Правилници

Правилник за атестиране на академичния състав

ПРАВИЛНИК ЗА АТЕСТИРАНЕ НА АКАДЕМИЧНИЯ СЪСТАВ

Приет с решение на Академичния съвет, Протокол № 2 от 21.12.2011 година,   
доп. с решение на Академичния съвет, Протокол № 45/16.09.2015 г., изм. и доп. с
решение на Академичния съвет, Протокол № 13/28.10.2024 година

I.  ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) Настоящият правилник определя реда и начина на атестиране на академичния състав на Университета в съответствие с действащото законодателство.

(2) Атестирането е средство за стимулиране на качественото усъвършенстване на основните дейности в Университета чрез научното и кариерно развитие на научно- преподавателските кадри и оптимизиране на възрастовата структура на академичния състав.

Чл. 2 Атестирането има за цел:

  1. повишаване качеството и ефективността на учебно-преподавателската, научноизследователската, художествено-творческата, научно-организационната, спортно-състезателната и други дейности вУниверситета;
  2. оценка на постиженията, професионалните умения и приноса на атестирания в съответствие със заеманата от него научна длъжност с оглед осигуряването на ефективно използване на академичния състав на ЮЗУ „Неофит Рилски”;
  3. оценка на резултатите от направените препоръки при предшестващото атестиране, отнасящи се до повишаване на квалификацията, творческата и деловата активност на атестирания, до неговата преквалификация, участие в учебния и в изследователския процес;
  4. подобряване на подбора, квалификацията и професионалното израстване на кадрите;
  5. стимулиране развитието на членовете на академичния състав и освобождаване на тези, които изостават от своето научно развитие и нямат принос в изследванията и учебната дейност.

Чл. 3. На атестиране подлежат:

  1. главни асистенти;
  2. преподаватели, ст. преподаватели;
  3. доценти;
  4. професори.

Чл. 4. (Изм. и доп. – м.10.2024 г.) Не се атестират до изтичането на мандата, за който са избрани, или до освобождаването им:

  1. ректорът и заместник-ректорите;

1а. (нова – м.10.2024 г.) председателят и членовете на контролния съвет;

  1. деканите и заместник-деканите; 3. (отм. – м.10.2024 г.);

4. ръководителите на катедри.

Чл. 5. (1) Членовете на академичния състав се атестират в следните срокове:

  1. Нехабилитираните лица - веднъж на три години.
  2. Хабилитираните лица - веднъж на пет години.
  • Срокът за атестиране започва да тече от датата на сключване на трудов договор на съответното лице с университета.
  • Членовете на академичния състав подлежат на следатестационно наблюдение и контрол по ред и условия, определени с настоящия правилник.

Чл. 6. (1) Изменения в сроковете за атестиране настъпват в следните случаи: 

  1. При повишаване в академична длъжност, както и при получаване на образователна и научна степен “доктор” и научна степен “доктор на науките”, тече нов срок за атестиране, считано от датата на придобиването на съответната научна степен или академична длъжност;
  2. При отсъствие от работа по болест повече от една година в течение на две последователни календарни години;
  3. При отпуск по бременност и майчинство;
  4. При неплатен отпуск;
  5. При положителна или отрицателна оценка на извършваната дейност може да се извърши атестиране преди изтичане на предвидения срок, с решение на съвета на основното звено по предложение ръководителя на основното звено и/или на катедрения съвет.
  • Атестиране може да се извърши и за по-кратък период по мотивирано искане на подлежащото на атестиране лице или на ръководителя на основното звено.
  • (Нова – м.10.2024 г.) Лицата по чл. 4 се атестират не по-рано от една година след изтичане на мандата им.

Чл. 7. Отдел "Университетски кадри" създава и поддържа база данни за атестирането на членовете на академичния състав и в края на всяка учебна година подготвя информация по основни звена за подлежащите на атестиране през следващата учебна година, които предоставя на ръководителите на основните звена.

II.  ОРГАНИ ЗА АТЕСТИРАНЕ

Чл. 8 (1) Атестирането се извършва от назначена от ректора комисия, избрана с явно гласуване от съвета на основното звено, за срок от две години.

  • (Изм. – м.10.2024 г.) В състава на комисиите по атестиране не могат да участват: ректор, декан и техните заместници, председател на общото събрание на университета и на основните звена, председател на контролния съвет.
  • В състава на атестационната комисия участват от пет до седем хабилитирани лица – членове на академичния състав, в различни научни специалности и направления: председател, секретар и членове.
  • Председателят на комисията е хабилитирано лице, избрано от съвета на основното звено.
  • Комисията избира секретар измежду членовете си.
  • По изключение за секретар и членове могат да бъдат избирани, но не повече от двама, нехабилитирани лица на основен трудов договор, които притежават образователната и научна степен „доктор”.

Чл. 9. (1) Хабилитираните лица могат да бъдат избирани в състава на комисията по атестиране, не повече от два последователни мандата.

  • Нехабилитираните лица не могат да участват в състава на комисията по атестиране в два последователни мандата.
  • За членове на комисията по атестиране се избират лица, които не подлежат на атестиране в периода на мандата. Изключения се допускат при обективна невъзможност.

Чл. 10. (1) (Изм. – м.10.2024 г.) Заседанията на комисията по атестиране са редовни, в случай, че присъстват не по-малко от 2/3 от списъчния състав.

(2) Решенията се взимат с обикновено мнозинство и тайно гласуване.

III.  КРИТЕРИИ ЗА АТЕСТИРАНЕ

Чл. 11. (1) Атестационната оценка е комплексна - оценява се научноизследователската, преподавателската, административната и други дейности на атестираното лице.

  • Атестирането на академичния състав се извършва по критерии, описани в приложение, както следва:
  1. За оценяване на преподавател, старши преподавател – Приложение 1 в частите

Б. и В. 

  1. За оценяване на главен асистент – Приложение1.
  2. За оценяване на доцент и професор – Приложение
  • За положителна се приема оценката от атестирането, когато е не по-малка от:
  1. За преподавател и старши преподавател - 6 точки.
  2. За главен асистент - 25 точки.
  3. За доцент - 30 точки.
  4. За професор - 35 точки.


IV.  ПРОЦЕДУРА ЗА АТЕСТИРАНЕ

Чл. 12. (1) По предложение на ръководителя на основното звено, ректорът утвърждава график за атестиране на академичния състав в началото на академичната година.

(2) Процедурата по атестирането започва с писменото уведомяване на подлежащия на атестиране, на ръководителя на катедрата и на председателя на факултетската/колежанската комисия по атестиране, не по-късно от два месеца преди датата на атестиране.

Чл. 13. (1) Лицата, за които е открита процедура за атестиране, представят:

  1. Материали по всеки един от критериите в съответното приложение;
  2. Протокол от заседание на катедрен съвет за разгледани и одобрени документи по процедурата;
  3. Резултатите от проведеното проучване на студентското мнение (комисията по качеството);
  • Документите на атестирания се обсъждат на заседание на катедрата в присъствието на атестирания не по-късно от 14-дни преди датата на атестирането. При обсъждането се вземат предвид и оценките, препоръките и резултатите от предходното атестиране.
  • В случай, че подлежащият на атестиране преподавател не представи в срока, указан в чл. 12, ал. 2, необходимите материали или представи данни с невярно съдържание, комисията по атестиране взима решение за отрицателна атестация.

Чл. 14. В едномесечен срок от получаване на решението на комисията по атестиране, съветът на основното звено разглежда и приема резултатите от атестирането на академичния състав.

Чл. 15. Атестирането на академичния състав се извършва въз основа на самостоятелни комплексни оценки в съответствие с критериалната система по чл. 11 от настоящия правилник.

Чл. 16. Комплексните оценки са:

  1. положителна;
  2. отрицателна.

Чл. 17. От академична длъжност се освобождава лице, което е получило отрицателна оценка при две последователни атестации.

Чл. 18. (1) Комисията оценява атестирания в съответствие с критериите за атестиране.

(2) Комисията по атестиране приема с решение комплексните оценки, с предложение за:

а) запазване статута на атестирания; б) (отм. – м.10.2024 г.);

в) освобождаване от длъжност съгласно чл. 58, ал. 1, т. 6 от ЗВО и чл. 35, ал. 1, т. 3 от Закона за развитие на академичния състав в Република България.

Чл. 19. (1) (Изм. и доп. – м.10.2024 г.) Комисията по атестиране изготвя протокол за заседанието, в който задължително се вписват получените точки за всеки един от критериите по съответните приложения – научноизследователска, учебна, административна и други дейности, за всяко атестирано лице.

  • Протоколът от заседанието на комисията по атестиране се изготвя в два екземпляра и се подписва от председателя и членовете на комисията по атестиране. 
  • Председателят на комисията внася решенията в съвета на основното звено в едномесечен срок.

Чл. 20. В 7-дневен срок от заседанието, председателят на комисията по атестиране връчва на атестирания протокола от заседанието. В същия срок се изпраща копие от протокола и на ръководителя на катедрата.

Чл. 21. (1) Атестираното лице, което не е съгласно с решението на атестационната комисия, може да направи писмено възражение до ръководителя на основното звено с копие до председателя на комисията по атестиране в 7-дневен срок от връчването на протокола.

(2) Ръководителят внася за разглеждане в съвета на основното звено жалбата и становището на комисията по възражението в 14-дневен срок.

Чл. 22 Решенията на факултетния и колежанския съвет се вземат с тайно гласуване.

Чл. 23. Предложенията за освобождаване от длъжност на атестираните се обсъждат и решават от факултетния и колежанския съвет.

Чл. 24. Чрез атестиране не могат да се освобождават членове на академичния състав, които:

  1. заемат изборни   ръководно-административни     длъжности (за времето на мандата им);
  2. (доп. и изм. – м.09.2015 г.) предстои да се пенсионират, съгласно действащото законодателство, в срок от:

а) три години – за хабилитираните лица;

б) две години – за нехабилитираните лица.

Чл. 25. Решението на факултетния и колежанския съвет за освобождаване от длъжност се съобщава на атестирания в 7-дневен срок и може да се обжалва пред ректора 7-дневен срок от датата на връчването му.

Чл. 26. (1) При обжалване, ректорът може да отмени решението на факултетния  и колежанския съвет и да го върне за ново разглеждане и решаване в съответствие с нормативните изисквания.

(2) Решението по предходната алинея се взима от съвета на основното звено с явно гласуване.

Чл. 27. Атестираните лица, които получават и след обжалването "отрицателна" оценка се освобождават от длъжност по установения ред.

Чл. 28. (1) Материалите по атестирането се съхраняват в архива на комисията по атестиране.

(2) Заверено копие от протокола на съвета на основното звено се изпраща в отдел "Университетски кадри и правно обслужване" за личното трудово досие на атестираното лице.

Чл. 29. При необходимост, комисията може да поиска допълнителна информация и материали от катедрата във връзка с провежданото атестиране.

Чл. 30. Приложенията с критериите за атестиране са неразделна част от този правилник.

Чл. 31. Всички изменения и допълнения на правилника се извършват по реда на неговото приемане.



Указания за комисиите по атестиране при атестиране на главен асистент
Указания за комисиите по атестиране при атестиране на доцент и професор