазва с изискванията на концепцията за устойчиво развитие и устойчиво управление в туризма и съответните международни, европейски и национални нормативни документи и практики.

Завършилите магистърска програма „УПРАВЛЕНИЕ НА УСТОЙЧИВИЯ ТУРИЗЪМ” получават специализирано обучение, позволяващо им да работят по Азбуката на Националния класификатор на длъжностите и професиите (2011 г.) като:

1. 4226 / 2003 г. Рецепционисти с общи функции; 2. 1412 / 2003 Управител, ресторант на самообслужване; 3. 1412 / 3004 Управител, сладкарница/кафене; 4. 1412 / 3005 Управител, бар; 5. 1412 / 3006 Управител, ресторант; 6. 1412 / 3007 Управител, стол; - 1412/3008 Управител, приготвяне и доставка на храна (кетъринг); 7. 1412 / 3009 Управител, отдел в ресторант; 8. 1412 / 3011 Съдържание, ресторант; - 1431/3015 Управител, отдих; - 1431/3017 Управител, казино; 9. 1431 / 3020 Управител, увеселителни/увеселителни паркове; 10. 1431 / 6021 Началник отдел „Културни дейности“; 11. 1431 / 6022 Началник отдел, отдих; 12. 1431 / 6023 Началник отдел, спортна дейност; 13. 1439 / 3001 Управител, пункт за обслужване на населението; 14. 1439 / 3003 Управител, къмпинг; 15. 1439 / 3004 Управител, туристическа агенция; 16. 1439 / 3005 Управител, сервизно бюро; 17. 1439 / 3006 Надзирател, х.; 18. 1411 / 3001 Управител, отдел в хотел; 19. 1411 / 3002 Управител, хотел; 20. 1411 / 3003 Управител, мотел; 21. 1412 / 3001 Управител, заведение за обществено хранене; 22. 1439 / 6007 Началник отдел в туристически агенции; 23. 1439 / 3008 Управител, контакт център; 24. 1439 / 3009 Управител, конферентен център. 25. 2421 / 6001 Експерт, стопанска дейност;    26. 2421 / 6002 Експерт, бизнес развитие; 27. 2421 / 6011 Организатор, стопански дейности; 28. 2421 / 6007 Бизнес консултант; 29. 2421 / 6008 Консултант по управление; 30 2421 / 6009 Анализатор, ефективност на търговската дейност; 31. 2421 / 5027 Мениджър, проекти; 32. 2421 / 5028 Експерт, продажби; 33. 2422 / 5039 Младши експерт, кметство; 34. 2422 / 5040 Младши експерт; 35. 2422 / 6041 Главен експерт; 36. 2422 / 6046 Старши експерт; 37. 2422 / 6051 Началник сектор, областно звено; 38. 2422 / 6052 Старши инспектор, областно звено; 39. 2422 / 6053       Инспектор, областно звено; 40. 2422 / 6056 Експерт; 41. 2422 / 6084 Експерт, стопанско управление; 42. 2422 / 5089 Изследовател; 43. 2431 / 6001 Анализатор, проучване на пазари; 44. 2431 / 6002 Експерт, маркетинг;