Социология, антропология и науки за култура

Социален мениджмънт и публични комуникации

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по друго професионално направление  - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Философски факултет.

 Анотация

Катедра „Социология“ предлага магистърска програма „Социален мениджмънт и публични комуникации“ за специалисти и неспециалисти от хуманитарните и нехуманитарни специалности с едногодишен и двугодишен срок на обучение Обучението е на български и английски език.

Основната цел на програмата е чрез използване на различни академични методи да се изградят усет и умение за управленски и комуникационни стратегии, сравнителни анализи, експертно поведение и пр.

Завършилите магистърската програма могат да се реализират като:
- Ръководители на звена, дирекции и отдели в местната и държавната администрация;
- Управляващи и изпълнителни директори;
- Административни ръководители и ръководители в търговски дружества;
- Ръководители в бизнес услугите и административните сектори;
- Ръководители по управление на човешките ресурси;
- Ръководители в бизнес услугите и административните дейности и др.;
- Ръководители по продажби, маркетинг и развойна дейност;
- Ръководители реклама и връзки с обществеността;
- Ръководители в областта на информационните и комуникационни технологии.

Културно наследство и културен туризъм

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

І. ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ НА СПЕЦИАЛИСТА С ОБРАЗОВАТЕЛНО-КВАЛИФИКАЦИОННА СТЕПЕН МАГИСТЪР

Магистрите, завършили програмата «Културно наследство и културен туризъм» притежават  компетентности и умения за професионална творческа реализация в широкото поле на културата и туризма за превръщането на  богатото ни културно наследство, съвременна културна специфика и ценности в туристически продукт и обект на културен туризъм. Те са подготвени максимално да допринасят за откриване, внимателно експониране и въвличане на културните артефакти в сферата на културния туризъм по подходящ щадящ начин, който би съдействал за запазване на тяхната автентичност и цялост. Завършилите магистърската програма  имат изградени нагласи и експертни компетенции за работа в сферата на разширяване възможностите за културен туризъм в България, за опазването и адекватната  социализация на културното наследство. Широката им подготовка дава възможности за реализация във всички институции, занимаващи се с култура - областни и общински центрове, неправителствени организации, културни центрове, туристически агенции и пр.Те са подготвени да изпълняват управленска,  организационна и екскурзоводска дейност в сферата на културния туризъм; да изработват и ръководят проекти в сферата на културния живот и културния туризъм, да разработват нови културни маршрути, да организират културни събития и пр.

ІІ. ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПОДГОТОВКАТА НА ЗАВЪРШВАЩИТЕ МАГИСТЪРСКАТА ПРОГРАМА:

Подготовката на студентите, завършващи магистърската програма  «Културно наследство и културен туризъм» включва придобиване на  обширни  задълбочени познания  от една страна върху онези страни от материалното  и нематериално културно наследство по българските земи, които  с подходящ професионален подход  могат  да се превърнат  в атрактивен «културен продукт» - обект на културен туризъм, а от друга - познания и умения в сферата на организация и управление на културния туризъм - фактори за развитие на туризма, туристически пазари, туристическо търсене и предлагане, екскурзоводска дейност и туристическа анимация, туроператорска и турагентска дейност и пр. Те са експерти в сферата на съхраняване на културните обекти, въвлечени в културно-туристическата индустрия, за запазване на тяхната автентичност и цялост; познават онези страни от българското и европейско законодателство, свързано със  съхраняване на културното наследство, както и действащите културно-туристически практики в Европейския съюз.

Студентите  разширяват и надграждат своите познания върху възможностите за включване в сферата на културния туризъм на свидетелства за древните култури в нашите земи - на траки, прабългари и славяни, на цивилизациите от Източното Средиземноморие и съседните на България култури -  оставили видими следи в българските територии. Специално внимание се обръща на  културните паметници, свързани с богатия църковен живот - манастири, храмове, икони и други свети места като основа на Религиозния туризъм.  В обучението се включват онези  аспекти от народната култура, които биха могли да се впишат успешно в туризма. Акцентира се на традиционната обичайна и празнична система, устно народно творчество, занаяти, приложно изкуство и пр.,  знания за възрожденските художествени школи, архитектура, занаяти, облекло и т.н., както и върху  утвърдените  вече практики за превръщането на архитектурните резервати в туристическа дестинация, за организиране на панаири на занаятите, за възстановки на домашни занаяти и пр.; разглежда се ролята на визуалното изкуство и  литературата за утвърждаването на туризма и пр.  Завършилите магистърската програма са експерти в сферата на създаване на културно-туристическия продукт, в  организацията и провеждането на различните форми на  културен туризъм.

Социологически изследвания и политически маркетинг

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по друго професионално направление - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Философски факултет.

 Анотация

Катедра „Социология“ предлага магистърски програми за специалисти и неспециалисти, които са отворени към студенти от хуманитарните специалности и по-конкретно към завършилите бакалавърска степен в специалностите: социология, философия, история, етнология, културология, психология, правни науки, международни отношения и др. Основната цел на програмата „Социологически изследвания и политически маркетинг“ е чрез използване на различни академични методи и практики да се изградят знания и умения на студентите за изготвяне на анкетни карти, техния обективен и точен прочит, за задълбочени анализи върху данни, за функционирането на политическия модел на управление в България, за спецификата и основните функции на институциите в страната, за формите на местното самоуправление. Всичко това се ситуира в контекста на европейските социологически и политически практики и анализи. Чрез тази единствена по рода си магистърска програма се цели завършилите магистри да могат да се реализират като участници във взаимодействието между политически и граждански институции и организации; социолози - изследователи, участници в проекти, в работа с фондации и неформални организации, в такива области като управление, връзки с обществеността, образование, социални дейности, в различни образователни програми, както и при изготвянето на помагала за преподаване в средните училища. Запазвайки високи критерии за фундаменталност на подготовката, обучението на магистри по социология акцентира върху практически ориентираната специализирана подготовка и върху конкретното изучаване на българското общество.

Медии, продуцентство и бизнес

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно обучение за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по специалности от същото професионално направление, по специалност "Стопанско управление" в професионално направление 3.7. "Администрация и управление" и по специалности в професионално направление 8.4."Театрално и филмово изкуство" - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно/задочно обучение за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Програмата "Медии, продуцентство и бизнес" е в унисон с необходимостта от придобиване на умения за изследване въздействието на новите медийни технологии върху съществуващите бизнес модели, както и иновативния им потенциал за медийния бизнес. С програмата се цели студентите да придобият  умения, за да продуцират ефективно медии, да овладеят способности за  планиране на медийна стратегия, умения за бюджетиране, за визуално решаване на проблеми, за разбиране на принципите и теорията на графичния дизайн и др

Завършилите магистърската програма по "Медии, продуцентство и бизнес" получават задълбочена научно-теоретична, специализирана и  практико-приложна подготовка в областта на: филмовото и телевизионно продуцентство, изграждането на ефективни медии и  производството на медийни продукти (в радиото, ТВ и Интернет); графичния дизайн, визуалната комуникация и изграждането на визуална концепция за целите на бизнеса, производството на движещи се изображения; управлението и организацията на предприемаческия бизнес; цялостното планиране на стратегията на медийната организация, като се вземат предвид кампании, специални събития, както на национално, така и на международно ниво; операторството и видеопроизводството; медия маркетинга; културата и комуникациите в електронна среда; изучаване начините, по които медийните фирми и др. компании могат да се приспособят към промяната на условията за бизнес и новите начини за комуникация в бизнес среда  и др.

Умения и компетентности:

Обучението в магистърската програма "Медии, продуцентство и бизнес" осигурява  на завършилите студенти компетентности, които гарантират  успешната  професионална реализация:  комуникативност,  адекватна самооценка и оптимална саморегулация на собственото поведение в процеса на  междуличностните отношения и работа в екип;  умения  за  работа  с  модерните технологии  в  областта  на  медиите, умения за вземане на бизнес решения в различни медийни организации; способност да реагират ефективно и творчески на  променящите се пазарни условия; умения за ръководна и управленска дейност в областта на предприемаческия бизнес и медия маркетинга; способност за изграждане на медийна стратегия като неразделна част от цялостното планиране на медийната организация;   умения  за събиране,  обработка,  анализ  и  съхраняване  на  обществено  значима  информация, познания за механизмите, чрез които функционират модерните медии; работа в областта на графичния дизайн, практикуване и упражняване на визуална грамотност; самостоятелна работа в областта на видеозаснемането, монтажа, фотографията.

Професионална квалификация: Магистър по Медии, продуцентство и бизнес, специалност "Култура и медии".

Предлага се и студентска мобилност по Еразъм-Сократ.

Дипломиране: Покриване на необходимия брой кредити и защита на магистърска теза.

Професионална реализация: Завършилите  магистърската програма се реализират като:  специалисти и продуценти в областта на медийния бизнес; специалисти в областта на видео производството; блогъри, редактори, репортери; експерти в областта на средствата за масова комуникация; специалисти в областта на маркетинга и рекламата в медиите; анализатори,  контент провайдъри и др. специалисти  в онлайн медиите; графични дизайнери; специалисти в областта на производството на видео и фотографски изображения; специалисти за работа в социалните медии и др.

Интернет, нови медии и култура

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по други професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Специалистът, завършил  магистърската програма  "Интернет, нови медии и култура", получава образователно-квалификационна степен "магистър" с професионална квалификация по "Интернет култура". Той е подготвен за реализация в области, изискващи съответното образование, като: 
а) специалисти в областта на новата медийна култура; 
б) социолози и психолози в областта на интернет комуникацията и медиакултурата;
в) изследователи в областта на дигиталното пространство, на виртуалната култура и информационното общество;
г) PR  модератори;
д) специалисти в областта на е-маркетинга и интерактивната реклама;
е) анализатори,  контент провайдъри и др. специалисти, свързани с работа в Мрежата;
ж) специалисти за работа в сферата на е-туризма;
з) преподаватели в курсове по виртуално образование и Интернет комуникация.
Магистрите с професионална квалификация  "Интернет култура" притежават компетенции:
а) за ориентация в модерната проблематика на информационното общество и интернет култура;
б) за критически дебати около новите медии и информационни технологии;
в) за интерпретация и емпирично изследване на социокултурните пластове в новата информационна среда;
г) за прилагане на практически овладените знания и умения в различни сфери на социализация и творчество в новата комуникационна среда;
д) за адаптивност в съответствие с динамиката на промените в професионалната реализация на културолога;
е) за творческо приложение на съвременните идеи и тенденции в областта на интернет комуникацията и медиакултурата;
ж) за перманентно самообразование и усъвършенстване на професионалната си  подготовка; 
з) за самостоятелна научно-изследователска дейност в дигиталното пространство, професионална работа  в областта на интернет пространството и новата медийна култура;
и) за работа в Интернет и другите нови средства за комуникация при създаване и представяне на хуманитарно съдържание.

Социология и антропология на религията

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионално направление - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по друго професионално направление - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Философски факултет.

 Анотация

Катедра „Социология“ предлага магистърски програми за специалисти и неспециалисти, които са отворени към студенти от хуманитарните специалности и по-конкретно към завършилите бакалавърска степен в специалностите: социология, философия, история, етнология, културология, психология, правни науки, международни отношения и др. Основната цел на програмата е чрез използване на различни академични методи да се помогне на студентите да изградят усет и умение за сравнителен анализ, експертно поведение в диалог между различните религии. Дисциплините в магистърската програма „Социология и антропология на религията“ изследват ролята на религията в човешките общества, както и различните пътища по които хората в историческото си развитие са търсили и търсят смисъл на своето съществуване.

Основните акценти в програмата са:

  • изграждане на усет и умения за сравнителен анализ на специфични религиозни феномени чрез използване на различни методи на изследване на връзките между религията и другите хуманитарни науки - социология, философия, психология, етнология, антропология и т.н.
  • прилагане на подход, който приема съществуването на различни религии и милиони вярващи. Този подход е предназначен да подобри разбирането на религията, а не да подкрепя или да отхвърля религиозната вяра или различни религиозни култове.

Завършилите магистърската програма „Социология и антропология на религията“ могат да се реализират като активни участници в процесите на осъществяването на взаимодействие между религиозни и граждански институции по линията на образователни програми и сравнителни анализи, както и в областта на научноизследователската работа, изготвянето на помагала за преподаване в средните училища и като консултанти в сферата на управлението, връзки с обществеността, образование.