Психология

Педагогическа и възрастова психология

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно/самостоятелна подготовка - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

Обучението се извършва от Философски факултет.

 Анотация

Докторската програма по „Педагогическа и възрастова психология“ има за цел да въведе бъдещите изследователи в педагогическата практика и теорията за развитието на децата, юношите и възрастните. Програмата дава възможност на докторантите да приложат на практика научната теория в сферата на образованието, културното многообразие, физическото и психическо развитие, грамотността, академичните постижения, познавателните процеси, насърчаването и развитието на междуличностните и междугруповите отношения, превенцията на риска в живота на децата и юношите, емоционалното, моралното и когнитивното развитие. Докторантите, обучаващи се в програмата усвояват професионални знания и умения за диагностика на индивидуално и групово равнище, в контекста на педагогическата система и индивидуална и групова диагностика в различните възрастови периоди от раждането до старостта. 

В процеса на обучение докторантите ще се запознаят с основните методи за оценка и интервенция на деца със специални образователни потребности, ще усвоят изследователската методология на професионалната практика, и ще развият индивидуални и професионални умения за решаване на проблеми. Индивидуалният план на обучение включва изучаване на дисциплини  в обсега на педагогическата, възрастовата и общата психология. В допълнение към образователния процес, докторантите ще развият  умения за индивидуална оценка и превенция на децата и учениците; за работа със семейства и учители и възпитатели. Докторантите имат възможност да представят емпирични доказателства за езиковото развитие, когнитивното развитие, социалното и нравствено развитие, педагогическото развитие на индивидуално и групово равнище, които активно да защитят в дисертационната си разработка.

Завършилите докторската програма и защитили успешно дисертационен труд пред научно жури, придобиват образователната и научна степен „доктор“ в ПН 3.2. Психология и професионално се утвърждават в широк спектър на реализация като преподаватели, изследователи, лектори и консултанти, педагогически психолози в училище или образователни институции; детски психолози; водещи в тренингови програми, експерти в неправителствени организации; служители в министерството на образованието, социалното министерство, министерство на младежта и спорта.

Трудова и организационна психология

 Форма на обучение / Информационен пакет

редовно/задочно/самостоятелна подготовка - Информационен пакет

 Акредитация

Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО.

 Обучение

Обучението се извършва от Философски факултет.

 Анотация

Докторската програма по „Трудова и организационна психология“ обхваща разнообразни аспекти на индивидуалното и групово функциониране на работното място. Програмата включва научни области като набиране и подбор, обучение, коучинг, екипна и групова динамика, лидерски стилове и поведение, професионално здраве и благополучие на работното място, организационно развитие и промяна, както и планиране на трудовата дейност. Индивидуалният план на обучение осигурява уникална комбинация от теория, изследвания и практика и предоставя професионално и модерно обучение на научно-теоретичен и приложно-практически набор от умения и процедури, необходими за ефективното реализиране на практикуващите трудови психолози и организационни консултанти.

Програмата цели придобиване на знания и разбиране на теорията и изследванията на трудовата и организационната психология и развиване на академични, изследователски и комуникационни умения, включващи: 1) Систематично разбиране на индивидуалните психологически особености на хората в работните организации; 2) Задълбочено разбиране на теоретичните перспективи на ключовите области на знанието на трудовата и организационната психология; 3) Систематично разбиране на ключовите дейности, включени в обучението, подбора, коучинга, проектирането на работата, развитието на лидерството, груповата и екипната динамика, организационното развитие и промяната и проблемите, свързани с професионалното здраве, благополучие и удовлетвореност от труда; 4) Знания и разбиране за това как да се провеждат приложни психологически изследвания и как да се представят получените резултати както на академичната, така и на широката аудитория; 5) Разбиране за това как теорията и знанията по трудова и организационна психология се прилагат в практически условия; 6) Задълбочено познаване на основните характеристики на редица методологични подходи и техники за оценка, използвани в съвременните социално-икономически условия.

Завършилите докторската програма и защитили успешно дисертационен труд пред научно жури, придобиват образователната и научна степен „доктор“ в ПН 3.2. Психология и професионално се реализират като преподаватели, изследователи, лектори и консултанти, експерти във фирми и производствени предприятия; трудови психотерапевти; служители във ведомства, които планират, организират, ръководят и оценяват трудово - производствената дейност на национално и регионално равнище.