Форма на обучение / Информационен пакет |
Редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по същото професионална направление 1.2. Педагогика: специалност „Специална педагогика“, специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика", специалност "Началнаучилищна педагогика с чужд език", специалност „Предучилищна и начална педагогика с чужд език“ - 2 семестъра - Информационен пакет
Редовно/задочно, за притежаващи ОКС „бакалавър“ или „магистър“ по професионално направление 1.2. Педагогика: специалност „Социална педагогика“ и специалност „Педагогика и образователен мениджмънт“ и от други професионални направления с придобита квалификация „учител“- 4 семестъра - Информационен пакет
regular study in English 3 terms - Информационен пакет
regular study in English 4 terms - Информационен пакет
Акредитация |
Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучение |
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Анотация |
Магистърската програма по Специална педагогика на Югозападния университет "Неофит Рилски" подготвя бъдещите учители за пълноценна професионална реализация, като насърчава своите магистри да поемат водеща роля в специалното образование, да провеждат и да участват активно в педагогически проучвания. Магистърската програма по Специална педагогика на ЮЗУ "Н. Рилски" се отличава с висока репутация сред педагогическите среди на местно и национално ниво.
Учебният план и учебните програми на специалност "Специална педагогика" са разработени съобразно приетите стандарти в областта на професионалната подготовка на специални педагози и ресурсни учители у нас и отговарят на изискванията на Закона за висшето образование.
Обучението по специалността е с продължителност 2 или 4 семестъра. В структурно отношение специалността включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини.
Задължителни учебни дисциплини - гарантират придобиването на фундаментална общотеоретична и специализираща подготовка по специалността. Това се постига чрез овладяването на знания от различни научни области (педагогика, психология, медицина) и на знания с интегративен и интердисциплинарен характер.
Избираеми учебни дисциплини - осигуряват разширяване и надграждане на общотеоретичната и специализиращата подготовка по специалността. Чрез тях се допълват и конкретизират знанията и компетентностите, придобити по задължителните учебни предмети.
Задължителните и избираемите учебни дисциплини са в съотношение 70,6 % : 29,4%.
Факултативни учебни дисциплини дават възможност за получаване на знания и умения от различни научни области в съответствие с интересите на студентите.
Студентите се дипломират след полагане на държавен изпит или защита на дипломна работа, за което придобиват 10 кредита (чл. 10 на Наредба № 21 от 30.09.2004 г.).
Целта на обучението в магистърска степен на специалност "Специална педагогика" е да подготви квалифицирани специалисти, които компетентно да могат да се реализират в работни области, свързани със проблемите на специалната педагогика.
Образователна мобилност и международна сравнимост на придобитите компетенции.
Съдържанието на учебния план, организацията на обучението, въведената кредитна система и система по качество на образованието позволяват на подготвяните специалисти да бъдат конкурентоспособни на пазара на специалисти в страната, успешно да работят и да продължават образованието си по специалността у нас и в чужбина.
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ
Образователната степен на ниво магистър в областта на специалната педагогика е съществена част от българската образователната система. Дипломираните магистри специални педагози на ЮЗУ "Н. Рилски" заемат ключови позиции в образователните институции в страната като специални и ресурсни учители.
Студентите, успешно завършили обучението по специалност "Специална педагогика" с образователно-квалификационна степен "магистър", придобиват професионална квалификация "специален педагог". Те са подготвени да оказват образователна, експертна, консултантска и организационна дейност с лица с различни по степен и вид специални потребности; да ръководят педагогическия процес и педагогическото взаимодействие с децата и учениците, техните родители и близки, както и със специалистите, с които работят в екип, за постигане в най-висока степен развитие на индивидуалните дадености на всяко лице.
Подготвени са за експертна дейност:
- в комисии за комплексно педагогическо оценяване и подбор на ДСОП за специализирано или интегрирано обучение;
- в регионалните инспекторати по образование по въпросите, свързани със специални образователни потребности и поведенчески отклонения на децата;
- общинските комисии за закрила на детето;
- в общински отдел "Образование";
Могат да бъдат консултанти в правителствени, неправителствени институции и сдружения на самите лица с отклонения в развитието.