Правилник за атестиране на академичния състав

(Приет с решение на Академичния съвет, Протокол № 2 от 21.12.2011 г.)

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) Настоящият правилник определя реда и начина на атестиране на академичния състав на Университета в съответствие с действащото законодателство.

Чл. 2 Атестирането има за цел:

  1. повишаване качеството и ефективността на учебно-преподавателската, научноизследователската, художественотворческата, научно-организационната, спортно-състезателната и други дейности в Университета;
  2. оценка на постиженията, професионалните умения и приноса на атестирания в съответствие със заеманата от него научна длъжност с оглед осигуряването на ефективно използване на академичния състав на ЮЗУ „Неофит Рилски“;
  3. оценка на резултатите от направените препоръки при предшестващото атестиране, отнасящи се до повишаване на квалификацията, творческата и деловата активност на атестирания, до неговата преквалификация, участие в учебния и в изследователския процес;
  4. подобряване на подбора, квалификацията и професионалното израстване на кадрите;
  5. стимулиране развитието на членовете на академичния състав и освобождаване на тези, които изостават от своето научно развитие и нямат принос в изследванията и учебната дейност.

Чл. 3. На атестиране подлежат:

  1. главни асистенти;
  2. преподаватели, ст. преподаватели;
  3. доценти;
  4. професори.

Чл. 4. Не се атестират до изтичането на мандата, за който са избрани, или до освобождаването им:

  1. ректорът и заместник-ректорите;
  2. деканите и заместник-деканите;
  3. директорът на колежа и заместник-директорите;
  4. ръководителите на катедри.

Чл. 5. (1) Членовете на академичния състав се атестират в следните срокове:

  1. Нехабилитираните лица – веднъж на три години.
  2. Хабилитираните лица – веднъж на пет години.

Чл. 6. (1) Изменения в сроковете за атестиране настъпват в следните случаи:

  1. При повишаване в академична длъжност, както и при получаване на образователна и научна степен „доктор“ и научна степен „доктор на науките“, тече нов срок за атестиране, считано от датата на придобиването на съответната научна степен или академична длъжност;
  2. При отсъствие от работа по болест повече от една година в течение на две последователни календарни години;
  3. При отпуск по бременност и майчинство;
  4. При неплатен отпуск;
  5. При положителна или отрицателна оценка на извършваната дейност може да се извърши атестиране преди изтичане на предвидения срок, с решение на съвета на основното звено по предложение на ръководителя на основното звено и/или на катедрения съвет.

(2) Атестиране може да се извърши и за по-кратък период по мотивирано искане на подлежащото на атестиране лице или на ръководителя на основното звено.

Чл. 7. Отдел „Университетски кадри“ създава и поддържа база данни за атестирането на членовете на академичния състав и в края на всяка учебна година подготвя информация по основни звена за подлежащите на атестиране през следващата учебна година, които предоставя на ръководителите на основните звена.

II.  ОРГАНИ ЗА АТЕСТИРАНЕ

Чл. 8 (1) Атестирането се извършва от назначена от ректора комисия, избрана с явно гласуване от съвета на основното звено, за срок от две години.

Чл. 9. (1) Хабилитираните лица могат да бъдат избирани в състава на комисията по атестиране, не повече от два последователни мандата.

Чл. 10. (1) Заседанията на комисията по атестиране са редовни, в случай, че присъства не по-малко от 2/3 от хабилитирания списъчен състав.

(2) Решенията се взимат с обикновено мнозинство и тайно гласуване.

III.  КРИТЕРИИ ЗА АТЕСТИРАНЕ

Чл. 11. (1) Атестационната оценка е комплексна – оценява се научноизследователската, преподавателската, административната и други дейности на атестираното лице.

  1. ПРОЦЕДУРА ЗА АТЕСТИРАНЕ Чл. 12. Предварителна процедура.

Чл. 13. (1) Лицата, за които е открита процедура за атестиране, представят:

  1. Материали по всеки един от критериите в съответното приложение;
  2. Протокол от заседание на катедрен съвет за разгледани и одобрени документи по процедурата;
  3. Резултати от проведеното проучване на студентското мнение (комисията по качеството);

Чл. 14. В едномесечен срок от получаване на решението на комисията по атестиране, съветът на основното звено разглежда и приема резултатите от атестирането на академичния състав.

Чл. 15. (1) Атестирането на академичния състав се извършва въз основа на самостоятелни комплексни оценки в съответствие с критериалната система по чл. 11 от настоящия правилник.

Чл. 16. (1) Комплексните оценки са:

Чл. 17. От академична длъжност се освобождава лице, което е получило отрицателна оценка при две последователни атестации.

Чл. 18. (1) Комисията оценява атестирания в съответствие с критериите за атестиране.

Чл. 19. (1) Комисията по атестиране изготвя протокол за заседанието по предходната алинея.

Чл. 20. В 7-дневен срок от заседанието, председателят на комисията по атестиране връчва на атестирания протокола от заседанието. В същия срок се изпраща копие от протокола и на ръководителя на катедрата.

Чл. 21. (1) Атестираното лице, което не е съгласно с решението на атестационната комисия, може да направи писмено възражение до ръководителя на основното звено с копие до председателя на комисията по атестиране в 7-дневен срок от връчването на протокола.

Чл. 22 Решенията на факултетния и колежанския съвет се вземат с тайно гласуване.

Чл. 23. Предложенията за освобождаване от длъжност на атестираните се обсъждат и решават от факултетния и колежанския съвет.

Чл. 24. Чрез атестиране не могат да се освобождават членове на академичния състав, които:

  1. заемат изборни ръководно-административни длъжности (за времето на мандата им);
  2. (доп. и изм. – м. 09.2015 г.) предстои да се пенсионират, съгласно действащото законодателство, в срок от:
    • а) три години – за хабилитираните лица;
    • б) две години – за нехабилитираните лица.

Чл. 25. Решението на факултетния и колежанския съвет за освобождаване от длъжност се съобщава на атестирания в 7-дневен срок и може да се обжалва пред ректора в 7- дневен срок от датата на връчването му.

Чл. 26. (1) При обжалване, ректорът може да отмени решението на съвета на основното звено и да го върне за ново разглеждане и решаване в съответствие с нормативните изисквания.

(2) Решението по предходната алинея се взима от съвета на основното звено с явно гласуване.

Чл.       27. Атестираните      лица,       които       получават       и       след       обжалването

„отрицателна“ оценка, се освобождават от длъжност по установения ред.

Чл. 28. (1) Материалите по атестирането се съхраняват в архива на комисията по атестиране.

(2) Заверено копие от протокола на съвета на основното звено се изпраща в отдел

„Университетски кадри и правно обслужване“ за личното трудово досие на атестираното лице.

Чл. 29. При необходимост, комисията може да поиска допълнителна информация и материали от катедрата във връзка с провежданото атестиране.

Чл. 30. Приложенията с критериите за атестиране са неразделна част от този правилник.

Чл. 31. Всички изменения и допълнения на правилника се извършват по реда на неговото приемане.


Указания За комисиите по атестиране при атестиране на главен асистент
Указания За комисиите по атестиране при атестиране на доцент и професор