Педагогика на обучението по

Физическо възпитание и спорт

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовна/задочна, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по специалности от професионално направление 1.2. Педагогика и 1.3.Педагогика на обучението по ...(без „Физическо възпитание и спорт”).. и от други професионални направления с придобита квалификация “учител” - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Обучението в магистърска програма по "Физическо възпитание и спорт" подготвя специалисти с образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност за пълноценна реализация в различните звена и степени на образователната система в Република България.

Подготовката на студента в магистърската програма по "Физическо възпитание и спорт" осигурява овладяването на основните концепции, отношения и знания  и практически умения, както и:

  • Общонаучна и педагогическа подготовка;
  • Обща подготовка по медико-биологични науки;
  • Специална теоретико-методическа подготовка;
  • Методико-практическа подготовка
  • Специализираща методико-практическа подготовка

Професионални компетенции - в пряката си професионална дейност завършилите ОКС "Магистър" са способни да:

  • планират професионално, да организират, да анализират и да управляват учебната, тренировъчната и спортно-състезателна дейност на учениците от всички степети на средното училище и в другите (извънурочни) форми  на занимания с физически уражнения и спорт, спортни секции, училищни състезания, туристически походи и др.
  • демонстрират елементите от техниката на видовете спорт, които са регламентирани от основните и допълнителните ядра по учебни програми за различните образователни степени; като се съобразяват с конкретните условия на училището, където работят  в съответствие с традиците на физическото възпитание и спорта в региона.
  • подбират правилно средствата и методите на обучение и тренировка, обема и интензивността на натоварването, като ги съобразяват с възрастово-половите особености на учениците;
  • обработнат и да анализират резултатите от контрола на показателите, които определят нивото на физическата дееспособност и да информират родителите и педагогическия колектив за положителните промени и негативни тенденции;
  • осъществяват профилактична практическа дейност за ограничаване на спортния травматизъм и да оказват адекватна долекарска помощ в случай на инциденти;
  • прилагат мултипрофесионален подход в работата си и при работа в екип;

Спортна подготовка - При­те­жа­ват уме­ния от спор­то­ве­те - лека атлетика, гимнастика, спортни игри, те­нис, те­нис на ма­са, фи­т­нес и бо­ди­бил­динг и  др, включени в учебните програми на СОУ. Специализирана по­д­го­то­в­ка /учебен курс/ по спор­то­ве­те - ски, во­д­ни спор­то­ве, ори­ен­ти­ра­не, ту­ри­зъм и ла­гер­но де­ло, ко­и­то на­ми­рат мя­с­то в из­вън­к­ла­с­ни фор­ми на фи­зи­че­с­ко­то въз­пи­та­ние.

Обучението по специалността е с продължителност 2 години (4 семестъра). Учебният план е с общ хорариум аудиторна заетост 1140 ч. и дава общо 120 ЕСТS кредита, разпределени поравно за всеки от четирите семестъра в съответствие с държавните изисквания (чл. 44а от Закона за изменение и допълнение на ЗВО - ДВ бр. 48/04.06.2004 г. и Наредба № 21 от 30.09.2004 г. за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища - ДВ, бр. 89 / 12.10.2004 г.).

Кариерно развитие и предприемачество

 Форма на обучение / Информационен пакет

  • редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ по специалностите „Техника, технологии и предприемачество“ и „Техника и технологии“ от професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по... - 2 семестъра - Информационен пакет
  • редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ по специалност от друго професионално направление - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 рограмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 ООбучението се извършва от Технически факултет.

 Анотация

Магистърската програма "Кариерно развитие и предприемачество" има за цел да задоволи  нарастващите потребности  на обществото, образователните институции и бизнеса от високо квалифицирани специалисти от областта на кариерното развитие, предприемачеството и предприемаческото обучение.

Разработената концепция и учебна документация е в  съответствие с актуалните потребности и тенденции на пазара на труда,  свързани с търсенето на висококвалифицирани специалисти, способни да реализират във висока степен на самостоятелност и отговорност своите знания, умения, лични и професионални компетентности. Те са в синхрон с изискванията на обвързаните с програмата професионалните длъжности, включени в Националната класификация на професиите и длъжностите в Р България.

Магистърската програма е бинарна в съдържателно отношение - интегриращо свързва кариерното развитие на личността с обучението й по предприемачество като доказана фирмена, образователна и личностно-поведенческа практика. Целеположен е специалист, работещ в активно променяща се среда, компетентен да интегрира   традиционни и алтернативни в  целевото, съдържателното и технологичното отношение консултантски и мениджърски функции и аспекти на кариерното развитие и предприемачеството.

Програмата е концептуирана така, че да отчита международния опит като същевременно се съобразява с националните реалности и тенденции в подготовката на подобни интегрални висококвалифицирани специалисти.

Учебната документация е разработена съобразно държавните изисквания за обучение в  ОКС "магистър" и изискванията на Закона за висше образование и Националната квалификационна рамка на Република България.

Съдържанието на обучението по магистърската програма е научно-теоретично и приложно по характер. Свързано е с изграждането на основните групи професионални способности, изграждащи базиса, инвариативността и вариативността на професионалните компетентности на студентите-магистри - умения за извършване на научноприложна изследователска дейност; диагностична, консултантска и методическа дейност; комуникационна, информационна и управленческа дейност; работа с документация; изграждане на ефективен индивидуален и групов работен стил.

Студентите развиват своите знания, умения,  лични и професионални компетентности чрез системна и надграждаща се академична и практическа подготовка, включваща учебни дисциплини и практикуми, съответстващи на бинарността, интегралността и специфичността на придобиваната професионална квалификация.

Процесът на обучение по магистърската програма гарантира усвояването на учебното съдържание и развитието на знанията, уменията, личните и професионалните компетентности на студентите. Процесът на обучение включва използването на съвременни лекционни, практически, интерактивни и тренинг форми, методи и подходи на преподаване и учене, като в същото време подготовката на студентите-магистри е ориентирана към активизиране на собствените им образователни възможности.

Дипломирането по магистърската програма "Кариерно развитие и предприемачество" завършва с Държавен теоретичен изпит или Защита на дипломна работа.

Образователна мобилност и международна сравнимост на придобитите знания, умения и компетентности.

В съдържателен и организационен аспект обучението по магистърската програма "Кариерно развитие и предприемачество", внедрената кредитна система и системата по качество на обучението в ЮЗУ "Неофит Рилски"- Благоевград позволяват на подготвените магистри да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда на национално и международно равнище в рамките на формалната и неформалната сфера,  в сферата на кариерното консултиране и менажиране на предприемаческо обучение. Завършилите магистри имат право да повишават квалификацията си във всички продължаващи форми на висшето образование в Р България и в чужбина.

Квалификация и кариерно развитие на специалистите, зъвършили магистърската програма

Завършилите магистърската програма "Кариерно развитие и предприемачество" получават диплома за висше образование по ОКС "магистър" с професионална квалификация "Педагог, кариерен консултант и организатор на предприемаческо обучение".

Дипломираните магистри имат необходимата подготовка за професионална реализация в сферите на образованието и стопанската дейност като:

  • преподаватели в национални и регионални професионални обучаващи институции, курсове и програми, свързани с квалификацията на учащи, както и с квалификацията и преквалификацията на работещи или безработни;
  • кариерни консултанти в системата на формалното и неформалното продължаващо професионално обучение;
  • кариерни консултанти и организатори на предприемаческо обучение в рамките на формалното общообразователно и професионално училище, колежи и висши училища, както и такива в алтернативните форми на неформалното образование;
  • експерт-оценители на проекти, курсове и програми за кариерно развитие  и предприемаческо обучение в сферата на фирмено продължаващо професионално обучение;
  • автори и мениджъри на образователни проекти и ръководители на екипи от областта на кариерното развитие на личността и обучението по предприемачество в сферата на формалното, неформалното и фирменото продължаващо професионално обучение;

Дипломираните магистри по програмата имат възможност да:

  • специализират в различни форми за следдипломна квалификация и продължаващо обучение;
  • продължат образованието си в ОКС "доктор".

Технологии на обучението по математика и информатика

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно за завършили: специалност „Математика и информатика” или специалност „Физика и математика“ с допълнителна следдипломна квалификация „Учител по информатика“ или специалностите „Математика“, „Приложна математика“ или „Информатика“ с допълнителна следдипломна квалификация „Учител по математика“ и „Учител по информатика“ - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно за притежаващите ОКС „Бакалавър” или „Магистър” по всички останали професионални направления - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Природо-математически факултет.

 Анотация

I. Изисквания към професионалните качества и компетенции на приеманите студенти

В магистърската програма "Технологии на обучението по математика и информатика" се приемат студенти, завършили специалности:

  • "Математика и информатика" с образователно-квалификационна степен "Бакалавър";
  • "Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии";
  • "Физика и математика" с образователно-квалификационна степен "Бакалавър" с допълнителна следдипломна квалификация "Учител по информатика" или "Учител по информатика и информационни технологии";
  • "Математика" или "Приложна математика" с педагогическа правоспособност и допълнителна следдипломна квалификация "Учител по информатика" или "Учител по информатика и информационни технологии";
  • "Информатика" със следдипломна квалификация "Учител по математика".

II. Изисквания към професионалните качества и компетенции на завършилите специалността

В процеса на обучението в магистърската програма "Технологии на обучението по математика и информатика" се надграждат и разширяват компетенциите на студентите, бъдещи учители по математика, по информатика и по информационни технологии в съответствие с тенденциите в развитието на учебните програми по предметите, изучавани в средното училище и в синхрон със стратегията на Европейската комисия за преосмисляне на образованието от 2012 г. и рамката за квалификация на учителите в областта на информационните и комуникационни технологии на ЮНЕСКО. Студентите получават и задълбочени компетенции в областта на:

  • съвременните методи и технологии за педагогически изследвания;
  • електронното обучение;
  • използването на специализиран софтуер за обучение по математика и информатика.

По този начин у тях се формират афинитет и способности за самостоятелна научно-изследователска работа по методика на обучението по математика, информатика и информационни технологии в училище. Получената подготовка осигурява сериозна основа за продължаване обучението на студентите в образователната и научна степен "Доктор" в същото професионална направление.

III. Изисквания към подготовката на завършващите специалността Завършилите специалността ще могат:

  • да прилагат на практика получените знания в своята професия;
  • да ползват и прилагат компетентно фундаментални знания от областта на математиката, информатиката и информационните технологии;
  • за владеят и прилагат съвременните образователни технологии;
  • да прилагат информационните технологии в учебния процес;
  • да провеждат самостоятелно научно-изследователска дейност, да моделират реални процеси и създават компютърни приложения за подпомагане на обучението;
  • да провеждат педагогически експерименти.

Специалистът, завършил магистърската програма "Технологии на обучението по математика и информатика", има право да работи като:

  • учител по математика, по информатика и по информационни технологии;
  • ръководител компютърни кабинети в училище;
  • системен администратор в образователна институция;
  • преподавател в областта на математиката, информатиката и информационните технологии в корпоративни центрове за обучение и центрове за професионално обучение;
  • методик или експерт по математика, информатика или информационни технологии към РИО и МОН;
  • проектант на електронни учебни материали;
  • консултант по приложение на информационните технологии в обучението;
  • специалист по математика;
  • специалист по информатика и информационни технологии.

Квалификационната характеристика на магистърската програма "Технологии на обучението по математика и информатика" за образователно-квалификационна степен "Магистър" с професионална квалификация "Учител по математика, по информатика и по информационни технологии" е основен документ, който определя разработването на учебния план и учебните програми. Тя е съобразена със Закона за висшето образование, с държавните изисквания за специалността и с Правилниците на ЮЗУ "Неофит Рилски".

Педагогика и социален формат на изобразителните изкуства

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно, за притежаващите ОКС „бакалавър” по специалност Педагогика на обучението по изобразително изкуство (за завършилите бакалавърска степен в "Педагогика на обучението по..." се предвижда прием след събеседване с кандидатите) - 2 семестъра - Информационен пакет

редовно, за притежаващите ОКС „бакалавър” или „магистър” по друго професионално направление - 4 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година..

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Чрез обучението си в тази програма студентите се запознават с приложението на изобразителните изкуства в ползотворен и съвременен социален формат. Бакалавърска степен в специалността ПОИИ е добра основа и служи  за връзка  между чистото практикуване на изобразителните изкуства и нуждата от внедряването им в социална среда.

Целта на обучението по магистърската програма е студентите да притежават знания и способности за ориентация в съвременното изкуство; да имат творчески подход и адаптивност при създаването и разработването на програми за работа с изкуства, както в преподавателската си дейност в общообразователното училище, така и в различни социални сфери; да могат д използват съвременни медии и технологии за осъществяване на проекти; да имат изградени компетенции за ролята на учителя и образованието в рамките на Европейския Съюз; да бъдат подготвени за ориентиране и свързване на професионалните им проекти с Европейските програми за развитие и подпомагане, както в областта на изкуствата, образованието и в социалната област.

Завършилите  притежават  компетенция на УЧИТЕЛ- ХУДОЖНИК и могат да се реализират в областта на :

- педагогиката на изобразителните изкуства / в по-висока степен от бакалаври/;

- висококвалифицирани специалисти в най-интензивните области на социално натоварване- работа с деца,  създаване на арт програми за деца в неравностойно положение , деца със специални образователни  потребности;

- специалисти - културни медиатори;

- арт терапевти и арт аниматори;

- специалисти , развиващи своя  творческа кариера;

- специалисти в областта на визуалните пространства и междукултурния диалог.

В процеса на обучение в магистърската програма студентите задълбочават основните си познания в областта на изобразителните и визуалните изкуства и ги превръщат в професионални умения за социални практики.

В структурата на учебния процес задължителните учебни дисциплини дават нужната професионална основа в адекватен на съвременните тенденции обхват, а специализацията на студентите се постига чрез избора на избираема дисциплина.

Спортна анимация в училище

 Форма на обучение / Информационен пакет

Редовно, за придобилите ОКС „Бакалавър” по същата специалност –2 семестъра – Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Магистърската програма осигурява задълбочена, специализирана подготовка на студентите, насочена към реализацията  им  като учители по физическо възпитание и спорт.

Академични стандарти на магистърската програма:

  • Магистърската програма е създадена в отговор на съвременните изисквания, заложени в Държавния образователен стандарт за профилирана подготовка, съобразно Наредба №7 от 11 август 2016 г. за профилирана подготовка на Министерството на образованието и науката, обнародвана в ДВ. бр.67 от 26 август 2016 г. Необходимостта от тази магистърска програма е свързана с професионалната квалификация на специалисти, които да преподават Модул „Спортна анимация“ във втори гимназиален етап - ХІ и ХІІ клас, на Средното училище. Специалността изисква учителите по физическо възпитание и спорт да притежават необходимите знания, умения и компетентности относно спортната анимация като вид дейност и туристически продукт.
  • Включените учебни дисциплини в магистърска програма „Спортна анимация в училище“ позволяват придобиването на теоретични знания и практически умения за организиране и провеждане на разнообразна спортна, спортно-развлекателна и спортно-рекреационна дейност с различни възрастови групи лица.
  • Придобиване на практически уменияза организиране и провеждане на занимания, състезания, игри, забави, спортни празници, демонстрации и други.
  • Придобиване на компетенцииза взаимодействие с различни по възрасти функционални възможности хора, с различно ниво на общите / естествено-приложни/ и специфични спортни, танцови и други двигателни умения.

Предназначение на магистърската програма

Предназначена е за студенти, завършили бакалавърска степен   в специалност от професионални направление:

1.3. Педагогика на обучението по.....(Физичско възпитание и спорт)

Музикално възпитание и обучение

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионално направление  - 2 семестъра - Информационен пакет

 
 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по изкуствата.

 Анотация

Специалистите с образователно-квалификационна степен "магистър по Музикално възпитание и обучение" се подготвят за реализация в различните звена и степени на образователната система като: учител по музика в общообразователното училище (начален, среден и горен курс) и в паралелките с разширено изучаване на музика; музикален ръководител в предучилищни заведения; ръководител на вокални и оркестрови формации; фолклорни състави; директор на учебни заведения; експерт по музика.

Учебният план на специалистите с образователна степен "магистър" по Музикално възпитание и обучение включва: изучаване на системи за музикално възпитание и обучение, утвърдили се в световната музикална практика; усвояване на знания от областта на специалната педагогика; усвояването на определени педагогически и музикални умения при ръководство на вокални и инструментални формации в различни стилове и жанрове в музиката.

Избираемият комплекс от дисциплини дава възможност на обучаваните по специалността Музикално възпитание и обучение "магистърска" програма да получат компетентност да преподават музикално-теоретични дисциплини в специализирани музикални училища, колежи и висши училища по музика.