Форма на обучение / Информационен пакет |
редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър":
- в професионално направление 1.2. Педагогика;
- в професионално направление 1.3. Педагогика на обучението;
- в професионални направления с професионална квалификация „учител“
- 2 семестъра - Информационен пакет
Акредитация |
Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучение |
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Анотация |
Основната цел на магистърската програма е да се подготвят нов тип учители, които да работят в условията на постмодерността, която задава и новите парадигми във философията на образованието в мултикултурност:
- образованието да се основава на множество различни ценности;
- предоставяното знание да е резултат от ценности и култури, да е динамично;
- да има различни образования, а не само модификация на господстващата тенденция;
- образованието е индивидуално и то е "пространство", в което всеки търси и намира своята "образователна траектория";
- образованието да задоволява нуждите на разнообразни групи и индивиди, т.е "да няма център";
- обучението да е последователно, демократично и диалогично; ценностите и интересите на учениците и богатството на техния опит да са достъпни за децата/учениците и учителя.
- ролята на учителя не е да доминира и налага решения, а да предлага, сравнява и убеждава.
- постмодерната педагогика е педагогика на различията - тя е основана на различни етически дискурси, тя е педагогика на специфичното;
- обединяването на тези дискурси е борбата против неравенството, несправедливостта и за разширяване на основните човешки права.
Подготовката на специалиста "Магистър по интеркултурно образование" осигурява овладяването освен на педагогически, но и на интеркултурни компетентности, които ще позволят учителя да е по-ефективен в култури, различна от неговата собствена.
- Способност за облекчаване на обучението в познавателната, емоционалната и поведенческата област в условията на мултикултурна среда;
- Знания за интеркултурността – същност, културни недоразумения и конфликти, фактори за ефективни интеркултурни взаимодействия; модели за оценка потребностите на децата/учениците, проблемите на различията;
- Широк набор от педагогически стратегии за работа с децата/учениците и родителите от малцинствата;
- Познания за етнокултурната специфика и културната идентичност на децата/учениците;
- Възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми и учебни документации при работата в мултикултурна среда; Без да се варира в основните принципи, да се варира в съдържанието и особено в методите и инструментариума на обучение;
- Отношения на: чувствителност към "другия" и "другата култура", толерантност към двусмислеността, която е по-голяма при мултикултурните групи; поддържане на персонална културна идентичност; търпение; междуличностна комуникация, интерес към децата/учениците и тяхната култура; откритост към техните проблеми и отвореност за "другата" култура;
Характеристики на интеркултурните компетентности на учителя, които ще бъдат цел на подготовката му:
- Самосъзнание и себеразбиране: осъзнаване на собствени предразсъдъци, нагласи и стереотипи, културни ценности и норми;
- Културно съзнание и разбиране ценностите и нормите на децата/учениците, без отрицателна нагласа; уважение към различията;
- Социална чувствителност и отговорност; стремеж към увеличаване интеркултурното разбиране между хората; грижа за спазване на човешките права;
- Използване на културно чувствителни педагогически технологии и стратегии при организацията на взаимодействието с децата/учениците.
Изграждане у специалиста-педагог по интеркултурно образование на определени специфични умения и компетентности:
- да формира базови социални качества у децата/учениците - за изслушване и разбиране на разсъжденията на другите; за ясно изразяване на мислите; за свободно участие в дискусиите; за приемане на чужди аргументи и промяна на гледната точка;
- да формира у децата/учениците основни техники на учене, на наблюдение, слушане, разбиране, комуникиране, техники за работа в групи;
- да организира проактивна образователна среда, която стимулира работа в екип, интеркултурен обмен и диалог със семейството и общността.