Педагогика

Социалнопедагогическа подкрепа и закрила на деца

 Форма на обучение / Информационен пакет


Магистърската програма е предназначена за студенти завършили ОКС „бакалавър“ и ОКС „магистър“ в специалности от професионално направление 1.2. Педагогика. Обучението по специалността е с продължителност 1 година (2 семестъра) и се реализира в редовна и задочна форма на обучение -
Инфопакет

Магистърската програма е предназначена за студенти, притежаващи ОКС „бакалавър“ и ОКС „магистър“ в други професионални направления/специалности. Обучението по специалността е с продължителност 2 година (4 семестъра) и се реализира в редовна и задочна форма на обучение - Инфопакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2022 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Магистърската програма „Социалнопедагогическа подкрепа и закрила на деца“ има за цел да подготви компетентни педагогически специалисти за работа в разнородни образователни общности, институции и услуги. Придобитите знания и умения в процеса на обучение дават възможност за професионална реализация на завършилите магистри както в традиционните образователни институции, така и в алтернативни такива, в това число и в сферата на неформалното образование. В основата на обучението са заложени две основни ядра: социалнопедагогическа подкрепа – разчетена като традиционна в концептуалната рамка на педагогическата наука и същевременно иновативна в контекста на междуинституционалното взаимодействие и закрила на деца - актуална концептуално-нормативна рамка и практика, която намери своето място в социообразователното пространство в отговор на нарастващите потребности от взаимодействие със семейството и общността на децата и юношите. Потребността от специфичен тип подготовка се определя от нарастващата необходимост от междуинституционално взаимодействие и необходимостта от закрила на детето в динамиката на съвременното общество. Социалнопедагогическата подкрепа и закрила на деца са превърнати в професионално кредо в контекста на социалнопедагогическата дейност  на специалиста. Те са част от иновативни практики, насочени към разширяване  на социалнопедагогическата проблематика в широк диапазон на действие и оптимизиращи нейния потенциал.

Учебната документация на специалността е разработена в духа на модерната социална и образователна политика, насочена към максимално индивидуализиране на общественото възпитание и социално-педагогическите услуги с цел утвърждаване на социалната сигурност, хармония и благополучие.

Учебният план и учебните програми на магистърската програма „Социалнопедагогическа подкрепа и закрила на деца“ са разработени съобразно приетите стандарти в областта на професионалната подготовка на социалните педагози и други педагогически специалисти у нас и отговарят на изискванията на Закона за висшето образование и Закона за предучилищното и училищно образование.

Подготовката по специалността цели да отговори на  необходимостта от професионална мобилност и рефлексивност на социалния педагог и възможността да бъде пригоден за рискови и кризисни ситуации на средата, като отговори с подходящи методики и технологии и желание за подкрепа, интериоризирани в неговия професионален дизайн на специалист. Обучението в магистърска програма по специалността има за цел да подготви специалисти с образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност за пълноценна реализация във възпитателна, интегрираща, социално-подкрепяща, (ре)социализираща, изследователска и организационна дейност в работни полета със специфични социалнопедагогически проблеми.

Специална педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

Редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионална направление 1.2. Педагогика: специалност „Специална педагогика“, специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика", специалност "Началнаучилищна педагогика с чужд език", специалност „Предучилищна и начална педагогика с чужд език“ - 2 семестъра - Информационен пакет

Редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по професионално направление 1.2. Педагогика: специалност „Социална педагогика“ и специалност „Педагогика и образователен мениджмънт“ и от други професионални направления с придобита квалификация „учител“- 4 семестъра - Информационен пакет

regular study in English 3 terms - Информационен пакет

regular study in English 4 terms - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Магистърската програма по Специална педагогика на Югозападния университет "Неофит Рилски" подготвя бъдещите учители за пълноценна професионална реализация, като насърчава своите магистри да поемат водеща роля в специалното образование, да провеждат и да участват активно в педагогически проучвания. Магистърската програма по Специална педагогика на ЮЗУ "Н. Рилски" се отличава с висока репутация сред педагогическите среди на местно и национално ниво.

Учебният план и учебните програми на специалност "Специална педагогика" са разработени съобразно приетите стандарти в областта на професионалната подготовка на специални педагози и ресурсни учители у нас и отговарят на изискванията на Закона за висшето образование.

Обучението по специалността е с продължителност 2 или 4 семестъра. В структурно отношение специалността включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини.

Задължителни учебни дисциплини - гарантират придобиването на фундаментална общотеоретична и специализираща подготовка по специалността. Това се постига чрез овладяването на знания от различни научни области (педагогика, психология, медицина) и на знания с интегративен и интердисциплинарен характер.

Избираеми учебни дисциплини - осигуряват разширяване и надграждане на общотеоретичната и специализиращата подготовка по специалността. Чрез тях се допълват и конкретизират знанията и компетентностите, придобити по задължителните учебни предмети.

Задължителните и избираемите учебни дисциплини са в съотношение 70,6 % : 29,4%.

Факултативни учебни дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения от различни научни области в съответствие с интересите на студентите.

Студентите се дипломират след полагане на държавен изпит или защита на дипломна работа, за което придобиват 10 кредита (чл. 10 на Наредба № 21 от 30.09.2004 г.).

Целта на обучението в магистърска степен на специалност "Специална педагогика" е да подготви квалифицирани специалисти, които компетентно да могат да се реализират в работни области, свързани със проблемите на специалната педагогика.

Образователна мобилност и международна сравнимост на придобитите компетенции.

Съдържанието на учебния план, организацията на обучението, въведената кредитна система и система по качество на образованието позволяват на подготвяните специалисти да бъдат конкурентоспособни на пазара на специалисти в страната, успешно да работят и да продължават образованието си по специалността у нас и в чужбина.

ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ

Образователната степен на ниво магистър в областта на специалната педагогика е съществена част от българската образователната система. Дипломираните магистри специални педагози на ЮЗУ "Н. Рилски" заемат ключови позиции в образователните институции в страната като специални и ресурсни учители.

Студентите, успешно завършили обучението по специалност "Специална педагогика" с образователно-квалификационна степен "магистър", придобиват професионална квалификация "специален педагог". Те са подготвени да оказват образователна, експертна, консултантска и организационна  дейност с лица с различни по степен и вид специални потребности; да ръководят педагогическия процес и педагогическото взаимодействие с децата и учениците, техните родители и близки, както и със специалистите, с които работят в екип, за постигане в най-висока степен развитие на индивидуалните дадености на всяко лице.

Подготвени са за експертна дейност:

  • в комисии за комплексно педагогическо оценяване и подбор на ДСОП за специализирано или интегрирано обучение;
  • в регионалните инспекторати по образование по въпросите, свързани със специални образователни потребности и поведенчески отклонения на децата;
  • общинските комисии за закрила на детето;
  • в общински отдел "Образование";

Могат да бъдат консултанти в правителствени, неправителствени институции и сдружения на самите лица с отклонения в развитието.

Предучилищна музикална педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС “магистър” по специалности от други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултета по педагогика и Факултета по изкуствата.

 Анотация

Подготовката на студента в магистърската програма по "Предучилищна музикална педагогика" осигурява овладяването на основните концепции и тенденции в съвременните психолого-педагогически теории, школи, и направления, както и:

  • обогатяване педагогическа компетентност на педагога във връзка с реализацията му в условията на подготвителната група в детската градина/подготвителния клас в училище;
  • овладяване на компетенции за организация и ръководство на педагогическото взаимодействие по всяко от образователните направления в подготвителната група/клас;
  • възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми и учебни документации и целесъобразни педагогически технологии;
  • изграждане на собствен стил на педагогическо взаимодействие с децата от 3 до 11 годишна възраст.

Подготовката на студента-магистър предполага овладяване на концептуално-технологичните аспекти на провеждане на музикалното обучение в детаската градина, както и:

  • умения да планира, организира, анализира и управлява музикално-възпитателния процес в детската градина, прилагайки трансфер на получените знания при вземане на самостоятелни решения в различни музикално-педагогически ситуации;
  • умения за подбор на средствата и методите на обучение по начин, осигуряващ поддържането на оптимална активност и емоционален комфорт у децата, поднасяйки по интересен и достъпен начин музикалната информация и терминология, интерпретирайки общия характер, жанровите и стиловите особености на демонстрираните от тях музикални произведения;
  • умения да владее и използва музикално-компютърните технологии, свързани с аранжирането на песенния материал и неговата аудио редакция, при подготовката и реализацията на музикалните занимания; на музикален инструмент на ниво, осигуряващо добра демонстрация и убедителна художествена интерпретация на музикалните творби, както и съставянето на художествено издържан съпровод при изпълненията на детския песенен репертоар;
  • умения да изпълнява песенния репертоар за детската градина, да го анализира и самостоятелно подбира методите и подходите за преодоляване на заложените във фактурното изложение изпълнителска проблематика и емоционално въздействие при неговото усвояване, провокирайки творческата инвенция на децата за емоционален отклик чрез осигуряване на възможности за самостоятелен избор на музикално-ритмически движения, в зависимост от образната сфера  и участия в импровизирани музикално-танцови игри;
  • умения да анализира и подбира конкретни методи и подходи за действие при музикално надарени деца;
  • умения да анализира, мотивира, оценява собствената си дейност и предлага  многовариантни решения, отчитайки конкретните условия на музикално-възпитателната дейност.

Квалификационната характеристика на придобилите ОКС "магистър", професионална квалификация "учител по музика в детска градина" / за двусеместриалното обучение/ и «учител в детска градина/учител по музика в детска градина» е основен документ, който определя разработването на Учебния план и учебните програми. Тя е съобразена със Закона за висшето образование, с държавните изисквания за придобиване на ОКС «магистър» и с Правилниците на ЮЗУ «Неофит Рилски».

Информационни технологии при обучение в начална училищна възраст

 Форма на обучение / Информационен пакет
  • редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет
  • редовно/задочно, за завършили ОКС „бакалавър” или ОКС „магистър” от други професионални направления, притежаващи  професионална квалификация „учител“ - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 рограмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Учебният план по специализираната магистърска програма е  свързан с едно от най-модерните направления за развитие на началната училищна педагогика - усвояването на компютърно-информационна компетентност от началните учители.

Студентите, обучаващи се по тази магистърска програма овладяват теоретичните основи на използването на новите  информационни технологии в практиката на обучение в началните класове. Те се ориентират в общите тенденции на развитие на съвременните информационни технологии, в тяхното влияние върху  образователната практика в началните класове. Курсът на обучение като цяло в практически план демонстрира значимостта на компютърните технологии в системата на началното образование. В съдържателно отношение се прави обзор на обучаващите компютърни програми, разкриват се концепциите, свързани с проектиране и създаване на електронни учебници  и други обучаващи материали, в т.ч. с мултимедиен характер. Предвидено е достатъчно време и за практически упражнения, за самостоятелна творческа работа по създаването на обучаващи материали, както и за оформянето на педагогически масив за ежедневно използване.

Подготовката на магистрите е непосредствено насочена както към преподаване на задължително-избираемия предмет "Информационни технологии", така и към приложение на такива технологии при обучението по всички учебни предмети от І до ІV клас.

Завършилите тази магистърска програма придобиват  подготовка, която им позволява да работят като учители по "Информационни технологии" и експерти по проблемите на обучението, базирано върху   информационните  технологии в началните класове. Могат да работят и като консултанти и експерти при създаване на дидактически материали за обучението в началните класовe.

Интеркултурно образование

 Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър" в същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Основната цел на магистърската програма е да се подготвят нов тип учители, които да работят в условията на постмодерността, която задава и новите парадигми във философията на  образованието в мултикултурност:

  • Образованието да се основава на множество различни ценности;
  • Знанието, което се дава, да е резултат от ценности и култури, да е динамично;
  • Да има различни образования, а не просто модификация на господстващата тенденция;
  • Образованието е индивидуално и то е "пространство", в което всеки търси и намира своята "образователна траектория"
  • Образованието трябва да задоволява нуждите на разнообразни групи и индивиди, т.е "да няма център";
  • Обучението да е последователно, демократично и диалогично. Ценностите и интересите на учениците и богатството на техния опит трябва да са достъпни за учениците и учителя.
  • Ролята на учителя не е да доминира и налага решения, а да предлага, сравнява и убеждава.
  • Постмодерната педагогика е педагогика на различията - тя е основана на различни етически дискурси, тя е педагогика на специфичното;
  • Обединяването на тези дискурси е борбата против неравенството, несправедливостта и за разширяване на основните човешки права.

Подготовката на специалиста "Магистър по муждукултурно образование" осигурява овладяването освен на педагогически, но и на интеркултурни компетентности, които ще позволят учителя да е по-ефективен в култури, различна от неговата собствена.

  • Способност за облекчаване на обучението в познавателната, емоционалната и поведенческата област сред ученици от различни етнокултури;
  • Знания за интеркултурността - същност, културни недоразумения и конфликти, фактори за ефективни интеркултурни взаимодействия; модели за оценка потребностите на учениците, проблемите на различията;
  • Широк набор от преподавателски стратегии за работа с учениците и родителите от малцинствата;
  • Познания за етнокултурната специфика и културната идентичност на учениците;
  • Възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми и учебни документации при работата в интеркултурна среда; Без да се варира в основните принципи, да се варира в съдържанието и особено в методите и инструментариума на обучение;
  • Отношения на: чувствителност към "другия" и "другата култура", толерантност към двусмислеността, която е по-голяма при мултикултурните групи; поддържане на персонална културна идентичност; търпение; междуличностна комуникация, интерес кам учениците и тяхната култура; откритост към техните проблеми и отвореност за "другата" култура;

Характеристики на интеркултурните компетентности на учителя, които ще бъдат цел на подготовката му:

- Самосъзнание и себеразбиране: осъзнаване на своите предразсъдъци, нагласи и стереотипи, културни ценности и норми;

- Културно съзнание и разбиране ценностите и нормите на учениците, без отрицателна нагласа; уважения на различията;

- Социална чувствителност и отговорност; стремеж към увеличаване интеркултурното разбиране между хората; грижа за спазване на човешките права;

- Използване на културно чувствителни педагогически технологии и стратегии при организацията на взаимодействието с учениците.

Изграждане у специалиста-учител на определени специфични умения  и компетентности за интеркултурно образование:

  • Умение да формира базови социални качества у учениците - за изслушване и разбиране на разсъжденията на другите; ясно изразяване на мислите; за свободно участие в дискусиите; за приемане на чужди аргументи и промяна на гледната точка.
  • Да може да формира у учениците основни техники на учене, на наблюдение, слушане, разбиране, комуникиране, техники за работа в групи;
  • Учителят да има методически компетентности да управляват класа, да го активизира, да работят групово и индивидуално;
  • Организационни умения за организиране работата в екип, за интеркултурен обмен и диалог със семейството и общността.

Начална училищна педагогика

 Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно/задочно, за придобилите ОКС „бакалавър” или ОКС „магистър” от други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Магистърската програма "Начална училищна педагогика" е насочена към подготовка на начални учители с образователно-квалификационна степен "магистър" в отговор на повишените изисквания и очаквания на обществото по отношение на сложната дейност, свързана с обучението, възпитанието, социализацията и развитието на учениците в началните класове. Тя има за цел подготовката на специалисти, чиито образователни и квалификационни характеристики позволяват успешно осъществяване на обучението, възпитанието, развитието и социализацията на учениците в началния етап на основната образователна степен за постигане на изискванията на Държавните образователни стандарти.

Магистърската програма «Начална училищна педагогика» е предназначена за обучение на студенти, завършили ОКС-бакалавър или ОКС-магистър от други професионални направления.

Разработената учебна документация на магистърската програма е в съответствие с най-новите тенденции в съдържателното и процесуално-технологично усъвършенстване на системата на началното образование, с отчитане на международния опит и съхранение на националните традиции и постижения в областта на образованието и възпитанието на съвременния ученик.

Учебната документация за магистърска програма "Начална училищна педагогика" е разработена съобразно приетите стандарти в областта на професионалната подготовка на магистрите и съобразно възможностите за  задълбочаване на подготовката на учители за началния етап на основната образователна степен, и отговарят на изискванията на Закона за висшето образование.

Обучението по специалността е с продължителност 2 години (4 семестъра). В структурата на учебния план са включени задължителни, избираеми и факултативни дисциплини:

Задължителните учебни дисциплини осигуряват задълбочена научно-теоретичена и специализирана подготовка по специалността "Начална училищна педагогика". Студентите усвояват умения и изграждат компетенции за осъществяване на научноизследователска дейност по проблемите, свързани с обучението, възпитанието и развитието на учениците в начална училищна възраст.

Избираемите учебни дисциплини дават възможност да бъде разширена и надградена общотеоретичната и специализиращата подготовка по специалността. В рамките на обучението по избираемите учебни дисциплини на студентите се предоставят условия за задълбочаване, конкретизиране и обогатяване на овладяваните знания и формираните умения и компетенции, изграждани по задължителните учебни дисциплини.

Факултативните учебни дисциплини предоставят възможност за обогатяване на знанията, уменията и компетенциите на студентите, в зависимаст от разнообразната насоченост на техните интереси.

Студентите, които завършват успешно обучението си по специалността "Начална училищна педагогика" с образователно-квалификационна степен "магистър", придобиват професионална квалификация "педагог,  начален учител". Те са подготвени за осъществяване на професионална учебна и възпитателна дейност в началния етап на основната образователна степен на общообразователното училище и на специализираните и профилираните училища.

Завършилите магистърска специалност "Начална училищна педагогика" имат следните възможности за професионална реализация: начален учител; учител-възпитател в началното училище; възпитател в извънучилищни институции за деца; преподавател в школи за работа с деца; консултант-експерт в различни институции, работещи по проблемите на децата в начална училищна възраст.

Завършилият магистърска степен "педагог,  начален учител" има възможност да специализира в различни форми за следдипломна квалификация и продължаващо обучение; да продължи образованието си в образователно-квалификационна степен "доктор".