Педагогика

Предучилищна педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" по специалност "Предучилищна училищна педагогика с чужд език" - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС “магистър” по специалности от други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Професионално-педагогическата готовност на детския учител за упражняване на професията предполага теоретическа и практическа компетентност за управление на възпитателно-образователния процес в детската градина, както и за актуално възпитание, образование и социализация на всяко конкретно дете. В този смисъл е и подготовката на студентите магистри - бъдещи детски учители в магистърската програма "Предучилищна педагогика". Тя е разчетена върху овладяването на съществени, взаимосвързани и почти йерархизирани сфери на научното познание, имащи определена цел и съдържание и разкриващи спецификата на педагогическата наука за работа с деца от предучилищна възраст. Обучението в магистърската програма "Предучилищна педагогика" има за цел да подготви специалисти с висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър" и професионална квалификация "Педагог, детски учител".

Магистърската програма "Предучилищна педагогика" е предназначена за обучение на студенти, завършили ОКС "бакалавър" или ОКС "магистър" от други професионални направления.

В структурно отношение учебният план включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини:

Задължителните учебни дисциплини гарантират придобиване на необходимата общотеоретична и специализираща подготовка по специалността. Това се постига чрез овладяването на знания от различни научни области (педагогика, психология, социология, философия) и на знания с интегративен и интердисциплинарен характер.

Избираемите учебни дисциплини присъстват във всеки семестър. Осигуряват разширяване и надграждане на общотеоретичната и специализиращата подготовка по специалността. Чрез тях се допълват и конкретизират знанията и компетентностите, придобити по задължителните учебни предмети. Факултативните учебни дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения от различни научни области в съответствие с интересите на студентите.

Съдържанието на учебния план, организацията на обучението, въведената кредитна система и система по качество на образованието позволяват на подготвяните специалисти да бъдат конкурентоспособни на пазара на специалисти в страната, успешно да работят и да продължават образованието си по специалността у нас и в чужбина.

Подготовката за учителската професия и реализацията й при взаимодействие с деца от предучилищна възраст означава теоретическа и практическа готовност на учителя за осигуряване, стимулиране и регулиране на личностното им създаване. В този смисъл е и подготовката на студентите - бъдещи детски учители в специалността "Предучилищна педагогика". Тя е разчетена върху овладяването на съществени, взаимосвързани и почти йерархизирани сфери на научното познание, имащи определена цел и съдържание и разкриващи спецификата на педагогическата наука за възпитание, образование и социализация на деца от предучилищна възраст. Тяхната конкретизация е в Учебния план на специалността.

Придобиването на висше образование по магистърската програма "Предучилищна педагогика" с образователно-квалификационна степен "магистър" и професионална квалификация "Педагог, детски учител" е базисният компонент за професионална реализация в детски групи на Обединени детски заведения, Целодневни детски градини, Полудневни детски градини, Санаториални детски градини, Домове за деца-сираци до 6 години, Домове за деца със специални педагогически потребности, в Детски ясли, в Семейството като домашни възпитатели и учители, в Центрове и школи, като преподаватели.

Завършилият магистърска степен педагог има възможност да специализира в различни форми за следдипломна квалификация и продължаващо обучение; да продължи образованието си в образователната и научна степен "доктор".

Педагогика за надарени деца

 Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС “магистър” по специалности от други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

В магистърската програма "Педагогика за надарени деца и подрастващи" могат да се обучават лица с пиетет към творческа дейност и мотивация да се включат в националната повеля за откриване и развитие на творческия потенциал на нацията -  децата и подрастващите с изявени дарби, които могат да бъдат полезни не само на себе си, а и на цялото общество.

Студентите, които се обучават в магистърската програма овладяват задълбочени научни знания за подготовката на надарените деца и подрастващи относно:

  • характеристика на надарените деца и подрастващи;
  • диагностика на надареността, способностите и таланта;
  • възпитание и ценностно развитие на надарените деца и подрастващи;
  • образователни  и информационни технологии в работата с надарени;
  • развитие на общите интелектуални  и на специалните способности на децата и подрастващите с изявени дарби в областта на науката, изкуството и спорта в класно-урочните, извънкласните и извънучилищните форми на обучение;
  • мениджмънт на учебната среда за  надарените деца и подрастващи;
  • педагогическо консултиране на надарените деца и техните родители;
  • професионално ориентиране и кариерно развитие на надарените ученици.

По време на обучението у студентите се формират умения:

  • да провеждат научни изследвания  за идентифициране на надареността, способностите и таланта;
  • да разработват инструментариуми за изследване и развитие на интересите, наклонностите, общите и специалните способности на децата и подрастващите с изявени дарби;
  • да прилагат процедури за ефективна творческа дейност.

Завършилите магистърската програма придобиват компетентности за:

  • създаване и прилагане на методики и технологии за диагностика, възпитание и развитие на надарените деца и подрастващи в урока и занималнята, в извънкласната и извънучилищната дейност в областта на езика, литературата, математиката, природните науки, музиката, изобразителното изкуство, спорта, техниката, художественото конструиране, хореографията и др.
  • разработване на индивидуални образователни програми за развитие на надарените деца и подрастващи и създаването на индивидуално образователно пространство за тях;
  • психолого-педагогическо консултиране на надарените деца и подрастващи и на  родителите им във връзка с тяхното диагностициране, развитие и бъдеща професионална реализация.

Програмата дава възможност и за изграждането на редица социално значими личностни качества у студентите, необходими им при работа с надарените деца и подрастващи,  на основата на прерастване информационната функция на учителя във функция на фасилитатор и медиатор.

Завършилите магистърската програма "Педагогика за надарени деца и подрастващи" ще могат да осъществяват научно-изследователска, научно-приложна и художествено-творческа дейност  и да получат професионална реализация в качеството си на експерти, консултанти, педагози и социални педагози, учители и възпитатели за работа с надарени деца и подрастващи, както следва:

  • учители в предучилищните и училищните институции във всички етапи и степени на училищното образование;
  • учители по свободно-избираема подготовка във всички области на науката, изкуството и спорта;
  • педагози /ръководители/ на клубове по интереси в извънкласната дейност в училище и извънучилищната дейност ;
  • педагози /ръководители/ на школи и секции по изкуствата и спорта в читалища, центрове за работа с деца и др.;
  • консултанти /педагогически съветници/ в училищата, възпитателните и превантивните институции и неправителствените организации;
  • възпитатели в училищата на целодневен режим, домовете за деца, лишени от родителски грижи, превантивните институции;
  • учители и консултанти в училищата за даровити деца и подрастващи в областта на науката, изкуствата и спорта;
  • учители и консултанти в специалните училища за деца със специални образователни потребности;
  • социални педагози в домовете за деца, лишени от родителски грижи и в детските педагогически стаи;
  • консултанти в професионалните центрове за кариерно развитие;
  • експерти в центровете за надареност и творчество;
  • експерти в звената за подбор, контрол и управление на кадрите.

Предучилищна и начална училищна педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление  по следните специалности: специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика" , специалност „Предучилищна педагогика и чужд език“ , специалност "Начална училищна педагогика с чужд език", специалност „Специална педагогика“ и обучавали се в магистърски програми със срок на обучение 4 семестъра по специалност „Предучилищна педагогика“ и специалност „Начална училищна педагогика“- 2 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Подготовката на студента в магистърската програма по "Предучилищна и начална училищна педагогика" осигурява овладяването на основните концепции и тенденции в съвременните психолого-педагогически теории, школи, и направления, както и:

  • обогатяване педагогическа компетентност на педагога във връзка с реализацията му в условията на подготвителната група в детската градина/подготвителния клас в училище;
  • овладяване на компетенции за организация и ръководство на педагогическото взаимодействие по всяко от образователните направления в подготвителната група/клас;
  • възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми и учебни документации и целесъобразни педагогически технологии;
  • изграждане на собствен стил на педагогическо взаимодействие с децата от 3 до 11 годишна възраст.

Подготовката на студента-магистър предполага овладяване на концептуално-технологичните аспекти на научното изследване и конкретни умения за осъществяването му, както и:

  • умения за подбор и прилагане на подходящи методи за текуща педагогическа диагностика и психопрофилактика;
  • умение за организиране и провеждане на социално-педагогическа и превантивна работа с деца от предучилищна и начална училищна възраст.

Подготовката на  студента-магистър е насочена към проблемите, които педагогът решава съвместно с подрастващите в условията на подготвителната група и клас и при консултативно-превантивната дейност с деца от предучилищна и начална училищна възраст, както и:

  • всестранно да обогатява и разгръща специфичните детски дейности и общуване, като насочва децата и учениците към по-широка гама от смислови задачи с универсално и общочовешко значение;
  • да създава условие за формирането и саморазвитието на детето и детската група като субекти на дейността и своите взаимоотношения;
  • да стимулира пълноценното овладяване на системата от различни игри като собствена свободна самостоятелна и самоорганизирана дейност в детската градина и учебната дейност в началното училище.

Подготовката на студента-магистър е насочена към създаване на оптимални условия и насърчаване на стремежа към личностна самоорганизация на педагога, учител в детски заведения, начални училища и образователни учреждения като непосредствен изпълнител и ръководител. Това предполага овладяване на професионално-педагогически компетенции за:

  • критично мислене и творческо въображение, адекватна самооценка и оптимална саморегулация на собственото поведение в процеса на междуличностните отношения и работа в екип;
  • самостоятелно откриване, анализ и изследване на педагогически проблеми и явления чрез творческо преосмисляне на педагогическата информация;
  • инициативно вземане на оригинални, конструктивни и прогностични педагогически решения;
  • комбинативност и многовариантност при организиране на педагогическите взаимодействия в които участват;
  • моделиране на психолого-педагогическите феномени и тяхното ефективно използване в практиката;
  • разностранно подхождане към педагогическите явления и проблеми и планиране на алтернативни пътища за тяхното решаване включително чрез смяна на парадигмите на мислене и толерантното възприемане на света и хората.

Квалификационната характеристика на придобилите ОКС "магистър", професионална квалификация «педагог, детски учител, начален учител и учител в подготвителна група/клас» е основен документ, който определя разработването на Учебния план и учебните програми. Тя е съобразена със Закона за висшето образование, с държавните изисквания за придобиване на ОКС «магистър» и с Правилниците на ЮЗУ «Неофит Рилски».

Социално-педагогическа превенция и консултиране

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС “магистър” по специалности от други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Цел на подготовката

Магистърската програма "Социално-педагогическа превенция и консултиране" дава възможност на педагози, завършили бакалавърска или магистърска степен в специалности от професионално направление "Педагогика", на бакалаври и магистри с професионална квалификация "учител по.." да се специализират за работа в областта на социално-педагогическата превенция, посредничеството и консултирането в социалнопедагогическата сфера.

Потребността от подготовка на висококвалифицирани специалисти за системата на социално-педагогическата превенция се определя от все по-нарастващата необходимост в днешното общество от ограничаване на негативните социални явления чрез превантивна намеса и социалнопедагогическа и психологопедагогическа подкрепа на лица от рискови групи.

Обучението в магистърската програма по социално-педагогическа превенция и консултиране има за цел да подготви специалисти с образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност за пълноценна реализация в системата на социално-педагогическата превенция, консултирането и посредничеството при проблеми, свързани с дезадаптацията на личността; за осъществяване на ефективна превантивна и консултативна дейност, ориентирана към насърчаване и подпомагане психосоциалното развитие на личността, както и към стимулиране изграждането и поддържането на позитивни взаимоотношения в социалната група и общността.

Студентите, успешно завършили обучението в магистърската програма по социална превенция и консултиране, придобиват професионална квалификация "магистър - педагог по социално-педагогическа превенция и консултиране". Те са подготвени да извършват консултантска и превантивна възпитателна дейност в училищна и извънучилищна среда, и в институциите, ангажирани със социалната превенция.

Изисквания към подготовката на магистъра педагог по социално-педагогическа превенция и консултиране

В съответствие с чл. 9 от Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и "специалист" (ДВ бр. 76 от 5.09.2003 г.) обучението в магистърската програма е насочено към профилиране и задълбочаване на професионално-педагогическата подготовка и осигурява:

А. Задълбочена научно-теоретична и специализирана подготовка с интердисциплинарен характер, осигуряваща изграждането на компетенции от областта на педагогиката, психологията и правото:

  • познава и владее терминологично-понятийната система на теорията и практиката на социалната превенция и познава и може да работи с нормативната база на осъществяваната в страната превантивна дейност;
  • познава педагогическите и институционални модели и стратегии за превантивна възпитателна  дейност и за осъществяване на социално-педагогическа намеса и подкрепа;
  • познава принципите на професионалната етика при работа с рискови групи;
  • познава и разпознава отклоняващото се от социокултурните и правните норми на поведение;
  • умее да осъществява адекватна консултативна и медиаторска дейност с подрастващите, техните семейства, както и с други социални групи в обществото;
  • умее да осъществява ресоциализиращи взаимодействия при работа с деца и възрастни.

Б. Усвояване на компетенции за научноизследователската и научно-приложната дейност:

  • умее самостоятелно да търси източници на информация;
  • може да се ориентира самостоятелно в теоретико-приложните постижения в областта на социалната превенция, да диагностицира;
  • умее да планира и провежда практико-приложна изследователска дейност в областта на превантивната възпитателната дейност.

В. Изграждане на компетенции за адаптация в условията на социални, икономически и технологични промени:

  • умее да общува, да създава и поддържа доверие, да преодолява и управлява конфликти и др.;
  • може да пренася знания и технологии, да операционализира, технологизира и да внедрява в практиката съвременни теоретични постижения;
  • поддържа стремеж към непрекъснато повишаване на квалификацията и самообразование;
  • цени професионалното сътрудничество и взаимопомощ и може да работи в екип.

Квалификационната характеристика на магистърската програма "Социално-педагогическа превенция и консултиране" с професионална квалификация "педагог по социално-педагогическа превенция и консултиране" е основен документ, който определя разработването на учебния план и учебните програми. Тя е съобразена със Закона за висшето образование, Класификатора на областите на висше образование и професионалните направления, Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени "бакалавър", "магистър" и "специалист" (ДВ бр. 76 от 5.09.2003 г.), Националната класификация на длъжностите и професиите,  Правилника за устройство и дейността на ЮЗУ "Неофит Рилски", Правилника за образователни дейности и др. нормативни документи на университета.

Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно поведение

 Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Магистърската програма "Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно поведение" дава възможност на педагози, завършили бакалавърска или магистърска степен в специалности от професионално направление "Педагогика", на бакалаври и магистри с професионална квалификация "учител по…" или завършили бакалавърска или магистърска степен в други професионални направления да се специализират за работа с т.нар. "трудни" или "проблемни" деца и с техните семейства, с обществените институции, осъществяващи контрол и подкрепа на семейства с деца с проблемно поведение.

Потребността от подготовка на висококвалифицирани специалисти за системата на педагогическата практика в детскагта градина и началното училище се определя от все по-нарастващата необходимост в днешното общество от ограничаване на отрицателните социални явления чрез превантивно-корекционно въздействие и  психолого-педагогическа подкрепа на деца с проблемно поведение.

Обучението в магистърската програма има за цел да подготви специалисти с образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност за пълноценна реализация в системата на педагогическата практика за осъществяване на ефективна превантивна и корекционна работа, ориентирана към динамичните процеси на промяна в личностното и груповото развитие и към възможностите да се влияе позитивно върху поведението на децата и техните родители.

Обучението е с продължителност 1 година (2 семестъра) и осигурява профилиране и задълбочаване на подготовката в съответствие с придобитата специалност на образователно-квалификационна степен "бакалавър". В структурно отношение учебният план включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини.

Задължителните учебни дисциплини гарантират придобиването на задълбочена теоретична и специализирана подготовка за осъществяване на ефективна превантивна, корекционна и консултативна дейност.

Избираемите учебни дисциплини осигуряват разширяване и надграждане на теоретичната и специализираната подготовка по специалността чрез овладяване на специфични знания и компетентности,

Факултативните учебни дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения от различни научни области в съответствие с интересите на студентите.

Учебния план предвижда широко-профилна подготовка, включваща блоковете на общо-научна и специализирана  психолого-педагогическа подготовка, технологична подготовка, приложно-практическа подготовка. Конструирането му е съобразено със следните методологични принципи: комплектност, интегрираност, системност, адаптивност, иновационно усъвършенстване и надграждане.

Съдържанието на учебния план, организацията на обучението, въведената кредитна система и система по качество на образованието позволяват образователната мобилност на студентите-магистри и гарантират тяхната конкурентоспособност на пазара на специалисти в страната и успешната им професионална реализация у нас и в чужбина.

Студентите, успешно завършили обучението в магистърската програма по Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно поведение, придобиват професионална квалификация "магистър-консултант-педагог". Те са подготвени да извършват консултантска, превантивна и корекционна дейност в детските градини и училищата,  със  семейства, обществени институции и организации.

Магистърът по Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно поведение има възможности за професионална реализация в следните звена и структури:

  • В системата на Министерство на образованието, младежта и науката:

-       възпитател в домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, в извънучилищни учреждения и центрове за работа с деца ;

-       учител в основни и средни училища при придобита бакалавърска степен по съответната специалност,

-       детски учител в детска градина при придобита бакалавърска степен по съответната специалност,

-       консултант в социално-педагогически центрове и кабинети;

-       експерт и консултант в Центрове за образователни услуги, Центрове за кариерно развитие, в Бюрата по труда, в системата на продължаващото квалификационно обучение;

  • В системата на Министерство на труда и социалната политика като:

-       експерт в общинските комисии за закрила на детето, в отделите за закрила на детето към общинските дирекции "Социално подпомагане";

-       обществен посредник.

Завършилият магистър има възможност да специализира в различни форми за следдипломна квалификация и продължаващо обучение; да продължи образованието си в образователно-квалификационна степен "доктор".