Форма на обучение / Информационен пакет

 редовно/задочно, за придобилите ОКС “бакалавър” или ОКС "магистър":

- в професионално направление 1.2. Педагогика;

- в професионално направление 1.3. Педагогика на обучението;

- в професионални направления с професионална квалификация „учител“  

- 2 семестъра - Информационен пакет

 Акредитация

 Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.

 Обучение

 Обучението се извършва от Факултет по педагогика.

 Анотация

Основната цел на магистърската програма е да се подготвят нов тип учители, които да работят в условията на постмодерността, която задава и новите парадигми във философията на образованието в мултикултурност:

  • образованието да се основава на множество различни ценности;
  • предоставяното знание да е резултат от ценности и култури, да е динамично;
  • да има различни образования, а не само модификация на господстващата тенденция;
  • образованието е индивидуално и то е "пространство", в което всеки търси и намира своята "образователна траектория";
  • образованието да задоволява нуждите на разнообразни групи и индивиди, т.е "да няма център";
  • обучението да е последователно, демократично и диалогично; ценностите и интересите на учениците и богатството на техния опит да са достъпни за децата/учениците и учителя.
  • ролята на учителя не е да доминира и налага решения, а да предлага, сравнява и убеждава.
  • постмодерната педагогика е педагогика на различията - тя е основана на различни етически дискурси, тя е педагогика на специфичното;
  • обединяването на тези дискурси е борбата против неравенството, несправедливостта и за разширяване на основните човешки права.

Подготовката на специалиста "Магистър по интеркултурно образование" осигурява овладяването освен на педагогически, но и на интеркултурни компетентности, които ще позволят учителя да е по-ефективен в култури, различна от неговата собствена.

  • Способност за облекчаване на обучението в познавателната, емоционалната и поведенческата област в условията на мултикултурна среда;
  • Знания за интеркултурността – същност, културни недоразумения и конфликти, фактори за ефективни интеркултурни взаимодействия; модели за оценка потребностите на децата/учениците, проблемите на различията;
  • Широк набор от педагогически стратегии за работа с децата/учениците и родителите от малцинствата;
  • Познания за етнокултурната специфика и културната идентичност на децата/учениците;
  • Възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми и учебни документации при работата в мултикултурна среда; Без да се варира в основните принципи, да се варира в съдържанието и особено в методите и инструментариума на обучение;
  • Отношения на: чувствителност към "другия" и "другата култура", толерантност към двусмислеността, която е по-голяма при мултикултурните групи; поддържане на персонална културна идентичност; търпение; междуличностна комуникация, интерес към децата/учениците и тяхната култура; откритост към техните проблеми и отвореност за "другата" култура;

Характеристики на интеркултурните компетентности на учителя, които ще бъдат цел на подготовката му:

- Самосъзнание и себеразбиране: осъзнаване на собствени предразсъдъци, нагласи и стереотипи, културни ценности и норми;

- Културно съзнание и разбиране ценностите и нормите на децата/учениците, без отрицателна нагласа; уважение към различията;

- Социална чувствителност и отговорност; стремеж към увеличаване интеркултурното разбиране между хората; грижа за спазване на човешките права;

- Използване на културно чувствителни педагогически технологии и стратегии при организацията на взаимодействието с децата/учениците.

Изграждане у специалиста-педагог по интеркултурно образование на определени специфични умения и компетентности:

  • да формира базови социални качества у децата/учениците - за изслушване и разбиране на разсъжденията на другите; за ясно изразяване на мислите; за свободно участие в дискусиите; за приемане на чужди аргументи и промяна на гледната точка;
  • да формира у децата/учениците основни техники на учене, на наблюдение, слушане, разбиране, комуникиране, техники за работа в групи;
  • да организира проактивна образователна среда, която стимулира работа в екип, интеркултурен обмен и диалог със семейството и общността.