Прием Магистър

Информация за кандидати, завършили висше образование в чужбина

Завършилите висше образование в чужбина (български и чуждестранни граждани) подават заявление за признаване на придобито висше образование в срок до 30 август 2024 г.

Повече информация за разглеждане на документите по признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища е публикувана тук. 

За признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища се заплаща административна такса в размер на 200 лв.

Документи за признаване на придобито висше образование в чужбина се подават в кабинет 102 на Ректората при инспектор „Чуждестранни студенти“ Станислава Андонова, тел. 073/588 598, e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..

Кандидатите подават следните документи:

  1. Заявление за признаване на придобито в чужбина висше образование, с цел продължаване на образованието в Югозападния университет "Неофит Рилски" /по образец/.
  2. Оригинал и копие на диплома за висше образование или на друг аналогичен документ, издаден от образователна институция, призната от компетентен държавен орган за част от системата на светското висше образование на съответната държава (оригинал и копие).
  3. Оригинал и копие на приложението към дипломата, както  оригинал и копие на европейско дипломно приложение, ако притежава такова (оригинал и копие).
  4. Документ за платена административна такса за извършване на процедурата по признаване на образованието.
  5. Оригинал и копие на документ за самоличност и документ, удостоверяващ промяната в имената на заявителя, ако е налице такава промяна.

Документите по т. 2 и т. 3, издадени извън страните членки на Европейския съюз и от страните по Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион, трябва да отговарят на изискванията на съответните разпоредби на двустранни международни договори, по които Република България е страна, или на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранните публични актове, а при липса на такива разпоредби –  да са преминали процедура по общия ред за легализациите, преводите и заверките на документи и други книжа.

Документите по т. 2 и т. 3, с изключение на Европейското дипломно приложение, издадени от висшите училища в страните членки на Европейския съюз, и в страните по Конвенцията за признаване на квалификациите, отнасящи се до висшето образование в европейския регион, трябва да бъдат придружени с превод на български език от лице, извършващо преводи по реда на гл. 3 от Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други, книжа, утвърден с ПМС № 184/1958 г.

Документът, удостоверяващ промяната в имената на заявителя, представен на чужд език, трябва да бъде придружен с превод на български език.

Лица, притежаващи образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ със срок на обучение 3 години, съответно 180 кредита, придобита в чуждестранни висши училища могат да кандидатстват за обучение в магистърски програми само по същото професионално направление с утвърден учебен план с не по-малко от 120 кредита и съответно 2-годишен период на обучение.

Документи за кандидатстване

1. Заявление по образец

2. Оригинал и копие на дипломата за висше образование /титул и приложение/. След проверка оригиналът на дипломата се връща. В случай, че издаването на дипломата за висше образование е предстоящо кандидатът подава академична справка или уверение, в което са отразени средният успех от семестриалните изпити и успехът от държавните изпити.

3. Такса за кандидатстване  - 30.00 лв.

Други документи

1. Такса за конкурсен изпит - 30.00 лв. 

2. Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина.

3. Свидетелство за професионална квалификация "учител" за специалностите, за които се изискват такава квалификация.

4. Документ за владеене на български език ниво В2 по Европейската езикова рамка – за чуждестранни кандидати, обучаващи се на български език.

5. Документ за владеене на английски език ниво В2 по Европейската езикова рамка  – за чуждестранни кандидати, обучаващи се на английски език.

Приемът на студенти в образователно-квалификационна степен „Магистър“ за всички магистърски програми е в рамките на наличния капацитет на професионалното направление.

Документи се подават при секретаря на съответния факултет.

Кандидатите се информират лично в съответните факултети за резултатите от класирането и за сроковете за записване.

Таксата за кандидатстване или за конкурсен изпит се заплаща по банковата сметка на университета или в Първи корпус,  етаж 1 в офиса на Общинска банка – клон Благоевград.

Банкова сметка на университета:

Банка: Общинска банка АД

IBAN: BG62SOMB91303160613000

BIC: SOMBBGSF

Основание: Кандидатстване магистър или Конкурсен изпит магистър

Условия за кандидатстване

За обучение по образователно-квалификационна степен "Магистър" могат да кандидатстват лица, отговарящи на следните условия:


1. Да имат завършено висше образование и да притежават образователно-квалификационна степен "Бакалавър" или "Магистър" или "Професионален бакалавър".

2. Кандидатстващите за обучение срещу заплащане трябва да имат успех от дипломата за завършено висше образование не по-нисък от Добър. Средният успех се изчислява на базата на средния успех от семестриалните изпити и успеха от държавните изпити.

3. Завършилите образователно-квалификационна степен "Професионален бакалавър" могат да кандидатстват само в същото професионално направление със срок на обучение 4 семестъра (в съответствие с изискванията на с чл. 42, ал. 6 от ЗВО)

4. Други условия, съобразно изискванията на специалността. За конкретните условия, информация се получава във факултета.

5. Положително издържан конкурсен изпит за магистърски програми, изискващ такъв.

6. Завършилите висше образование в чужбина, могат да кандидатстват за обучение в магистърската степен, след като са преминали процедура по признаване на образованието от ЮЗУ "Неофит Рилски". Информация по процедурата за  признаване на придобито висше образование в чуждестранни висши училища може да намерите в раздел "Кандидати, завършили висше образование в чужбина".

Чуждестранни граждани могат да кандидатстват при условията за български граждани, ако:

1. са лица с двойно гражданство, едното от които е българско.

2. имат статут на постоянно пребиваващи на територията на Република България (постоянното пребиваване се удостоверява с документ за самоличност);

3. имат статут на бежанци;

4. са от българска народност, удостоверена съгласно нормативни актове на Министерския съвет (чуждестранни граждани, съгласно Постановление № 103 на Министерския съвет от 1993 г. за осъществяване на образователна дейност сред българите в чужбина).

5. са граждани на държави - членки на Европейския съюз и на Европейското икономическо пространство.